Sida 2 av 3

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 15:30:04
av port513
SeniorLemuren skrev: 17 januari 2023, 15:20:55
port513 skrev: 16 januari 2023, 23:56:53 Bild

En sådan tänkte jag göra en RE på, den är dock inkapslad totalt och jag måste lösa upp höljet.
Vad kan jag prova? Den sitter ju i motorrummet så jag antar att den tål bensin och annat.

Vill mest se vad som kostar så extremt mycket med dessa komponenter.
Varför kan jag inte se bilden?
Tyvärr lyckades leverantören ta bort den bilden, letar ny...

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 15:32:13
av säter
Leverantören?

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 15:41:16
av port513
Icecap skrev: 17 januari 2023, 15:22:57 Lemuren: Fel fråga så att säga. Rätt ska vara: Varför kan inte du HELLER se bilderna?
Nu ligger en ny uppe, samma modul fast från annan sida.
Hur som helst så är de helgjutna så att komma åt elektroniken inuti utan att lösa upp höljet kommer inte fungera.

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 15:42:33
av port513
säter skrev: 17 januari 2023, 15:32:13 Leverantören?
Ja, den bilden länkades från leverantörens sida, nu finns det en annan som förhoppningsvis kommer ligga kvar.
Samma typ av box, helgjuten...

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 15:49:01
av säter
Vad är meningen med att hacka upp boxen om ändå inte får använda den efteråt?

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 15:51:50
av TomasL
port513 skrev: 17 januari 2023, 15:42:33
säter skrev: 17 januari 2023, 15:32:13 Leverantören?
Ja, den bilden länkades från leverantörens sida, nu finns det en annan som förhoppningsvis kommer ligga kvar.
Samma typ av box, helgjuten...
Om du laddarupp bilden till forumet, i stället för att länka så funkar det bättre.

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 16:52:42
av port513
säter skrev: 17 januari 2023, 15:49:01 Vad är meningen med att hacka upp boxen om ändå inte får använda den efteråt?
Enheten jag tänkte dissekera är ändå trasig så ingen skada skedd om jag misslyckas med den.

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 16:56:02
av port513
TomasL skrev: 17 januari 2023, 15:51:50
port513 skrev: 17 januari 2023, 15:42:33
säter skrev: 17 januari 2023, 15:32:13 Leverantören?
Ja, den bilden länkades från leverantörens sida, nu finns det en annan som förhoppningsvis kommer ligga kvar.
Samma typ av box, helgjuten...
Om du laddarupp bilden till forumet, i stället för att länka så funkar det bättre.
Nu är bilden uppladdad så den inte ska försvinna igen.

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 16:58:51
av port513
Istället för om jag får flyga eller ej med en kopia så kan vi väl koncentrera oss på hur jag kommer igenom skalet utan att skada elektroniken mer än nödvändigt?
Någon annan nyfiken måste väl ha gjort något liknande någon gång och har tips?

Det är skillnad på PPL och UL i vad man får och inte får göra så det kan vi lämna utanför.

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 17:04:02
av AndLi
Det är alltså två ihopsnäppta hårdplast delar och via kabelutgångarna ser du att de är fyllda med något material?

Ska vi gissa att det är ABs i plasten? I så fall blir den mjuk av aceton.

Jag hade nog tagit en vass liten sidavbitare och börjat attackera ett hörn nära där man ser skarven och hoppats på att den inte förenat sig met gjutmassan allt för mycket..

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 17:46:32
av metric
port513 skrev: 17 januari 2023, 14:30:05
Micke_71 skrev: 17 januari 2023, 01:32:46 Till en Rotax 914 ? 4 cylindrig turboladdad motor på 115hk Max och 100hk kontinuerlig effekt. Kostar typ 350 000kr för en hel motor.

Högkvalitetskomponenter, testade i både värme o kyla osv. Man vill ju inte tappa tändningen uppe i luften.
Då blir det en oplanerad nödlandning ;)
Men jag är fortfarande nyfiken på vad för elektronik som sitter bakom denna, för det finns kopior som är bra mycket billigare.
Förhoppningsvis behöver du inte nödlanda om den fallerar det finns ju en till.
Du har ju dubbla tändsystem på den motorn, två tändstift per cylinder.

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 17:53:47
av port513
metric skrev: 17 januari 2023, 17:46:32
port513 skrev: 17 januari 2023, 14:30:05
Micke_71 skrev: 17 januari 2023, 01:32:46 Till en Rotax 914 ? 4 cylindrig turboladdad motor på 115hk Max och 100hk kontinuerlig effekt. Kostar typ 350 000kr för en hel motor.

Högkvalitetskomponenter, testade i både värme o kyla osv. Man vill ju inte tappa tändningen uppe i luften.
Då blir det en oplanerad nödlandning ;)
Men jag är fortfarande nyfiken på vad för elektronik som sitter bakom denna, för det finns kopior som är bra mycket billigare.
Förhoppningsvis behöver du inte nödlanda om den fallerar det finns ju en till.
Du har ju dubbla tändsystem på den motorn, två tändstift per cylinder.
Sant, har dock sluppit uppleva teasig sådan i luften, den gav sig till känna på marken.
Skulle dock landa på närmast lämpliga fält om jag fick problem med en sådan.

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 18:36:00
av MadModder
Plastlocket kan du nog få bort med mekanisk bearbetning.
Slipa bort kanterna runt om som sitter fast i locket, och pressa in en kniv precis under locket och skär/bänd.
Är det något silikonliknande inuti sen så går det ju att försiktigt skära bort det mesta och sen använda sånt silikonborttagningsmedel med citrusolja i.
Det är dock ganska långsamt. Har för mig det tränger in max 1mm per dygn eller nåt sånt.
Är det epoxy så är det nog kört. Varm svavelsyra har jag hört ska lösa epoxy. Men det löser ju upp lite annat också...

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 19:43:27
av port513
MadModder skrev: 17 januari 2023, 18:36:00 Plastlocket kan du nog få bort med mekanisk bearbetning.
Slipa bort kanterna runt om som sitter fast i locket, och pressa in en kniv precis under locket och skär/bänd.
Är det något silikonliknande inuti sen så går det ju att försiktigt skära bort det mesta och sen använda sånt silikonborttagningsmedel med citrusolja i.
Det är dock ganska långsamt. Har för mig det tränger in max 1mm per dygn eller nåt sånt.
Är det epoxy så är det nog kört. Varm svavelsyra har jag hört ska lösa epoxy. Men det löser ju upp lite annat också...
Hoppas vi det är silicon och inte epoxy, återstår att se helt enkelt.

Re: Undersöka magnet till flyg

Postat: 17 januari 2023, 22:00:37
av GastonDeVille
PPL är ett flygcertifikat "Private Pilot Licence" likaså UL står för "ultralight". När det gäller flygmaterial så finns det olika klassningar och regelverk för vad som är godkänt för kommersiella flygplan, amatörbyggen mm. Bara för att något säljs som flygmaterial är det ingen garanti för att man använt de bästa materialen eller använt den bästa tekniken. Rotax-motorerna är inte de bästa på något sätt men de har lyckats bli populära och antagligen haft mycket pengar att marknadsföra och licensiera och allt som hör därtill. Ungefär som Betamax och VHS för de som levde på den tiden.
Tillägg till text: Någon som har en röntgenapparat? Skulle var roligt att se hur det ser ut innan slakt.