Sida 2 av 3

Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)

Postat: 22 augusti 2025, 15:29:20
av Glenn
enfas(iga) tänkte jag :)

Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)

Postat: 22 augusti 2025, 23:18:59
av MiaM
FormerMazda skrev: 22 augusti 2025, 14:03:35* Invertern ska du använda för att driva en (1) enskild apparat direkt från dess uttag. Försök inte koppla ihop invertern med den fasta installationen i vagnen.
Säkert en bra praxis, och i nyare vagnar rent olämpligt att mata vagnens intag med inverterns uttag då vagnen både börjar ladda batteriet och slå över till 230VAC-matad 12VDC aggregat.
Man sätter lämpligtvis omkopplingen efter sådant som man inte vill köra på inverter, såsom givetvis batteriladdaren men även 230V-mating för kylskåp, elpatron för värme och liknande.

P.S. om man tänker köpa inverter idag så överväg en såndär sol-el-allt-i-ett-utom-batteri. 230V landström in, 230V ut för ens belastningar med inbyggd automatisk omkoppling, batteriladdning, inverter, och dessutom också inverter för solpaneler. En för 12V verkar kosta under 2k på AliExpress.

Om man bygger husbil själv så kan det vara värt att överväga att montera 24V-generator på förbränningsmotorn och om det går att få tag på 24V startmotor, och ha en DC-DC-omvandlare för att driva ett mindre 12V-batteri för övrig 12V. Eller bara byta generator, låta den generatorn driva "hus-del-batterier" och medan den laddar driva DC-DC-omvandlare som laddar startbatteri och driver alla 12V-laster.
Då kan man ha 24V-system för husdelen och bättre utbud av inverters osv.

Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)

Postat: 22 augusti 2025, 23:22:59
av Glenn
Har man tur får det plats ytterligare en generator, då kan man ha ett helt separat 24V-system om man vill det.

På ett tidigare jobb jag hade monterades det ibland extrageneratorer, dels 24V dels 230V.

Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)

Postat: 22 augusti 2025, 23:31:53
av MiaM
Vad användes för 230V?

Undrar om vanliga 230V-motorer tål värmen och vibrationerna att sitta nära en bilmotor? Man lär ju inte ha rem mellan motor som sitter med motorfästen, och generator som sitter i chassit, så en elmotor som generator lär ju sättas direkt i chassit.

Bonus: Man kan också sätta trafos på lindningarna i en bilgenerator (och ev seriekondingar som gör att trafona inte belastar ifall frekvensen är under 50Hz, vilket väl inte lär vara ett problem tror jag pga typiska generaturstörningar brukar vara på flera kHz, dvs jag tror att generatorn ger några hundra Hz vid tomgång) för att få "nätspänningsmäsig" spänning. Eller så kan man sätta spänningsdubblarstege.

Fundering: på husbil så vill man säkert ändå ha AC som kan köras oberoende av förbränningsmotorn. Då kan man kanske lika gärna installera en sån AC som både kyler bo-delen på vanligt sätt men också kan kyla luften till förarhytt-delen osv. Med en sån installerad som drivs av t.ex. 230V AC eller 24V DC (vanligt i bussar) så kan den drivas av en generator som monteras där original-AC-kompressor normalt sitter. På så sätt kan man få plats i nästan "alla" fordon, kanske?

Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)

Postat: 22 augusti 2025, 23:49:00
av Glenn
Det var nån specialgenerator, ganska stor, säkerligen svindyr, var inte jag som monterade grejerna men det var på nån slags servicebil av nåt slag, tror den ägdes av kommunen.

Liteb osäker på om den gav nån slags 50Hz ut eller om den gav likström.. beror ju lite på vad man ska koppla in på den.

Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)

Postat: 23 augusti 2025, 10:21:18
av Mindmapper
Glenn skrev: 22 augusti 2025, 15:09:15
danei skrev: 22 augusti 2025, 05:59:02
Glenn skrev: 21 augusti 2025, 23:03:40 Fast med CEE vet man ju vilken som är fas och N ? (till skillnad från schuko)
Nja, det är ganska sannolikheten att den ansluts via en Schukoadapter.
Ah, ja det är ju inte helt osannolikt nej, good point.

I min värld använder man väl vanligen enpoliga CEE-don just för att man vill ha koll på L/N. (Ja jag vet att dom har andra fördelar med.)
De som besöker oss använder en adapter till våra vanliga vägguttag. Har aldrig haft en tanke på att installera CEE-don eller Schuko för de som kommer och hälsar på. De får hålla till godo med det vägguttaget jag använder för motorvärmaren.

Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)

Postat: 23 augusti 2025, 13:39:28
av danei
Vad är det för typ, om det inte är någon av de varianter jag ser som vanligast.

Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)

Postat: 23 augusti 2025, 14:16:47
av MiaM
Mindmapper skrev: 23 augusti 2025, 10:21:18
Glenn skrev: 22 augusti 2025, 15:09:15
danei skrev: 22 augusti 2025, 05:59:02

Nja, det är ganska sannolikheten att den ansluts via en Schukoadapter.
Ah, ja det är ju inte helt osannolikt nej, good point.

I min värld använder man väl vanligen enpoliga CEE-don just för att man vill ha koll på L/N. (Ja jag vet att dom har andra fördelar med.)
De som besöker oss använder en adapter till våra vanliga vägguttag. Har aldrig haft en tanke på att installera CEE-don eller Schuko för de som kommer och hälsar på. De får hålla till godo med det vägguttaget jag använder för motorvärmaren.
Schuko är ju "vanliga vägguttag" :)

Jag tror att CEE-uttag på campingar är vanligt i vissa andra länder. Minns en husvagnssemester på stenåldern då vi fick köpa en blå 16A CEE-hane och slöjda ihop en adapter för att kunna använda el på brittisk camping.

Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)

Postat: 23 augusti 2025, 15:09:27
av Glenn
Det är väl vanligt i sverige med vad jag förstår.

Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)

Postat: 23 augusti 2025, 17:59:10
av danei
De stolpar som installerats de senaste 20 åren är nog oftast den typen som kallas CEE. Äldre är ofta Schuko.
Det komiska är att CEE donen inte är enligt en CEE standard längre. Det är däremot Schuko.

Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)

Postat: 23 augusti 2025, 20:21:46
av MiaM
Just ja, en grej är att eftersom Schuko kan vara petsäkra så kan de monteras utan lås på valfri rimlig höjd, medan CEE måste antingen sitta i låsbar kapsling eller på minst 1,7m höjd. Nu är väl stolpar ofta låsta på campingar, men ändå.

Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)

Postat: 23 augusti 2025, 20:49:39
av danei
De finns petsäkra de med. Men här pratades det väl om ett intag. Det behöver inte sitta högt.

Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)

Postat: 23 augusti 2025, 21:33:38
av MiaM
Det verkar som att det pratats om båda.

Ja, intagen lär inte behöva sitta högt, eftersom det är honan som behöver vara petskyddad och den sitter på en sladd, som ändå kan hamna på marken om den kopplas ur. Undantaget är väl halvmeterlånga snuttar som t.ex. sitter mellan två närstående byggbaracker eller liknande.

Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)

Postat: 23 augusti 2025, 21:43:54
av Bo.Siltberg
Screenshot 2025-08-23 214302.png

Re: 230V koppling-campervan(leg. elgrabb ska besiktiga)

Postat: 23 augusti 2025, 21:55:15
av danei
Där står det att den ska sitta under 1,8m. Inte att den ska sitta så högt.