Kompressorns Backventil?
Re: Kompressorns Backventil?
Varför har du tagit isär tryckströmbrytaren, eller är backventilen inbyggd i den?
Fjädern hade hoppat ur läge så det var ingen återfjädring på tryckknappen.
Något var ju fel innanför kåpan. Därför jag skruvade av den för att inspektera.
Något var ju fel innanför kåpan. Därför jag skruvade av den för att inspektera.
Testade att hänga spiralen på gripklon men då kändes det inte riktigt.
Den ska troligtvis sitta som syns på bilderna.
Den ska troligtvis sitta som syns på bilderna.
Men om det nu är tryckvakten som strulat, varför detta prat om backventilen?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Efter att kompressorn pumpat upp trycket ska det inte kunna komma ut någon luft även om man sågar av båda rören från backventilen.
Så om all luft pyser ut igen genom tryckvakten har man problem med backventilen.
Om det är en likadan tryckknapp som på biltemas tryckvakt ska det inte vara en återfjädrande knapp. Trycker man ner den ska den stanna nere. Drar man upp den ska den stanna uppe. Och ändring av knappens läge ska både vara lite trögt samt avge ett ljudligt knäpp.
Kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut på insidan på min men det kan ju vara så att pinnen knappen trycker på måste vara återfjädrande så den trycker upp på undersidan av knappen hela tiden.
Så om all luft pyser ut igen genom tryckvakten har man problem med backventilen.
Om det är en likadan tryckknapp som på biltemas tryckvakt ska det inte vara en återfjädrande knapp. Trycker man ner den ska den stanna nere. Drar man upp den ska den stanna uppe. Och ändring av knappens läge ska både vara lite trögt samt avge ett ljudligt knäpp.
Kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut på insidan på min men det kan ju vara så att pinnen knappen trycker på måste vara återfjädrande så den trycker upp på undersidan av knappen hela tiden.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Fast vänta ett tag nu...
Är inte det där bakom där backventilen? Backventilen sitter mellan kompressorn och tanken, inte mellan tanken och tryckregulatorn.
[edit]
Ja den svarta knappen inuti måste ju såklart vara återfjädrande såg jag när jag lyfte på kåpan.
Och fjädern ska sitta inne i gaffeln.
Uppsläppt:
Nedtryckt:
Och andra änden av fjädern ska gå in i den där armen från tryckvakten, så att fjäderns arbetsposition ändras när lufttrycket går förbi inställda tryck.
Och det där hålet där, ska inte det vara vänt in mot huset?
Är inte det där bakom där backventilen? Backventilen sitter mellan kompressorn och tanken, inte mellan tanken och tryckregulatorn.
[edit]
Ja den svarta knappen inuti måste ju såklart vara återfjädrande såg jag när jag lyfte på kåpan.
Och fjädern ska sitta inne i gaffeln.
Uppsläppt:
Nedtryckt:
Och andra änden av fjädern ska gå in i den där armen från tryckvakten, så att fjäderns arbetsposition ändras när lufttrycket går förbi inställda tryck.
Och det där hålet där, ska inte det vara vänt in mot huset?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nej det hålet ska vara utåt. Det är enda sättet som den där avfasade sexkantsplasten passar i metallen. I mitten sitter en nål som skjuter upp och påverkar vipparmen. Förut har det alltid pysit till en aning när kompressorn stannar. Det är väl övertrycket i cylindern som pyser ut antar jag. Din fjäder sitter på samma sätt som min gör nu
Senast redigerad av 4kTRB 21 juli 2026, 19:56:01, redigerad totalt 1 gång.
Den där bakom som madmodder misstänkte vara backventil är antingen en plugg eller en säkerhetsventil.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Aha. På min går det ett stålrör från backventilen direkt in i tryckströmställaren så avlastningsventilen sitter där under nånstans.
Det finns ingen användning av en backventil mellan tanken, manometern och tryckregulatorn. Ingen.
Det där gummit du har där mellan de fyra skruvarna har inget med det att göra. Där måste det vara 100% tätt.
Det är en gummibälg och det är den som trycker upp mot fjädern i tryckvakten som är inställd på 8 bar.
Backventilen måste sitta mellan kompressorhuset och tanken, och från den ett smalt rör in till tryckströmställaren/tryckvakten.
Köper man en ny backventil till en 24L-kompressor ser den ut såhär:
Eller som den DennisCA visade.
Ta ett foto på den detalj du kallar plugg.
Och jag slår vad om att du har något i tryckströmbrytarhuset som trycker ner på nålen i den blå plastmojen.
Det finns ingen användning av en backventil mellan tanken, manometern och tryckregulatorn. Ingen.
Det där gummit du har där mellan de fyra skruvarna har inget med det att göra. Där måste det vara 100% tätt.
Det är en gummibälg och det är den som trycker upp mot fjädern i tryckvakten som är inställd på 8 bar.
Backventilen måste sitta mellan kompressorhuset och tanken, och från den ett smalt rör in till tryckströmställaren/tryckvakten.
Köper man en ny backventil till en 24L-kompressor ser den ut såhär:
Eller som den DennisCA visade.
Ta ett foto på den detalj du kallar plugg.
Och jag slår vad om att du har något i tryckströmbrytarhuset som trycker ner på nålen i den blå plastmojen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag hakade tag i nålen genom hålet på den blå plasten och den går lyfta uppåt och fjädrar sedan tillbaka. När kompressorn stannar åker vipparmen ner på ena sidan och upp där nålen sitter. Övertrycket ifrån cylindern trycker nu upp nålen och släpper ut luft. Detta kan inte ske då vipparmen är uppåt på ena sidan och nedåt där nålen sitter, då kompressorn jobbar. Backventilens gummiplugg ska hindra luft att gå från tanken och tillbaka till cylindern och avlastningslangen.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Följ det tjocka röret från kompressorblocket. Där det tar slut sitter backventilen.
Den sitter inte under tryckvakten.
Ta nu ett foto på den grejen bakom jag ritade en röd pil till och visa här.
Den sitter inte under tryckvakten.
Ta nu ett foto på den grejen bakom jag ritade en röd pil till och visa här.
Nej men fjädern som trycker upp vipparmen och knappen sitter där. Den hade ju hoppat loss. Läcker backventilen också så finns det nya att ersätta med. Kostar runt 100kr.
Den blå pluppen måste vara avlastningsventilen. Jag utgår ifrån att tryckströmbrytaren trycker ner nålen när den stoppar. På den här kompressorn är det en plastslang till avlastningsventilen.