Tinkercad

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
hawkan

Re: Tinkercad

Inlägg av hawkan »

Allt dog här efter min post med video och det var inte meningen.
Tinkercad har sin plats och tycker folk om att använda det så inte mej emot.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Tinkercad

Inlägg av Glenn »

ds77 skrev: 15 oktober 2025, 09:58:35 Du borde göra ett nytt försök med freecad tycker jag. Främst för att det fungerar i Linux.
Tyvärr har fedoragänget kastat ut freecad från alla repon sen några versioner tillbaka, oklart varför.

Finns väl som flatpak men :doh: usch..

Gillar dock att det är en fri licens så man slipper vara utlämnad till ägarens lynnighet..

Tinkercad lades ju tex ner förut, till användarnas stora irritation, mens en köpte ju autodesk det och återupplivade.

Men autodesk har ju lagt ner mjukvaror förr, 123d tex, och saboterat licensen på fusion360.
Som med allt så är det inte så krångligt när man väl vant sig. Det går ju att jobba med att utgå från ett block och plocka bort oönskade delar om man vill. I princip är det nästan så jag gör. Rita upp en sketch och extrudera, sen rita upp en sketch på det som ska tas bort och som sista steg runda eller fasa av kanter.

Sen så är ju tinkercad lätt att komma igång med och fungerar ju bara man har en webbläsare. En kollega använder endast tinkercad och har gjort en hel del avancerade grejer.
Ja, det går uppenbarligen att göra komplicerade saker, men lika lättjobbat det är i början, desto mer drabbas man väl va enkelheten om man gör mer avancerade saker.

Just nu känns det ju som en bra plattform att jobba i för mej.

Går ju till och med att göra mekaniska saker i det, men det verkar lite klumpigt, har inte tittat så mycket på det dock.
Skriv svar