Uttalar du dig av egen erfarenhet av att själv har använt 0,2 mm, eller gissar du att det inte fungerar i brist på praktisk kunskap?Marta skrev: ↑16 januari 2026, 20:04:18 Så tunnt funkar skit. Mängden material för en viss längd är bara 1/4 av vad den är med 0.4mm. Det blir för liten massa för värmeöverföringen. Usel vidhäftning både mot platta och mellan lagren. Sänk farten ännu mer så nozzlen hinner överföra värme till lagret under. Använd fästmedel på platten. Helst också en printer med uppvärmd låda.
Lyckas inte med 0,2mm munstycke
- SeniorLemuren
Re: Lyckas inte med 0,2mm munstycke
-
RogerJoensson
Jag menar att man skriver ut en sträng, för att kolla att lagerhöjden är ok, att plasten verkligen plattas till och inte nästan svävar. Så klart behövs mer yta för att hålla ett större objekt. Jag skrev ut små cylindrar med ytter diameter 15mm och väggtjocklek 0,5mm. Cylinderns fot hade innerdiametern 13mm. Inga problem, men snabbt gick det inte.
Nån gång när jag känner mer för att experimentera ska jag försöka få till det här, just nu känner jag inte att jag har den lusten.
Det är ju också så att det tar tiiiid, objektet jag skulle skriva ut tar 9min med 0,4/0,2, men var väl runt en timma med 0,2mm munstycke och låg lagerhöjd, dessutom nedställd hastighet.
Jag gissar att det mest handlar om inställningar.
Det är ju också så att det tar tiiiid, objektet jag skulle skriva ut tar 9min med 0,4/0,2, men var väl runt en timma med 0,2mm munstycke och låg lagerhöjd, dessutom nedställd hastighet.
Jag gissar att det mest handlar om inställningar.
Min erfarenhet är från en bekants mycket uppgraderade Ender-3. Vi skulle printa en ersättningsratt till en förstärkare. Klabbade med värme och hastighet. Det funkade inte. Provade både silverfärgad PLA och svart. Det var sommartid och hyfsat varmt.
Glenn: har du lust och dela filen så kanske
någon annan har lust o testa?
någon annan har lust o testa?