Re: Reparera HiFi-slutsteg
Postat: 22 november 2022, 13:57:48
Om slutsteget var påslaget men försteget avstängt och det stod så över en natt så är det väl viss risk att signalkablar osv plockat upp nån störning, kanske? Normalt har ju försteget en relativt låg utimpedans, kanske mellan några hundra ohm till några kilo ohm, men många kretsar får nära oändlig utimpedans när matningen stängs av. Så dels kan yttre störningar och dels kan självsvängningar ha letat sig in.
Kan ju vara värt att provköra högtalarna ordentligt med nån förstärkare som är känd för att vara hyggligt stryktålig. Om en diskant är död så lär det ju varit självsvängning, kanske via signalkablarna. Om en bas är död/skadad så kanske likspänning läckt ut?
Finns det nån skyddskrets i förstärkaren som slår av högtalarrelä vid t.ex. likspänning, för stark signal högt i frekvens (självsvängning och/eller fel insignal), överström, överhettning osv?
Jag hade åtminstone mätt upp att tomgångsström och DC-offset är korrekt efter nån slags service/reparation.
Angående om det är värt att laga så tänker jag mer jämfört med andra jämförbara grejer. Oftast är det ju värt att laga, men om vi som sidospårsexempel tar de förstärkare som använder STK-moduler eller motsvarande så är det väl ofta bara de med samlarvärde som är värda att laga. Likaså kan transistorerna vara så dyrbara att vissa förstärkare kan löna sig att skrota och sälja komponenterna som begagnade fungerande. Skulle t.ex. tänka mig att det lönar sig nog ekonomiskt att skrota ett Elektor Crescendo och sälja av de två 2SK135 och två 2SJ50 MOS-FET-trissorna som sitter i varje kanal. Tråkigt att det blir så, men tyvärr är det värt att tänka på ekonomin.
(Däremot är jag motståndare till folk som köper upp t.ex. processorer och utvinner guld ur dem. Där suger man ju verkligen ur allt kulturellt värde, medan om man t.ex. skrotar ett Crescendo för att laga ett färdigtillverkat slutsteg som kör samma trissor så har man väl gått ungefär plus/minus noll kulturellt.)
(Som sidospår på detta sidospår så vore det faktiskt av värde om det fanns nån slags kulturminne/bevarande-grej för hemelektronik av olika slag. Typ en EU-grej som ser till att det sparas minst ett Elektor Crescendo och ett Josty Kit AF500 (båda slutsteg som använder de där 2SK135/2SJ50-trissorna) till eftervärlden. Eller kanske spara minst två exemplar av varje, för att ett ska kunna sparas orört och ett annat ska kunna tas fram till speciella grejer som t.ex. lyssningskväll för entusiaster eller att mäta på (i båda fall med nån riskanalys)).
Kan ju vara värt att provköra högtalarna ordentligt med nån förstärkare som är känd för att vara hyggligt stryktålig. Om en diskant är död så lär det ju varit självsvängning, kanske via signalkablarna. Om en bas är död/skadad så kanske likspänning läckt ut?
Finns det nån skyddskrets i förstärkaren som slår av högtalarrelä vid t.ex. likspänning, för stark signal högt i frekvens (självsvängning och/eller fel insignal), överström, överhettning osv?
Jag hade åtminstone mätt upp att tomgångsström och DC-offset är korrekt efter nån slags service/reparation.
Angående om det är värt att laga så tänker jag mer jämfört med andra jämförbara grejer. Oftast är det ju värt att laga, men om vi som sidospårsexempel tar de förstärkare som använder STK-moduler eller motsvarande så är det väl ofta bara de med samlarvärde som är värda att laga. Likaså kan transistorerna vara så dyrbara att vissa förstärkare kan löna sig att skrota och sälja komponenterna som begagnade fungerande. Skulle t.ex. tänka mig att det lönar sig nog ekonomiskt att skrota ett Elektor Crescendo och sälja av de två 2SK135 och två 2SJ50 MOS-FET-trissorna som sitter i varje kanal. Tråkigt att det blir så, men tyvärr är det värt att tänka på ekonomin.
(Däremot är jag motståndare till folk som köper upp t.ex. processorer och utvinner guld ur dem. Där suger man ju verkligen ur allt kulturellt värde, medan om man t.ex. skrotar ett Crescendo för att laga ett färdigtillverkat slutsteg som kör samma trissor så har man väl gått ungefär plus/minus noll kulturellt.)
(Som sidospår på detta sidospår så vore det faktiskt av värde om det fanns nån slags kulturminne/bevarande-grej för hemelektronik av olika slag. Typ en EU-grej som ser till att det sparas minst ett Elektor Crescendo och ett Josty Kit AF500 (båda slutsteg som använder de där 2SK135/2SJ50-trissorna) till eftervärlden. Eller kanske spara minst två exemplar av varje, för att ett ska kunna sparas orört och ett annat ska kunna tas fram till speciella grejer som t.ex. lyssningskväll för entusiaster eller att mäta på (i båda fall med nån riskanalys)).