Re: Optimering av styrsystem för soldriven vattenrening
Postat: 25 september 2024, 12:43:34
Tack för fina och värdefulla kommentarer! De berör precis de områdena/frågorna som orsakar huvudbry.
Eftersom många kommentatörer berör samma saker svarar jag delvis gemensamt:
Det där med arbetsbelysning är förstås relevant – det kan bli rätt skumt ibland.
I båda bodarna finns lediga uttag 230V. Oftast används de för arbetslampa, lödkolv eller laddning av batterier till borrmaskiner och dylikt.
En OT-kommentar: Alla stugor har egna system med solpaneler, och alla har också egna invertrar för att skapa 230VAC. En inverter som gör riktigt sinusformad ström är märkbart dyrare, och därför har de flesta sådana som gör ”konstgjord”, d.v.s trappstegsformad ström.
De flesta apparater (jag kan dock inte lova att det där stämmer precis) tycks tåla den kantiga strömmen, men INTE laddare för eltandborstar! Laddaren ryker direkt! Eller, egentligen så ”ryker” den inte, den bara dör.
Därför brukar det med jämna mellanrum stå en rad eltandborstar på laddning i den stora bodan.
Sugpumpen är faktisk den minsta jag kunde hitta som har rostfritt pumphus, som tål skräp i vattnet och som kan producera tryck upp till 4 bar. Enligt pumptillverkaren är det just kombinationen skräptålighet och tryck som är utmaningen: ju bättre skräptålighet, desto större toleranser, men ju större toleranser, desto mera effekt behövs för att skapa trycket.
Jag tittade också länge efter en dränkbar pump. Så där allmänt är det faktiskt lättare att hitta både helt rostfria och skräptåliga dränkbara pumpa, men de minsta som uppfyllde kraven var dock på 1100W.
Den höga startströmmen är nog noterad och uppmätt till runt 54 A (@24VDC). Pulsen är inte lång, men ändå betydande. Tanken är, att i samband med optimeringen förse sugpumpen med ett halvledarrelä för att få den att mjukstarta.
Före sugpumpen kan man, enligt de sakkunniga jag frågat, inte ha alltför täta filter, eftersom den skall ”lyfta” vattnet från havet. Sughöjden är knappa 2 meter. I vattenintaget finns en sil, sedan en bakslagsventil och strax före pumpen ett grovfilter på 50 um. Pumptillverkaren säger, att med finare filter före pumpen tenderar den att ”kavitera”, d.v.s pumpen drar, men då det inte strömmar till vatten tillräckligt, uppstår det vakuumbubblor på skovelhjulet. Bubblorna orsakar sedan det, att gas (luftgaser) vilka finns upplösta i vattnet fyller tomrummet, och efter hand får man problem med luft i systemet.
Så här ser de två första filtrena ut efter en säsong. Som nya är de kritvita.
Filtren finns alltså i de blå behållarna bakom sugpumpen (se första bilden i första inlägget). Filtret längst till höger är på 5 um, och det följande på 1 um. Osmosenheten kräver ett matningstryck minst 2 bar. Den har en inbyggd sensor som stänger av, ifall trycket är lägre. Lägre än det kan man alltså inte gå.
Det där med att ha en mellanreservoar för råvattnet för att skapa tryck 6-8 bar skulle vara mycket smart ifall råvattnet kommer uppifrån och terrängen möjliggjorde det.
Det skulle ju då gälla vatten från någon högre liggande sjö eller något vattendrag och inte havet. Man kan faktiskt konstruera helt statiska reningssystem på det sättet. Såg ett sådant i Irland för ett antal år sedan.
För havsvatten är det dock inte genomförbart i praktiken. 6 bar betyder 60 meter fallhöjd, och för att lyfta upp vattnet dit, behövs en pump som producerar minst 6 bar.
Ursprungligen var automatiken i styrsystemet minimal. Orsaken var den, att jag då inte visste hur hela upplägget skulle fungera, och vad som eventuellt hade kunnat automatiseras utan att äventyra funktion, säkerhet, el liknande.
Till att börja med skötte styrsystemet enbart start- och stoppsekvenserna då användaren kommenderade tappning, rening eller stopp. Utöver det har osmosenheten den inbyggda automatiken, att då vattentanken är full stannar osmospumpen och likaså ifall matningstrycket är för lågt. (Därefter stannar även sugpumpen så fort den nått stopptrycket, för då finns det ju ingen som bearbetar trycket längre).
Start- och stoppsekvenserna är nog viktiga. Invertern får inte startas belastad, utan behöver några sekunder på sig att starta upp. Först sedan kan strömmen till sugpump, reningsverk eller distribution kopplas. Dessutom så är det antingen rening (sugpump + osmosenhet), eller tappning (distributionspump), aldrig samtidigt. Ifall någon kommer för att tappa vatten då reningen är igång skall sugpumpen och osmosenheten först kopplas ifrån och sedan distributionspumpen kopplas till.
Och så vice versa då man beordrar rening.
Användarinstruktionerna är nog möjligast enkla:
- Ifall du skall tappa vatten, tryck Grön knapp [gröna lampan börjar blinka]. När lampan slutar blinka kan du tappa vatten från kranen.
- Efter tappning, ifall klockan inte är över 17:00, tryck Blå knapp för att starta reningen, i annat fall tryck Röd knapp för att stänga av.
Förklaring: Efter kl 17 minskar laddningen snabbt och systemet skall inte snurra på och in på natten köra ner batterierna.
Det där med när man skall fylla på i bastun kräver också lite mera funderande. Hushållsvattnet är förstås första prioritet. Ifall vattnet i bastun inte räcker till, kan man ju tvätta sig i havsvatten
Ifall man inte vågar sig ner i havet för tvagning kan man hushålla med vattnet genom att bara ta det varma vattnet från kranen och det kalla i hinkar från havet.
Sedan start har det tillkommit en del automatiska funktioner och det där med att automatiskt fylla i bastun har också varit på tal och är absolut inte uteslutet.
Det kräver dock en hel del mera och flera sensorer, dom återkommer jag till senare.
Eftersom många kommentatörer berör samma saker svarar jag delvis gemensamt:
Det där med arbetsbelysning är förstås relevant – det kan bli rätt skumt ibland.
I båda bodarna finns lediga uttag 230V. Oftast används de för arbetslampa, lödkolv eller laddning av batterier till borrmaskiner och dylikt.
En OT-kommentar: Alla stugor har egna system med solpaneler, och alla har också egna invertrar för att skapa 230VAC. En inverter som gör riktigt sinusformad ström är märkbart dyrare, och därför har de flesta sådana som gör ”konstgjord”, d.v.s trappstegsformad ström.
De flesta apparater (jag kan dock inte lova att det där stämmer precis) tycks tåla den kantiga strömmen, men INTE laddare för eltandborstar! Laddaren ryker direkt! Eller, egentligen så ”ryker” den inte, den bara dör.
Därför brukar det med jämna mellanrum stå en rad eltandborstar på laddning i den stora bodan.
Sugpumpen är faktisk den minsta jag kunde hitta som har rostfritt pumphus, som tål skräp i vattnet och som kan producera tryck upp till 4 bar. Enligt pumptillverkaren är det just kombinationen skräptålighet och tryck som är utmaningen: ju bättre skräptålighet, desto större toleranser, men ju större toleranser, desto mera effekt behövs för att skapa trycket.
Jag tittade också länge efter en dränkbar pump. Så där allmänt är det faktiskt lättare att hitta både helt rostfria och skräptåliga dränkbara pumpa, men de minsta som uppfyllde kraven var dock på 1100W.
Den höga startströmmen är nog noterad och uppmätt till runt 54 A (@24VDC). Pulsen är inte lång, men ändå betydande. Tanken är, att i samband med optimeringen förse sugpumpen med ett halvledarrelä för att få den att mjukstarta.
Före sugpumpen kan man, enligt de sakkunniga jag frågat, inte ha alltför täta filter, eftersom den skall ”lyfta” vattnet från havet. Sughöjden är knappa 2 meter. I vattenintaget finns en sil, sedan en bakslagsventil och strax före pumpen ett grovfilter på 50 um. Pumptillverkaren säger, att med finare filter före pumpen tenderar den att ”kavitera”, d.v.s pumpen drar, men då det inte strömmar till vatten tillräckligt, uppstår det vakuumbubblor på skovelhjulet. Bubblorna orsakar sedan det, att gas (luftgaser) vilka finns upplösta i vattnet fyller tomrummet, och efter hand får man problem med luft i systemet.
Så här ser de två första filtrena ut efter en säsong. Som nya är de kritvita.
Filtren finns alltså i de blå behållarna bakom sugpumpen (se första bilden i första inlägget). Filtret längst till höger är på 5 um, och det följande på 1 um. Osmosenheten kräver ett matningstryck minst 2 bar. Den har en inbyggd sensor som stänger av, ifall trycket är lägre. Lägre än det kan man alltså inte gå.
Det där med att ha en mellanreservoar för råvattnet för att skapa tryck 6-8 bar skulle vara mycket smart ifall råvattnet kommer uppifrån och terrängen möjliggjorde det.
Det skulle ju då gälla vatten från någon högre liggande sjö eller något vattendrag och inte havet. Man kan faktiskt konstruera helt statiska reningssystem på det sättet. Såg ett sådant i Irland för ett antal år sedan.
För havsvatten är det dock inte genomförbart i praktiken. 6 bar betyder 60 meter fallhöjd, och för att lyfta upp vattnet dit, behövs en pump som producerar minst 6 bar.
Ursprungligen var automatiken i styrsystemet minimal. Orsaken var den, att jag då inte visste hur hela upplägget skulle fungera, och vad som eventuellt hade kunnat automatiseras utan att äventyra funktion, säkerhet, el liknande.
Till att börja med skötte styrsystemet enbart start- och stoppsekvenserna då användaren kommenderade tappning, rening eller stopp. Utöver det har osmosenheten den inbyggda automatiken, att då vattentanken är full stannar osmospumpen och likaså ifall matningstrycket är för lågt. (Därefter stannar även sugpumpen så fort den nått stopptrycket, för då finns det ju ingen som bearbetar trycket längre).
Start- och stoppsekvenserna är nog viktiga. Invertern får inte startas belastad, utan behöver några sekunder på sig att starta upp. Först sedan kan strömmen till sugpump, reningsverk eller distribution kopplas. Dessutom så är det antingen rening (sugpump + osmosenhet), eller tappning (distributionspump), aldrig samtidigt. Ifall någon kommer för att tappa vatten då reningen är igång skall sugpumpen och osmosenheten först kopplas ifrån och sedan distributionspumpen kopplas till.
Och så vice versa då man beordrar rening.
Användarinstruktionerna är nog möjligast enkla:
- Ifall du skall tappa vatten, tryck Grön knapp [gröna lampan börjar blinka]. När lampan slutar blinka kan du tappa vatten från kranen.
- Efter tappning, ifall klockan inte är över 17:00, tryck Blå knapp för att starta reningen, i annat fall tryck Röd knapp för att stänga av.
Förklaring: Efter kl 17 minskar laddningen snabbt och systemet skall inte snurra på och in på natten köra ner batterierna.
Det där med när man skall fylla på i bastun kräver också lite mera funderande. Hushållsvattnet är förstås första prioritet. Ifall vattnet i bastun inte räcker till, kan man ju tvätta sig i havsvatten
Ifall man inte vågar sig ner i havet för tvagning kan man hushålla med vattnet genom att bara ta det varma vattnet från kranen och det kalla i hinkar från havet.
Sedan start har det tillkommit en del automatiska funktioner och det där med att automatiskt fylla i bastun har också varit på tal och är absolut inte uteslutet.
Det kräver dock en hel del mera och flera sensorer, dom återkommer jag till senare.