Sida 2 av 15

Postat: 10 april 2006, 22:30:07
av Snabelost
Jo, det förstår jag. Dock sitter pumpen på ett fordon med liknande storlek som mitt bygge och tillsammans med 16 hk Kohler motorn. Dock går den kanske i sju km/h i aktuell konfiguration. Skall kolla upp pumpen och motorerna.

Annars, ifall jag skulle köpa pump och fyra motorer, är det enkelt att räkna ut vad jag skall ha isåfall, eller kräver det större en insats?

De data jag har isåfall:

Motor 16 hk
Fordonets vikt: Cirka 300 kg
Omkrets hjul: 175 cm

Jag vill att man skall kunna köra uppåt 20-25 km/h ifall det är rimligt. Dock är det viktigare att ha bra ork vid låg fart. Toppfart på 15 km/h funkar också.

Hjulen är monterade på axlar med dubbla lagerbockar, totalt 8 stycken så fyra motorer vore det bästa. Då får man differentialverkan så styrningen blir smidig.

Det sitter ett 12 volts hydraulaggregat för frontlastaren och styrningen, men jag tänkte låta pumpen på motorn få pumpa olja även till de delarna. Eller är det smartare att låta hydraulaggregatet vara kvar?

Många frågor! :)

/Magnus

Postat: 10 april 2006, 23:49:26
av jps
hm..

hängde inte riktigt med på vad maskinen ska användas till...
vi säger grävare;

man får liksom räkna baklänges. du har alltså ca. 8-9 kw (12 kw motor minus 20-30% effektförluster i hydraulsystemet) effekt tillgänglig som ska räcka till att gräva/shackta/köra samtidigt? eller står man still medans man gräver? då har man isåfall hela effekten på ca 9 kw disponibel som ska kunna förflytta en önskvärd mängd massa en viss sträcka, inom en viss tidsrymd. man kan m.a.o. dimensionera en effektbestämd pump/motor till att flytta 1000 ton sakta, eller 10 kg blixtsnabbt.
vet du vilken typ av pump/motor du har? vanlig kugghjulstyp funkar inte bra för variabla varvtal.
för att ha ett konstant moment måste man bygga med konverter eller hydrostatomvandlare.
hade du bilder på grejerna?

js

Postat: 11 april 2006, 00:47:10
av Snabelost
Hmm, bilder kommer, jag har inte hämtat maskinen än. Jag tror jag lägger ner detta tills jag har prylarna i garaget. Du verkar iallafall ha koll på hydrualik, så jag hoppas jag kan rådfråga dig senare!

Det är iallafall en midjestyrd maskin med frontlastare. Allt i miniformat för att passa trädgårdsarbete eller andra enklare jobb.

Jag återkommer!

/Magnus

Postat: 11 april 2006, 03:21:11
av Henry
Används kugghjulshydraulpumpar även om det tex handlar om några 100 Bars tryck?

Dom jag kollat i (dock bara några få) fungerar ungefär efter samma princip som en högtryckstvättspump gör. Alltså enkelt förklarat flera kolvar som rör sig som sedan skapar trycket.

Postat: 11 april 2006, 17:43:51
av jps
hoppas jag inte gett sken av att vara hydraul-expert, men jovars, ett och annat har man väl snappat upp genom åren. de flesta hydraulsystem (bygg&anläggningsmaskiner) jobbar sällan över 20 mpa (200 bar) och då funkar traditionell kugghjulare helt ok, de är billiga och tar liten plats, men väsnas och tjuter.

trycket är oftast inte vad som styr det hela, utan flödet.
hastigheten och kraften hos en hydraulcylinder som styr nån grej i en maskin, bestäms snarare av kolvarean. enkel matematik;

en cylinder med en kolvdiam. på 30 mm (kolvarea r2*pi=706 mm2), som man vill ska mata ut 100 mm (total volym=70 cm3 olja), på 1 sek., med en kraft på 10 000 nm (1 ton), kräver alltså en pump som levererar...

vad var effektbehovet? jo 10 000 nm.
med en kolvarea på 706 mm2 krävs det alltså ca 142 bars tryck

sen var det tidsfaktorn på 1 sek., 70 cm3 olja på 1 sek= kräver en pump som kan leverera 4,2 l/min.

sen är det ju lite tryckfall i slangar&kopplingar, varierande verkninggrad i prylarna, så räkna bort 20% av effektiv tillförd effekt

ja, typ så där får man hålla på och räkna, finns säkert de som kan det här 100 ggr bättre än mig, men så här brukar jag gå tillväga... (funkar ibland)

js

Postat: 12 april 2006, 21:18:13
av Greven
Om du är intreserad så ska du köpa en bok i ämnet , jag har en bra bok , om du vill veta vad den heter så ska jag leta upp den . är det något annat du vill vet så kan du maila mej ,har jobbat 15 år med det ,

Postat: 13 april 2006, 00:45:47
av Snabelost
Kanon, tack för all info så här långt!

Här kommer några bilder och sen några frågor...

Bild

Orbitrolen, en Danfoss. En fråga, det har ju fyra anslutningar märkta T, P, R, L. Antar att oljan skall in vid anslutning P och returen ut på T och sedan kopplas kolven via R och L?

Bild

Led för rotation och styrning. Riktigt rejält konstruerad.

Bild

12v pump. Hasselman. Vet inget om den. Vad kan man anta att den klarar i tryck och flöde? Skall försöka kolla modellbetäckningen.

Bild

Ventilpaket från en truck med gaffelspridning, därav antalet spakar.

Bild

"Fjärrspakar" :)

Bild

Bild

En annan fråga relaterad till orbitrolen. Hur skall jag koppla ihop pumpen med orbitrolen och ventilpaketet? Skall jag seriekoppla eller parallellkoppla? Alltså leda oljan från pumpen till orbitrolen och sedan leda returen till ingången på ventilpaketet? Eller skall jag "dela" flödet innan orbitrolen?

Eller behöver jag ta reda på något mer för att man skall kunna avgöra?

Kolven som sitter för styrning skall bort och ersättas med en annan kolv med mindre diameter. Den jag skall montera dit är en 20/40 kolv, alltså stången är 20mm och den är 40 invändigt. Slaglängden är 400 mm. Är en sådan kolv lämplig för styrning?

Den som sitter för styrning nu är förmodligen 32 mm. Den tänkte jag montera centralt för att lyfta frontlastaren. Det borde nog funka. Skall köpa lite kopplingar imorgon så jag kan testa mer än bara styrningen.

Måste köpa mer hydraulolja och en massa absol, det blev riktigt mycket olja på golvet när jag testade orbitrolen!

/Magnus

Postat: 16 april 2006, 22:29:42
av Greven
lite svar "kanske"

Du kan inte dela ett flöde utan en flödesdelare =2 st hydraulmotorer som sitter ihopa ingen bra lösning (motoraxel mot motoraxel)

tror inte ventilpaketet klarar av att köra seriekopplat då ska det vara
tryck in på överströmmarsidan ---------på andra sidan ska sitta ett uttag till returen samt ett till trycket som går förbi paketet annars funkar det inte

skulle du sätta trycket först till styrningen så skulle det med största sanolikhet inte funka heller ,,,,,samma princip skulle du svänga o använda hydraulik
till lastaren så får du ett stort tryck på returen = kaput

Mitt förslag är att skaffa en pump till
(den du har kommer säkert från en bakgavellyft till lastbilarna)


försök o driv dem från motorn istället de kommar att behöva en himla massa ström plockar du av pumpen från elmotorn så är axelen nedfräst så det bildar ett rakt spår i den = lätt att koppla till drivning tex tag en axel med ett remhjul på mitten 2 lagerbockar utanför hjulet samt därefter kan du slipa ett spår i axeländorna så det liknar en stor spårskruv sätt en pump uppe o en nere o en rem till bensinmotorn


jösses va kluddet de blev hoppas du blev klokare o inte tvärt om

Postat: 16 april 2006, 23:53:33
av Snabelost
Tack för dina svar!

Jag har testat lite mer nu och jag satte orbitrolen först och sedan ventilpaketet, i serie. Det funkar bra, iallafall med den lilla pumpen jag har. Det kanske blir andra problem ifall man har en större pump kopplad på motorn?

Jag har testat att köra en kolv på ventilpaketet samtidigt som orbitrolen var inkopplad. Kan orbitrolen skadas av för högt mottryck på returen?

Hur är det kopplat i andra applikationer? Tex min morbrors traktor har en pump, den används till bak-hydrualik, hydraulisk styrning + frontlastare.

/Magnus

Postat: 17 april 2006, 21:17:33
av Greven
Kollade på fakta



orbitrolfakta från olssons i ellös (bra sida att kolla på)mycket fakta

Teknisk fakta
Deplacement (cm3): 100
Tryck i returport (max, bar): 20
B: 13,2
Flöde (l/min): Min. 10
L: 131
Tryck (max, bar): 175

Som du ser så kan den bara hantera 20 bar på retursidan och 175 bar på tryck

Om riktningsventilen fixar att köra oljan vidare så hade jag kopplat lastaren först o sen styrningen (om man inte vill ha 2 pumpar )
vad är det för fabrikat på riktningsventilen till lastaren?




Ska du ha elmotoren att gå hela tiden ??tyckte jag såg brytare på reglaget
kan bli lite strul när du ska svänga med den ,

Postat: 17 april 2006, 21:21:59
av Greven
När det gäller traktorer finns det fler lösningar än det finns traktorer
alllt från en pump till 4-5 pumpar Tex snabbväxelpumpen sköter även styrningen o.s.v john deere har tex variabel pump = kopplar du fel får du inget tryck.

Postat: 17 april 2006, 22:17:49
av Henry
Den där eldrivna hydraulpumpen liknar i uppbyggnad som en startmotor modell större. Oavsett vilket lär den väl dra en helvetes massa ström vid ett tryck på 175 Bar, ett bilbatteri hade väl inte räckt länge till det vid kont. drift?

Postat: 18 april 2006, 01:05:29
av Snabelost
Hojt!

Tack för alla svar! Skall se om jag hittar någon skylt på ventilpaketet. Det enda jag vet just nu är att det kommer från en truck, förmodligen en eltruck.

Elpumpen är temporär. Så fort jag hittar en vettig pump så får den vara remdriven av bensinmotorn. Det verkar inte vara det lättaste att hitta en hydraulpump som pallar att drivas direkt via remskiva. De flesta tolererar inga radiella krafter på ingående axel. Det får bli att göra en mellanaxel med ett flexibelt koppel antagligen. Måste nog göra samma sak med hydrostaten.

Dock har jag en servopump, en ZF från en BMW och den är remdriven. Den ger runt 100 bar men ger dock bara runt 6 liter per minut. Jag antar att det är lite för lite för att orbitrolen skall fungera bra. Ifall jag använder den kan elpumpen få vara kvar eftersom den då bara används till frontlastaren och kan då startas av kontaktorerna i ventilpakatet.

Grannen rekommenderade en pump från en gammal volvo traktor. Dom är tydligen remdrivna och ger bra tryck och flöde.

Högsta prio med bygget är iallafall att få hydrostaten att fungera. Skall köpa nytt rör till bakaxeln i morgon och sedan montera ihop bakdelen slutgiltigt. Endera köper jag en hydraulmotor eller så ryker dom som farsan sitter och håller på, men på något sätt skall jag få tag i en motor till min hydrostat iallafall!

/Magnus

Limpan4all

Postat: 18 april 2006, 02:40:49
av limpan4all
Jag har orbitolstyrning på min Volvo BM650 traktor. Jag har inte hittat någon information om specen på pumpen som hör till den men den är inte stor alls (snarare ganska liten). Men 100 Bar och 6l/min motsvarar ca 1kW effekt i hydraltryck, det borde räcka mycket väl till styrningen!!! Dessutom är det ju så att om du kopplat alla slangarna rätt till orbitolen och kolven så funkar orbitolen som hydralpump i sig själv dvs du kan testa att du kopplat allt rätt bara genom att veva på ratten (ca 10 ggr flera rattvarv dock gentemot med hydraltryck).

Jag skulle inte använda 12V hydralpumpen alls utan koppla allt till pumpen som kopplas till bensinmotorn. Tänk dock på att det inte är helt enkelt att få ut alla 16 hk ut ur motorn via remskivor, försök få till en direktkoppling mot pumpen istället då slipper du dessutom skiten med stödlager mm.

Lite matematik.
Om du får ut 16hk vid 4000RPM så är det ca 12kW, 4000RPM är lagom för direktdrift av mindre pumpar. Om all det varvtalet skall bli flöde/effekt så vid 250Bar motsvarars det av en pump med ett deplacement på ca 7cm3 (28,8l/min vid 250Bar) och det är en hanterbart liten pump. Formeln är P=Qn*P2/60 där P=effekt i kW, Qn=liter/min (RPM*deplacementet i cm3/1000=liter/minut), P2=tryck i MPa (250Bar=25MPa)

Jag skulle aldrig satsa på så hög toppfart som du är inne på om du inte skall ha djävligt läskiga upplevelser, 15km/h kommer nog skräma skiten ur dig så fort du lämnar plan mark, speciellt om du skall ha 4 hydralmotorer. Fast frågan är hur du får till lastbalanseringen på fyra hydralmotorer... Jag antar att man kan seriekoppla hydralmotorer för att få ut samma varvtal ur dom men antagligen så har dom lite olika slipfaktorer (läcker olika mycket hydralolja) så dom kommer inte att ge exakt samma varvtal/moment, men det är nog trots allt enklare än att koppla dom parallelt .

Min åkgräsklippare gör 7km/h max och utanför plan gräsmatta är det mycket läskigt, ditt fordon förefaller ha samma eller ännu mindre fjädring (din har mindre däck). Min motor är på 18hk och toppfarten påverkas inte alls av motorstyrkan bara av varvtalet (obefintlig fartvind) men det som dimensionerar det hela är hur branta backar du vill kunna klara av med full last i skopan eller vikten av laset på efterföljande släpvagn och hur fort/långsamt du då vill kunna köra.
Jag skulle koppla fronlastaren till samma pump som framdrivningen då kan du ha mera kraft och rörelsehastighet till lastaren.
Skulle du dessutom vara intreserad av att sälja 12V pumpen så skulle jag vilja ha den till en kran.

Postat: 18 april 2006, 09:01:42
av Snabelost
Tackar för värdefull information!

Motorn har en remskiva med fyra spår. Det skall enligt mina självutnämnda expertgrannar räcka till för min motor.

Känner att jag måste uppdatera mina data och mina planer lite för att undvika missuppfattningar.

Motorn är en briggs I/C 13 Hk. Helt ny, har gått max tre timmar. Utgående axel är dock vertikal.

Jag har en Sundstrand/Sauer Danfoss Series 15 hydrostat (pump med variabel deplacement). Den skall användas för framdrivning och skall drivas via remmar av bensinmotorn. Dock skall utväxlingen vara 1:1 eftersom hydristaten har ett maxvarvtal på 4000 rpm och däromkring ligger motorn också. Denna pump har maximal displacement på 15 cc, dvs vid 4000 varv ger den 60 liter per minut. Det tillsammans med en Danfoss OMSW 160 ger en maximal utgående varvtal på 375 rpm, vilket ger en topphastighet på 33 km/h. Det är ju på tok för mycket, dessutom måste man räkna med förluster.

Precis som föregående talare skrev så kan även betydligt lägre hastigheter vara otäcka på denna typ av fordon. Skall jag kanske satsa på en 315 cc motor istället?

Ang. drivning kommer jag endast att satsa på bakhjulsdrift. Iallafall i nuläget. Bakaxeln kommer att vara stel, dvs utan differential. Detta för att få bra drivförmåga. Ifall det blir problem med styrning utan diff så får jag ändra på det senare.

/Magnus