Sida 2 av 2
Postat: 22 maj 2006, 19:43:47
av grym
funderar på att göra iordning min 144 och ha den så länge man kan
det ända elektroniska av vikt där är dioderna i generatorn, och det kan man leva med
jag tycker att det börjar gå för långt, det kommer vara omöjligt att till rimligt pris hålla några saker igång om dom innehåller programerad elektronik
och detta ska komma från en som nästan har elektronik som religion
Postat: 22 maj 2006, 21:24:42
av Lindqvist
Jag reparerar dagligen fordon som har CANbus, och har sett hur utvecklingen har gått frammåt från gamla hederliga elsystem till dagens CANbus-baserade system. Och det stämmer till en viss del det ni nämner i tråden. Det finns buggar i systemen, skitfel kan bli krångliga, fel smittar av sig via CANbus o.s.v.
Men i det stora hela tycker jag att nya elsystem funkar bra, med eller utan CANbus. Speciellt i 3-4:de generationens system och nyare. Då är oftast *alla* mjuk- och hårdvarufel borta och de el-mekaniska prylarna som finns är mycket tillförlitligare.
Idag så går 99% över CANbus. Som exempel så har knapparna egna adresser. Man kan flytta på en knapp, koppla in den på bussen vid ett helt annat ställe och den fungerar igen.
Men när man skall montera en ny knapp för t.ex extraljus, behöver man specialutrustning. Då monterar man en knapp med adressen "extraljus", parametrerar en modul, och får då en utgång på den modulen att aktiveras vid påslaget helljus och knapp.
Angående drive-by-wire så kommer det i kritiska system nog alltid att arbeta parellelt med det gamla systemet. Bromssystemen på våra lastbilar har varit elektriskt styrda i snart 10 år, men hela tiden så arbetar ett tryckluftstyrt bromssystem samtidigt. Så fort systemet upptäcker ett elfel så kopplas det ur, och tryckluftsbromsarna tar över. Då märker man också hur effektivt de elektriskt styrda bromsarna är, när det faller bort!
Jag tror att det dröjer länge innan någon fordonstillverkare vågar montera rena drive-by-wire bromsar eller styrning, helt utan en mekanisk koppling eller "backup". Problemen är ju inte bara tekniska, utan ett sånt system ställer helt andra krav på verkstäder och kunder vad det gäller reparationer och underhåll. Då duger det inte att åka runt med en blinkande varningslampa eller göra reparationer med "avbitare och eltejp".
Postat: 23 maj 2006, 00:05:38
av Sparkz
Skriver under på det, Lindqvist! Jag har jobbat med Volvo i 10 år och utvecklingen har varit enorm. Det var inte så länge sen man stod där och bytte brytare och kondensator på servicarna...
Det finns ju en hel del fördelar med CAN, man kan lösa problem och lägga till nya funktioner i efterhand med mjukvara i stället för att byta/montera dyra delar. Men jag sätter mig inte i en bil utan rattstång innan man har kommit med kablar och kontaker som tål miljön i en bil. Dålig kontakt är nog den vanligaste felkällan nu, och man blir inte längre förvånad över att en kabel har ärgat rakt av mitt i en härva...
Postat: 23 maj 2006, 13:43:51
av Gimbal
Min gamla Citroen CX hade helt hydraulisk styrning med mekanisk koppling som backup. Rattstången var delad men ihopkopplad med ett stort glapp, normalt styrde den övre delen av rattstången den undre via hydraulisk servo. dvs så länge hydrauliken fungerade så fanns ingen mekanisk kontakt ner till styrsnäckan. (åh jag saknar det mysiga väsandet när man svängde).