Om det är audio-frekvenser och isolationskrav mindre än 60 dB så kan man gå rätt brutalt fram även om det är att rekommendera att hålla oskärmad ledarlängd kort.
Är det antennkabel för saker över 30MHz så märks det mätmässigt om man vränger skärmen åt sidan. Över 2 GHz och man måste göra helt rätt om det inte ska kosta några dB i signalisolation och reflektionsdämpning.
Det är inte alltid lätt att göra rätt heller. Som av en händelse sitter jag här med en koaxialkabel som ska skarvas. Det är en besvärlig kabel, en tunn med teflonisolering men något gick fel. Gissar att någon kardel(enskild tråd) av skärmen kom på avvägar. Kontrollmätning visar problemet:
graph.png
Det är resulterande VSWR över skarven som mäts och om idealt skulle det vara ett rakt streck vid 1:1 för hela frekvensskalan. För den som är klurig går det räkna ut hur lång kabeln är fram till skarven från diagrammet ovan.
Om det är viktigt att man inte tappar bort RF-signal som skickas med vanlig koax, typ RG 0,5-2 mm, så skalar jag oftast med skalpell för alla typer av koaxialskärm, rigida, semirigida och mjuka kablar.
Rullar med skalpellen runt kabeln så att man känner att man gått igenom ytterskärmen och rullar ett eller flera varv ytterligare med lättare tryck för att tydligt skåra inre teflon-isoleringen.
Med spetstång eller fingrar vrider jag på kabeländens ytterhölje så att den skårade delen vrids av och mittledaren blir frilagd utan några skärskador. och utan att ha dragit i den eller nämnvärt ändrat dess skruvning.
Mittledaren kan vara en eller flertrådig. Om flertrådig centerledare så duttar jag tråden med lite lödtenn så att nästa steg, att frilägga skärmen, inte knycklar till centerledaren.
Skärmen friläggs med så stor längd som behövs på samma sätt med skalpell som rullar ett eller flera varv då isoleringen ofta är lite seg att skåra om den är av typ teflon.
Om flertrådig skärm hanteras den ytterst varsamt på lite olika sätt beroende på vad som ska utföras. Ett av de vanligare jobben är att löda in kabeln i en SMA-kontakt och då vill man inte ha några skärmledare som motar när man ska föra ner kabeln i ett smalt rör.
Det finns f.ö. nästan alltid exakta anvisningar till olika typer av koaxial-kontakter hur långa ledare, isolering och frilagd skärm ska vara så att man t.ex. inte får delar av centerledaren hängandes i luft utan omges av "rätt" dielektra.
Förtenna skärmen innan man stoppar in den i röret går oftast inte då kabeln då inte får rum i kontakten.
En vanlig variant är att man ska löda in kabeln på ett PCB och man gör då ungefär som när man skalar för en SMA-kontakt men för minsta förluster så är överhänget från inre isoleringen i stort ingen alls.
Vid lödningen brukar jag sätta lite lätt press på kabelskärmen för att vara säker på att den inte svävar ovan PCB när den löds. Om flerledare så förtennas skärmen runt om, mest för att den inte ska riskera fransa sej eller att med tiden ge lösa trådar i apparaten.
Skärmen och innerledaren behålls alltid som de är, aldrig att kamma eller vrida åt sidan, det fungerar inte om det är krav på små förluster.
Detta är när det är noga och enstaka skalningsjobb som del i att man jobbar med någon apparat. Är det 5-10 koaxialkablar som ska skalas, inte allt för tunna, 3-10 mm, tar jag fram bättre skalverktyg där skär-djupet kan begränsas.
En variant som är rätt ok men kanske inte så prisvärd:
https://www.mediateknik.se/product.html ... per-5-in-1
En billigare version som finns att köpa på många ställen:
Jonard UST-500.jpg
Är det är fler än 10 kablar som ska skalas köper jag tjänsten från någon med riktig maskin för skalning och kanske även med färdig-pressade SMA/u.fl-kontakter.
Försiktigt vika skärmen baklänges över ytter-isoleringen, jo jag har gjort så också, men aldrig i mina kund-jobb. Senast var nog när jag monterade en ny TV-antenn och monterings-bygeln i kontakthuset som skulle vara över skärmen annars gav för sopigt kontakt-tryck och jag räknar inte med att TV-antennen ändå inte var någon större precisions-produkt med avseende på impedans och att klämma ihop mjuk koaxkabel med bygel är defintivt ett sätt att få en impedanspåverkan.
Nu spelar det nog mindre roll, det är relativt låga frekvenser, 500-600 MHz, och signalförlust med någon dB lär inte vara avgörande för om TV-mottagningen skulle bli duglig.
På den tiden man jobbade som elinstallatör så gjordes som med skalpellen, fast man använde morakniven för att öppna upp den skärmade kulokabeln. Man snurrade kniven ett varv runt så isoleringen skårades och sedan gick det vrida av blyisoleringen för hand. Även vanlig kabelskalning utfördes oftast med kniven men man fick aldrig någonsin skära så djupt att koppartråd fick minsta repa då det blir en kraftigt försvagande brottanvisning. För de riktigt grova kablarna var man mer eller mindre tvungen att använda anpassade verktyg som oftast kostade 10kkr eller mer.
För bilel och liknande hade jag länge ett favorit-verktyg för skalning. Visserligen inte för skärmade kablar men tycker den förtjänar att nämnas. Lättarbetad, pålitlig och snabb. Fick den en gång av en televerks-montör och var märkt med televerkets logga. Sällsynt bra kvalitet.
Den såg identisk ut med denna från Biltema:
Klauke-KL060160IS-Skaltaang.jpg
Skär kabelhöljet från 4 håll direkt utan att behöva ta om klämningen, ingen risk för att man skär för djupt och man har direkt ett stadigt grepp att dra av isoleringen i ett enda svep.
Biltemas skaltång är långt ifrån samma kvalitet. Har letat i 20 år nu på varenda verktygs-loppis för att hitta en liknade tång, som borde funnits i stora mängder. Var säkert ett standardverktyg bland televerks-montörer.
Har givetvis hela skalan av andra skalverktyg, mer eller mindre skräp, multiverktyg som även klämmer hylsor och klipper småskruv mm, alla mer eller mindre dåliga, inklusive att bränna av isolering med cigarettändare.
Det enda skalverktyget som jag aldrig använt men som man ser ibland, är att skala med tänderna. Har verktygen men avstår.