Sida 2 av 3

Re: VFD diskussionstråd...

Postat: 21 oktober 2024, 10:39:14
av MiaM
Mizzarrogh skrev: 21 oktober 2024, 07:56:08 Visst fanns det en period tyristor rör för liknande applikationer, eller minns jag fel här? Det vore kul att se bilder på en sådan anläggning i så fall!
(likriktare vet jag iaf var rör ganska länge, grova som en underarm och vattenkylda...)
Tyratron är radiorörmotsvarigheten till tyristor, tror jag, ungefär sisådär, kanske? :)
säter skrev: 21 oktober 2024, 08:57:07Finns det verkligen VFD med bara en fas ut?
Användningsområdet är väl rätt begränsat, typ köra synkronmotorer. Men då är det ju ofta motorer på säg 5-20W eller liknande, för skivspelare, rullbandspelare och liknande, och då kan man väl lika gärna köra ett ljudslutsteg och tung nättrafo, och såklart tongenerator. Typ ifall man vill köra någon sådan apparat på plats som inte har särskilt exakt nätfrekvens.

Det finns väl inga verkstadsmaskiner/elverktyg som har enfas synkronmotor?

Re: VFD diskussionstråd...

Postat: 21 oktober 2024, 10:52:43
av Mizzarrogh
Jag har aldrig sett det på verkstadsmaskiner, däremot var enfas HF maskiner rätt vanliga inom gjuteriverksamhet förr i tiden.

Re: VFD diskussionstråd...

Postat: 21 oktober 2024, 12:45:58
av säter
Mizzarrogh skrev: 21 oktober 2024, 07:52:29 Intressant, om man skulle jämförde DC motor med tyristorstyrning med en modern VFD 3fas för enstaka gamla maskiner man använder hemma, hur skulle detta ställa sig?
Här är en till bild på omriktaren.
Någon kanske klarar att läsa beteckningen?
007.JPG

Re: VFD diskussionstråd...

Postat: 21 oktober 2024, 19:35:43
av säter
Det är likströmskontaktorer för reversering och bromsning.

Re: VFD diskussionstråd...

Postat: 21 oktober 2024, 20:48:21
av MiaM
Är de avsedda att bryta DC, eller endast sluta? Tänker att om de endast sluter DC, och bara släpps när det inte går någon ström (motorn stannat helt) så behöver kontaktorerna egentligen inte vara DC på riktigt.

Re: VFD diskussionstråd...

Postat: 22 oktober 2024, 18:50:14
av säter
Det är två stora kontaktorer.
När man reverserar spindeln hör man att de slamrar.
Även när man bromsar eller sänker varvtalet.

Re: VFD diskussionstråd...

Postat: 23 oktober 2024, 08:05:54
av säter
Undrar varför man kör med kontaktorer?
Reducerar det antalet tyristorer?

Re: VFD diskussionstråd...

Postat: 23 oktober 2024, 08:55:04
av ajje
Thyristorn kan inte bryta DC, när den tänt så fortsätter den leda till strömmen gått ner nära noll.

Re: VFD diskussionstråd...

Postat: 23 oktober 2024, 11:14:30
av Prins Valiant
Ni talar om tyristordrift för DC-motorer. Men det finns ju även tyristordrift för 3-fas AC-motorer, typ släpringade. Där förekommer 6 tyristorer med reverserkontaktorer, eller 10 tyristorer med reversering via val av tyristorgrupper.

Re: VFD diskussionstråd...

Postat: 23 oktober 2024, 11:28:04
av MiaM
ajje skrev: 23 oktober 2024, 08:55:04Thyristorn kan inte bryta DC, när den tänt så fortsätter den leda till strömmen gått ner nära noll.
Fast den bryter så fort inkommande matning försvinner. Därmed bör det gå att ha kontaktor på AC-sidan vid trefas, eller inget alls vid enfas. Billigare kontaktor. Kanske elakare mot thyristorerna? Typ risk att back-EMK steker dem?

Re: VFD diskussionstråd...

Postat: 23 oktober 2024, 12:25:31
av säter
Prins Valiant skrev: 23 oktober 2024, 11:14:30 Ni talar om tyristordrift för DC-motorer.
Ja, i mitt fall gäller det det.
Jag är intresserad av hur återmatningen till nätet fungerar.

Re: VFD diskussionstråd...

Postat: 23 oktober 2024, 14:06:19
av pi314
Tyristorstyrning av DC-motorer
Jag har tagit fram en tyristorstyrning för DC-motorer en gång i tiden. 3-fas in, DC-motor som drivs.
– 400 volt AC in.
– DC-motor ca 250-300 volt, ca 2,2 kW.
– Reversibel.
– 6 tyristorer.
- 3 tyristorer från varje fas med plus till motorn för en rotationsriktning.
- 3 tyristorer från varje fas med minus till motorn för motsatt rotationsriktning.
– Varvtalsgivare på motoraxeln för noggrann styrning av varvtalet.
– Återmatning av bromeffekt till elnätet.

Kort beskrivning av hur återmatning av bromseffekt fungerar i denna styrning
Vid konstant varvtal är tändvinkeln sådan att den ger den önskade ankarspänningen och därmed önskat varvtal. När man bromsar genom att minska tändvinkeln så kommer ankarspänningen (motgenererad EMK) att vara högre än nätspänningen i det ögonblick då tyristorn tänds. Därigenom matas bromeffekt ut på nätet.

Så här har jag angett tändvinkel, om det finns variationer.
– 0° -> ingen ström alls till motorn.
– 0-90° -> Varvtalet ökar från noll till fullt ös-
- 90° –> Fullt ös på DC-motorn.

Den elektriska effekten som återmatas är inte precis högkvalitativ. På ett större företag med många olika förbrukare märks det nog inte.


Re: VFD diskussionstråd...

Postat: 23 oktober 2024, 14:14:39
av säter
pi314 skrev: 23 oktober 2024, 14:06:19 Den elektriska effekten som återmatas är inte precis högkvalitativ.
Det brummar rejält i lysrörsarmaturerna vid en kraftig inbromsning.

Re: VFD diskussionstråd...

Postat: 23 oktober 2024, 14:19:28
av pi314
Det brummar rejält i lysrörsarmaturerna vid en kraftig inbromsning.
Så kan det nog vara... :vissla:

Det brummar till rätt bra i DC-motorn också om man momentant går från fullt varv i en riktning till fullt varv i motsatt riktning... 8)


Re: VFD diskussionstråd...

Postat: 23 oktober 2024, 14:25:48
av säter
Sedan skiljer på dessa huruvida de har fältförsvagning eller inte.