nifelheim skrev: ↑31 maj 2025, 19:35:46
GPS störningarna kommer från den Ryska sidan.
Det är tämligen välkänt var denna GPS-jammern finns, Kalingrad, som jag skrev ovan.
nifelheim skrev: ↑31 maj 2025, 19:35:46
gpsjam.org samlar in störnings rapporter från flyget, kanske på 10000 meters höjd.
Inte ens där når störningarna Landskrona i någon större omfattning,
så vid marknivå vid Ven har den nog ingen påverkan alls.
Nu får du starta geniknölarna om du vet något alls om radio-vågors natur.
Läs mina inlägg så förstår du varför du har fel.
Dessa störningar som oftast uppkommer i södra Sverige och som ryssarna egentligen inte avser störa, är en typ av spilleffekt, eko i atmosfäriska lager. Det är andra platser man avser störa mha av stora riktantenner.
Att det INTE rör sej om direktsignal är uppenbart om man vet hur radiovågor utbreder sej. Vid 10.000 meters höjd direkt ovan Kalingrads sändare skulle en direktsignal från marken knappt kunna registreras av ett flygplans GNSS-antenner. Dess antenners strålningslob är utformade för att se i huvudsak uppåt och är skärmade av flygplanskroppen då de sitter på planets ovansida.
Radio-horisonten på 40 mils avstånd (Kalingrad-Sveriges kust), pga av jordenss krökning är i storleksordningen 10.000 meter, dvs det är den höjden man behöver upp till för att se till Kalingrad så redan där skulle våran kust alltid vara skyddad från signaler på lägre höjd.
Om det vore direktsignal skulle det aldrig utgöra något större hot mot fartyg utmed våran kust som också har GPS-antenner som i huvudsak ser uppåt.
GNSS-störningar som mottas av flygplan på hög höjd, förefaller komma ovanifrån. Det är samma effekt som ibland uppstår med TV-mottagning på långa avstånd. Sådan mottagning sker några ggr per år pga atmosfäriska störningar.
GNSS-störningarna i södra Sverige varierar på samma sätt, det skiljer lite dag från dag och givetvis även beroende på i vilken riktning ryssarna koncentrerar sina störningar. Särskilt när ryssarna riktar störningar mot Polen brukar det spilla mot svenska sydkusten.
Som av en händelse gav Sjöfartsverket följande varning till fartyg den 27 Maj i år:
Southern Baltic
271645 UTC MAY
SWEDISH NAV WARN 074/25
SOUTHERN BALTIC OCH CENTRAL BALTIC
GNSS INTERFERENCE OBSERVED IN AREA.
MARINERS ADVISED TO EXERCISE CAUTION
AND BE PREPARED FOR NAVIGATION IMPACTS.
https://navvarn.sjofartsverket.se/en/Na ... ningar/VHF
Kartexempel från tidigare varning:
GPS_Warning.png
Sjöfartsverket har egna övervakningsstationer för GNSS störningar och de är placerade nära havsnivån, blinda för dirketsignal några mil bort.