>Jag har kunskaper om både veteranfordon och dioder.
Kommer av någon anledning att tänka på elefanten och porslinsbutiken.
Om du vetat något alls om lysdioder och lysen till bilar i allmänhet hade du knappast påstått att färdiga armaturer skulle vara ett hinder för att variera ljusstyrkan.
Du håller nu på att banta "hindret" till att det de flesta armaturer "påminner mycket lite om glödlampor" på grund av "tydliga ljuspunkter" fast det är fortfarande oklart varför och om det påverkar dimbarheten. Ljuspunkten oavsett om det är glödlampa eller lysdiod påverkas inte av graden av dimning.
Det finns naturligtvis hel rad med olika bakljus-utföranden där man mer eller mindre ser att det troligen är lysdioder som är ljuskällan och med ingutna linser direkt i ytterglaset men det påverkar inte heller dimbarheten.
Både medvetna linseffekter och kraftig prismatisk prickighet fanns i många äldre bilars bakljus ytterglas där man försökte sprida ljusutsläppet genom olika prismor i själva baklykteglaset.
Ett exempel från en gammal VW-bus:
VW_tail.png
Vill man bakljus med mindre tydliga ljuspunkter så kan man välja bakljus med mjölkglas innanför och slätt ytterglas som denna sidomarkeringslyktan:
bl_100.jpg
Nu är det en baggis om man själv vill klippa till lite smörpapper och slipa ned evt linser för att sprida ljuset över större yta därytterglaset saknar sådan funktion.
Ditt kategoriska påstående att "en färdig armatur är helt att glömma" om man vill reglera ljuset påstår du helt utan verklighetsgrund och som visserligen mildrat i senaste inlägget att det gäller ett begränsat urval av färdiga armaturer fast det stämmer inte heller.
Håller med att de fyrkantiga lyktorna TS föreslog inte ser särskilt 50-tals-aktiga ut men antog att det var utvärderings-delar för att torr-testa styrningen av bilens lysen.
Bortse från att det är nyare bakljus på bilen nedan men för att komma med ytterligare en ide att förstärka bakljuset är att eftermontera backljus.
3279_10620552_38.jpg
Det var rätt vanligt förr att man eftermonterade backljus av denna typ, både infälld och fristående så det skulle inte störa tidstypiska utseendet nämvärt. Om det ens fanns original backljus på den tiden bilar var det ofta knappt märkbar funktion.
Inuti lamphusen på backljusen placerar man RGB lysdiod på 10W per färg och prisma eller mjölkskiva framför. Det skulle kunna ge broms och blinkers men även ett hyggligt vitt backljus när man tänder samtliga färger. Med lysdioder så får man plats med drivelektroniken inuti samt seriell mottagare. Det kommer inte behövas mer än en eller två kablar till varje lampa och kåpan kan användas som kylare till lysdioderna.
Att ha ofärgat glas till bakljus används även av moderna bilar.
Motsatsen är att välja diskreta lampor med mörkfärgat glas i stil som passar med befintligt lyse.
Dessa är lättmonterade och man får två röda och två gula lampor för en 50-lapp:
Lamp-länk
Är däremot tveksam om de är nämnvärt ljus-starka.
Jag har tillverkat helt egna bak och framlyktor till specialbyggen. En variant som är enkel är att tillverka en träkloss i den form man vill ha baklyktan och med rätt passning mot karossen som man vakuumformar med varmluftpistol och dammsugare. För så här små saker duger det fast man kanske gör om formningen ett par gånger innan man är nöjd med resultatet.
Formbara plasten kan köpas
här.
Måla plasten inifrån så ser det slätt och blankt ut. Fäst upp den på en plåtbit med lysdioder monterade på plåten.
Vill man ha mekanisk styrka får man gjuta två delar som man fyller mellanrummet med PolyUretan typ klar gjutplast.
En variant som skulle vara rätt lätt är att bygga på befintliga bakljuset med ett nytt lika lager som nuvarande linsen täcker. Man använder original-linsen som gjutunderlag och modellerar direkt på bakskärmen. Fyll springor med modelllera, lossa försiktigt med sytråd. låt svalna 24h i kylskåp innan man gjuter av mha av vakuumformning. Den ska vara kall för att inte smälta eller mjukna av värmen från plastfolien som man värmer med 200-300 grader varmblås under 30-60 sekunder.
Denna gjutplast har jag själv använt därför att den är mycket klar och klarar en hel del UV utan att gulna:
Länk till gjutplast
Det finns annars särskilda UV-skydd man kan blanda i men det tar något på genomskinligheten som blir lite gråare.
Lätt att använda och lätt att bli av med luftbubblor vid gjutningen och hyggligt pris om man bara ska ha mindre mängder.
Något större mängder köper jag från EBAY i England:
https://www.ebay.co.uk/itm/224605682309
Det finns säkert att köpa i hemslöjdsbutiker också men betydligt dyrare. Vill man färga plasten så blir det bäst med pigmentfärger.
Amazon.com har ett väldigt stort urval med baklysen passande till äldre bilar om man vill leta något mer exakt utan att gjuta eller tillverka något eget."Vintage rear light" kan vara bra sökord.
Här hittar du t.ex. jungfrututtar i olika färger och storlekar. Två röda och en gul per sida skulle kunna ge bra ljuslyft. Sådant har funnits till PV 444 men det blev kortlivat, enbart 1957 och det blir ju inte tidsmässigt rätt för din bil men i brist på alternativ kan det vara en lösning tills vidare.
När jag själv synar uppräknade alternativen är det nog backljusen jag fastnar för. Enkelt och snabbt att genomföra utan avancerade verktyg och känns som att det är det minst störande på veteranvärdet. Blir det inte bra är det lätt att göra om och det är enda alternativet som dessutom ger vitt backljus, vilket även det kan rädda en bakskärm om man tvingas till backmanöver i mörkret.