Sida 2 av 2
Re: Kultrycksmätare för dragkrok
Postat: 24 september 2020, 20:57:22
av TomasL
Du kan ju alltid mäta trycket på bilens bakaxel, genom att känna av läget på bärarmarna bak.
Så fungerar till exempel en del lastkompenserade bakvagnar.
Citroen har en givare/ventil kopplad till krängningshämmarna, och mäter hur mycket de vrider sig.
Re: Kultrycksmätare för dragkrok
Postat: 24 september 2020, 23:30:28
av Pen
Mm, den befintliga givaren i min Volvo sitter mycket riktigt mellan länkarmen och chassiet och det är just den jag tänkte mig att läsa av.
Re: Kultrycksmätare för dragkrok
Postat: 24 september 2020, 23:38:11
av Pen
Palle500 skrev: ↑24 september 2020, 19:24:51
Du kan ju göra en förstudie genom att ansluta vida och låta passageraren läsa/logga värdet på en provtur där du lastar lite olika kultryck.
Ja, det är en bra ide. Ska försöka komma ihåg det vid nästa körning.
Re: Kultrycksmätare för dragkrok
Postat: 25 september 2020, 07:16:55
av TomasL
Pen skrev: ↑24 september 2020, 23:30:28
Mm, den befintliga givaren i min Volvo sitter mycket riktigt mellan länkarmen och chassiet och det är just den jag tänkte mig att läsa av.
Varför krångla, sätt dit en till.
Re: Kultrycksmätare för dragkrok
Postat: 25 september 2020, 07:44:36
av Pen
Nja, att sätta in en givare till tycker jag inte är mindre krångligt än min metod 1. Att plocka bort baksätet är väldigt enkelt och där kommer jag ju åt tåtarna till den befintliga givaren och kan enkelt läsa spänningen från givaren direkt. Utmaningen blir i stället att dra ledning fram till förarplasten för visning utan att sprätta sönder en massa hullingar i plastklädseln på vägen som det vimlar av. Nej, om det bli den lösningen så får det nog bli att lägga in en RPi i något hålrum under sätet och sedan köra trådlöst till "något" för att visualisera.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att sätta egna givare på transportens axlar om det skulle visa sig vara mer representativt för tyngdpunkten. Jag har ju fått väldigt relevanta invändningar av @ajje mot att mäta bilens axeltryck i tråden. Givarna är dock rätt dyra på grund av den miljö de utsätts för men för ett experiment kan man ju ta något enkelt (kanske en pot) och sedan byta till tåligare.
Re: Kultrycksmätare för dragkrok
Postat: 25 september 2020, 08:06:01
av TomasL
Du kan gå till skroten och köpa en gasspjällsgivare, de är ju konstruerade för miljön.
Re: Kultrycksmätare för dragkrok
Postat: 25 september 2020, 10:33:23
av Pen
Hm. Kollade lite hur det ser ut på själva släpet. Det är ju torsionsfjädring och inte mycket att fästa några givararmar i inte. Finns ju inga länkarmar eller så som på bilen. Här behövs lite ideer som jag inte själv har just nu. Egentligen skulle man vilja mäta vinkeländringen på axeln.
Bilden är inte från mitt eget släp men det ser ut ungefär sådär.
Fjädring.jpg
Re: Kultrycksmätare för dragkrok
Postat: 25 september 2020, 11:00:41
av Glenn
Är väl egentligen inte torosion heller, men man brukar kalla det gummitorosion.
Men går det inte att fästa nåt på armen som pekar bakåt i bilden och sen i chassit ?
Re: Kultrycksmätare för dragkrok
Postat: 25 september 2020, 13:09:06
av FormerMazda
Avståndsmätning mellan vagnsgolv och väg?
Antingen IR eller ultraljud, och antingen bara framände, eller fram och bakände för att få ut lutning på vagnen?
Största problemet blir väl smuts förvisso..
Re: Kultrycksmätare för dragkrok
Postat: 25 september 2020, 21:30:39
av Pebert
Baudrate på den är 500kbit/s och enligt J1939
Vilken modell Volvo är det? Har en del dokumentation om frame identifier och hur payload skall tolkas
Re: Kultrycksmätare för dragkrok
Postat: 25 september 2020, 22:28:33
av grym
på släpkärran kan man ju relativt lätt mäta vinklen, man har ju hela hjulpendlingen att mäta med
men som sagts, en backkamera i släpkärran visar hur hästen står, enklast möjliga

Re: Kultrycksmätare för dragkrok
Postat: 26 september 2020, 07:51:33
av Pen
Pebert skrev: ↑25 september 2020, 21:30:39
Baudrate på den är 500kbit/s och enligt J1939
Vilken modell Volvo är det? Har en del dokumentation om frame identifier och hur payload skall tolkas
Jättebra om du kan leda vidare detta. Det är en Volvo V70 T5 årsmodell 2012. Behöver du fler uppgifter kan jag ta fram dessa med Vida. Det är modulen HCM som läser givaren och den är ansluten till CAN-HS (high speed). Gissar att HCM står för Headlight Control Module eller något liknande.
Re: Kultrycksmätare för dragkrok
Postat: 27 september 2020, 08:23:07
av verkstaden
Pen skrev: ↑25 september 2020, 10:33:23
Det är ju torsionsfjädring och inte mycket att fästa några givararmar i inte. Finns ju inga länkarmar eller så som på bilen. Här behövs lite ideer som jag inte själv har just nu. Egentligen skulle man vilja mäta vinkeländringen på axeln..
I och med att det är en gummifjädrad axel så har du väl ett stötdämparfäste som inte används, använd det? För det är väl samma typ av fjädring som på bilden? Umesläp iaf tror jag körde mycket med
ståltorosion förr.