Vad cippet egentligen gjorde var att läsa av, samt skicka svaga elektriska impulser som av kroppens nerver tolkades som nerv impulser.
Har dock för mig liknande ideer funnits rätt länge.
(iden kring att styra never med elektriska impulser är egentligen mycket gammal)
Ganska enkel princip i grunden, altså, en ännu nyare variant kan läsa direkt från hjärnan, denna var dock ännu ej helt färdigutvecklad, men prototyper används redan, och uppges fungera bra. (även yttre sensorer som läser av elektris aktivitet i hjärnan provas, dylika har funnits länge tex inom sjukvården, men, altjämnt rör det sig såvitt jag kan förstå om rätt klumpig och avancerad utrustning (bland annat måste sensorerna kylas med flytande kväve), men tekniken är på frammars)
Men, en del av poängen med kippet i handleden (i de applickationer detta går att använda i praktiken)var att detta var en förhållandevis enkel lösning, och, även om operationer i nervbanor alltid är förhållandevis koplicerat, så var det det kirurgiska ingrepp som behövde göras ändock förhållandevis enkelt, och med mindre risker, än tex implantat direkt i hjärnan, dessutom kunde något enklare, och betydligt smidigare teknik användas, om jag förstått saken rätt.
EDIT: Såg nu att det kommit betydligt smidigare sensorer för "brainscanning" (vad det nu kallas...) Tydligen hade man även (bland mycket annat) tagit fram ett slags tankestyrt spel.
Angående elektronik i handleden...
"Klumpen" på handleden var, såvitt jag fattat rätt, helt enkelt en mottagare för signalerna från chipet. Försöksprototypen innehöll även en heldel extra mätutrustning (för en mer exakt vetenskaplig utvärdering av projektet) som ej direkt hörde samman med själva kärnan i projektet (microchippet, alltså), om en komersiell modell blir tillgänglig kommer denna troligen att vara betydligt mindre och smidigare, samt utan extra elektroder. Varför inte tex i form av ett slags armband, handske, eller liknande som enkelt kan tas på och av.
EDIT2: En notering i förbigående, från datorstyrda "franska automater" till
Det absolut senaste senaste inom "Sexual Stimulation Technology"
Ehumm... kunde nästan gissa det...