Sida 2 av 3
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Postat: 3 december 2024, 21:55:01
av 4kTRB
Och kanske också ser till att ladda ur till 4V innan start.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Postat: 3 december 2024, 21:57:20
av danei
Toppspänning är som sagt ett olämpligt sätt att avgöra laddningsnivå på ett NiMh batteri.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Postat: 3 december 2024, 22:27:15
av 4kTRB
Kan alltså 1.4V innebära att batteriet är säg bara 65% laddat?
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Postat: 3 december 2024, 22:30:16
av hummel
Spänningen i volt är inte intressant, du måste titta på derivatan av spänningen för att avgöra när batteriet är laddat. Vad gäller spänning vid urladdning beror det på cellens status.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Postat: 3 december 2024, 22:32:13
av danei
Testa att söka på laddkurvor.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Postat: 3 december 2024, 23:05:40
av hawkan
Var länge sedan man höll på med NiMH för prestanda. Det har redan sagts hur man gör.
För snabbladdning, 1-2C med delta V avkänning för fulladdat.
Annars 14 timmar med 0.1C. När det är fulladdat bränner batteriet bort strömmen så det blir varmljummet. Ingen skada.
Jag har en simpel laddare från ClasO för A och AAA batterier. Det är 14 timmars varianten. Sätter man i fulladdade igen
så blir de varma och goa. Det är så det ska vara.
Jag har för mej att det gick att få en aning om laddstatus på vilospänningen. Laddspänningen är ett dåligt mått, bl a laddström och temperaturen påverkar.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Postat: 4 december 2024, 01:02:35
av MiaM
Som Hummel skriver så måste man hålla koll på spänningsändringen.
Gravt förenklat så ökar spänningen medan man laddar, ända till man når en punkt då spänningen sjunker igen. Om man missar denna punkt så kommer man överladda batteriet.
Detta innebär att man måste i princip ha en mikroprocessor (eller iaf någon digital krets som kan lagra en spänningsmätning längre än vad man kan lita på t.ex. laddningen i en kondensator).
Det enda alternativet är idiotlösningen med termostataddning, braka in 0,5-1C och stänga av när batteriet blir tillräckligt mycket varmare än omgivningen. "Man kan göra så, men det är inte rätt" skulle jag vilja säga. Ericsson gjorde så med sina NiMh-batterier i mobiltelefonerna under ett antal år, och de höll väl inte jättebra. De höll acceptabelt när man körde separat laddare som man flyttade över batteriet till, men när man laddade med batteriet i mobilen, speciellt om man laddade lite då och då, så körde man väl halvofta slut på batterierna i förtid.
Detta gör att ifall man byter NiCd mot NiMh rakt av och det inte är termostatladdning så kör man sönder batterierna på första försöket.
Jag skulle rekommendera att överväga litiumbaserade batterier. Kanske rent av en komplett powerbank. En variant är att ta en powerbank och använda den för laddning, men ha egen krets för urladdning. Detta kan vara vettigt för apparater som man inte avser använda samtidigt som de laddas, typiskt t.ex. en lampa.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Postat: 4 december 2024, 03:39:45
av bearing
Anledningen till att fast spänningsgräns inte funkar generellt är att många parametrar påverkar. Laddström, laddningsgrad vid start av laddning, temperatur, ålder på batteriet, osv.
Men om dina batterier har samma laddningsgrad från start och du laddar CC-CV till 1,4V per celler kommer det förmodligen funka.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Postat: 4 december 2024, 05:32:25
av MadModder
Nerre skrev: ↑3 december 2024, 20:57:21
Alltså, det är väl ohms lag som gäller? Det går väl inte att bestämma både spänning och ström?
Antingen begränsar man spänningen och då går det en viss ström genom, eller så begränsar man strömmen och då får man en viss spänning.
Naturligtvis. Om batteriet är ”tomt” och vill ha mer ström än man vill ge sjunker ju spänningen eftersom man begränsat strömmen. När spänningen i batteriet efterhand ökar och närmar sig laddningsspänningen minskar strömbehovet och när det sjunkit till samma eller under begränsningen blir det automatiskt den konstanta spänning man valt.
Typisk metod för bly-syra. Inte optimalt i detta fall.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Postat: 4 december 2024, 12:00:14
av 4kTRB
Jag hade köpt 4st AAA och tänkte jag kan ladda dem med någon enkel koppling men nu när det inte verkar vara så
så inhandlade jag nu en laddare för 85kr.
Jag letade efter en krets i arkivet och hittade något jag labbat med 2007 men jag tror nu att det handlar om en nickelkadmiumladdare.
Den bryter vid en justerbar spänning över batteriet och laddar med konstant ström
ALIVE_AAA.jpg
NiMh_LTSch_000.jpg
NiMh_LTTrace_000.jpg
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Postat: 4 december 2024, 12:05:35
av hawkan
Har du ett nätagg så förse de med lite under 0.1A i 10 timmar. Seriekopplat. Eller enskilt.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Postat: 4 december 2024, 12:11:17
av 4kTRB
Fast det verkar inte tillförlitligt om man läser igenom kommentarerna ovan.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Postat: 4 december 2024, 12:16:54
av danei
Med låg ström tål de att överladdas. Så det är en metod som fungerar, även om den inte är optimal. Något som nämnts i tråden. Med litioum-jon ska man absolut inte göra så.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Postat: 4 december 2024, 12:57:47
av Glenn
Sen brukar NiMh, och ännu mer NiCd tåla tämligen mycket stryk.
Vi är ganska många som laddade med "dumma" snabbladdare på den tiden man körde 1:10 RC-bilar med NiCd/NiMh, man drog ur accarna till noll och snabbladdade sedan på typ en halvtimma.
Det fungerade år efter år.
Sen kom laddare med delta-peak (som beskrivs ovan) och då behövde man inte passa tiden utan dom slog av själva vid rätt tidpunkt.
Re: Fulladdat NiMh-batteri ?
Postat: 4 december 2024, 13:07:59
av MiaM
Ja, 0.1C i 14 timmar är väl rekommendationen för en usel laddare, ungefär...
Annars: bra att bilden på den där USB-drivna laddaren visar olika batteristorlekar. Med lite tur betyder det att den laddar varje cell separat. Ett problem är annars att många laddare ville ladda dem i par - jättebra för apparater med jämnt antal batterier, men uselt för apparater med 1 eller 3 batterier.