Sida 97 av 123
Postat: 8 september 2007, 08:23:25
av jojje
Aha, är det så det funkar. Har man långt till posten kan det löna sig att beställa hämtning, men åker man dit, så är det bättre att köra på vanliga sättet. OK, då förstår jag.
Hur många är det med i start-kittet?
Är det 25% rabatt första 2 månaderna?
Postat: 9 september 2007, 15:51:32
av MadModder
Gå inte efter mitt nätaggsschema jag postat tidigare. Jag har förväxlat V+ och V- på opampen. Den brann upp.

Nu får jag knåpa om lite på kretskortet...

Postat: 9 september 2007, 17:18:44
av Borre
Tänkte faktiskt köra efter ditt schema och såg att det var fel i schemat, men av någon anledning skrev jag inte det här, lite dumt.
Men hur som helst så ska jag nog köra en liten enklare strömbegränsning som får relät att dra när kondensatorerna laddat upp.
Förresten kan man bara linda på några meter kabel direkt på ringkärnetrafo utan att ta bort isoleringenstejpen eller blir det bättre utan den? Provade lite snabbt med kanske 2 meter tunn kabel och fick 3VAC. Ska nog linda på runt 8 meter så jag får lite högre spänning tänkte jag, som ska användas till 5V samt fläkt och lysdioder.
Postat: 9 september 2007, 17:50:07
av MadModder
Upptäckte en till sak nu. Min dumpkrets dumpar lite grann under uppladdning av kondingarna, så det blir inte mer än 12V, och alla effektmotstånd blir jättevarma.

Dumptrissan aktiveras då det är lägre spänning in än vad det är i kondingarna. Eftersom en likriktad spänning utan konding går ner till noll 100ggr i sekunden, så blir det ett negativt spänningsfall över shuntmotståndet...

Ska se om jag kan lösa detta...
[edit] Sådärja! Det var ju inte så svårt. En extra elektrolyt löste alla problem.

Uppdaterat schema kommer så snart jag testat bygget ordentligt.
Postat: 9 september 2007, 18:44:44
av jojje
Borre:
För att göra det lite lättare för sig, och slippa öppna plasten på trafon, kan du först linda 2 meter tjock tråd, och koppla den "baklänges" i serie med den vanliga. Då blir det tex 24V - 3V = 21V.
Sen lindar du en till för 12V'en.
Postat: 9 september 2007, 19:03:40
av Borre
jojje: Jo så kan man göra, men det behöver inte jag. Har redan i runda slängar 28-30V vid låg belastning.
Har nu lindat på en rätt tunn kabel, cirka 8 meter, och får 11VDC ut obelastat. Dock sjunker denna spänning ner till ~6V vid 800mA, antar det beror på den tunna kabeln?
MadModder: Det var bra att veta då jag tänker använda din dumpkrets. Ska prova med en mindre kondensator innan min strömbegränsare jag också så spännigen blir stabilare.
Postat: 9 september 2007, 20:28:14
av MadModder
Sådär. Nu funkar allt stabilt och helt enligt planerna.
Bytte plats på V+ och V- till opampen. Jättefint...
cncagg_modd1[1].jpg
Satte en 100µF 50V-konding parallellt med R1 i schemat. Det är den som sitter bakom skruvplintens anslutning 4 och 5. Passade perfekt över de två grova ledningarna där.
cncagg_modd2[1].jpg
Det är C13 på detta uppdaterade
schema, utkast 3 (rev. b)
Det funkade sådär med 22µF, nästan helt bra med 47µF, så jag tog 100µF vilket är helt perfekt.
Nar jag startar lyser "5V OK"-lysdioden. Kondingarna laddas upp på lite drygt 1s, sen slår reläet över, och "30V OK"--lysdioden tänds. Det är 32VDC obelastat.

När jag slår in nödstoppknappen, tänds "dump aktiv"-lysdioden i någon tiondels sekund då kondingarna laddas ur till ca 3V, där trissan inte kan hålla sig öppen längre, och "30V OK" slocknar.
Vrider ut nödstoppknappen, och kondingarna laddas upp igen.
Fläktregleringen har funkat hela tiden. Det var den enda del jag kopplade upp på labbplattan innan...

När man startar igång agget, får fläkten runt 11V, och det sjunker under ett par sekunder ner till runt 5V vid 25°, tack vare C12 och R20.
Vid 50° är spänningen ca 8V. Det blir 120mV/°.
Postat: 9 september 2007, 21:40:08
av GeekJoan
Snyggt!
Sa du att man kunde beställa såna där av dig?

Postat: 9 september 2007, 21:48:36
av MadModder
Hehe, nej.

Det är en massa delar jag hade hemma i skrotlådan. Ska man köpa allt blir det ohyggligt dyrt. Dessutom är det overkill så det räcker och blir över. Bla bla bla jobbigt jobbigt etc. mm... Ärligt talat så tycker jag inte om beställningsjobb. Det blir så tråkigt när det är något man är tvungen att få färdigt.
Du behöver egentligen bara en nätdel som lämnar runt 24-30VDC 5A och en 10000µF 63V-konding tvärs över, och sen kablar till drivkortet. Via en eventuell nödstoppsknapp. Det räcker gott och väl. Och inte blir det så dyrt heller.
Postat: 10 september 2007, 21:33:18
av GeekJoan
Men jag gillar overkill...

Postat: 11 september 2007, 18:02:53
av Macce
Är bussgods långsamt eller uppdaterar de bara inte tracking-sidan så ofta?
Står fortfarande samma för mig där som det gjorde på fredag...
Postat: 11 september 2007, 19:25:13
av JimmyAndersson
Jag tror att de bara lägger in informationen en gång och sedan inte uppdaterar. När grejjerna sedan är hämtade så raderas det från tracking-sidan.
Det har iallafall fungerat så de gånger jag använt bussgods.
Postat: 11 september 2007, 19:33:12
av Macce
Kasst system, ganska onödigt...
EDIT: Får man lapp hem av bussgods då grejerna är framme? Eller förväntas man veta det själv?
Postat: 11 september 2007, 20:07:57
av PeterH
Dom brukar SMS:a, det är därför det är viktigt att bifoga mottagarens mobilnummer...
/PeterH
Postat: 11 september 2007, 20:58:43
av JimmyAndersson
Annars så brukar de ringa. Jag har även varit med om att de skickat e-post.
Så det måste inte vara ett mobilnummer. Bara man anger något sätt som de kan kontakta mottagaren på. Har för mig att en vanlig adress också går bra.