Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MNorrgren »

Står på schemat....

Men TR1 är en omlindad köpetrafo. Jag har lindat av sekundären, alltså lågspänningslindningen och lindat på ny tråd. TR2 är en vanlig tändspole från en gammal gräsklippare som jag fick alldelles gratis på den lokala serviceverkstaden för gräsklippare och övrig trädgårdsutrustning.

Så inga direkta konstigheter mer än att det är lite klumpigt. Men jäklar vilket tryck det är i gnistan... Den är varm och stor.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag läste i en antik Radio&Television från 1970 att det är inte jättebra att köra tändspolar med för låg last, för utan rätt last så kan spänningen bli så hög att det blir överslag invändigt i transformatorn.

Det kan kanske vara läge att ha nån slags fast gnistgap där överslag sker lite kontrollerat ifall lasten inte är inkopplad?

Å andra sidan har troligtvis isolatorerna i tändspolar förbättrats de senaste 42 åren :D
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Nä precis, de är inte direkt designade för denna typen av användning heller. O andra sidan så kostade den mig ingenting, fick den gratis så det är väl inte hela världen om den går sönder :). Har dock precis som du rekomenderar ett fast gnistgap där alltid gnistan laddas ut mellan ifall inte lasten är inkopplad. Eller ja, det lilla gnistgapet i potatiskanonen!
1802

Inlägg av 1802 »

Electricguy: Kollade en av dina ytubbar. Jag har också en denver :-) fast i silver(grå). På min är multibandväljaren lite sliten. Tappar kontakt. Man får skjuta den försiktigt mot stopp, så funkar det. Prova en ramantenn till din. Min uddavariant förbättrar mottagningen markant. När de svänger i takt, borde de inte funka som en svag sändare?

Såg en ytubbe med solcell och piezo högtalare. Han ursäktade sig lite för solcellen var dyr. Men de finns i trädgårdsbelysning. Som ofta skrotas för de har dålig kvalitet. Den jag hittade funkar :-) Kopplade den direkt till min getto af-stärkare, ingen konding. Den ger några volt, så ingen mic förstärkare behövs. Kopplade signalgenerator, solidstaterelä och glödlampa 230V. Det blinkar och låter, men det blinkar inte som tänkt. Blinkfrekvensen är inte jämn som att koppla till ljud. Jag hittar ställen där det behövs lite gain för att det skall blinka. Och högre frekvenser (ett par khz till 20khz) funkar inte als? Blir snart en sändare med musik kanske modulerad laserpekare. Funderade på om solcellen tar ir. Testade med tv fjärr, funkar. Provade div fjärrisar, och de låter lite olika. En var lagom rytmisk. Olika avstånd ändrade styrkan, blev en slags rytm theremin. Satt och lekte en stund, trots jag inte spelar nått instrument i övrigt :-)
1802

Inlägg av 1802 »

SPDIF ljud i ljusform från cd dvd m.m. Hur låter det? Måste prova....

Edit: Det kanske heter toslink.

Inget hördes. Och ser inget på oscilloscopet :-( Kanske nån inst på dvd spelaren.
Labbade vidare med solcell och ir fjärr. Om jag håller fjärren med tangenterna nära får jag en ton förutom klickandet.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

spdif och liknande skickas inte konstant. den upptar först kontakten och sedan börjar det rulla signaler över.

Frågan är bara hur du har tänkt höra ljusvågor.. du hör ju inte direkt solens ljus...
1802

Inlägg av 1802 »

Som pulser via solcellen. Jag hör ju ir fjärrisar. Sökte bara en enkel pulserande ljuskälla, för test. Är inte SPDIF en gul phono med kabel? Tosliknk tror jag det heter med ljus. Borde blivit resultat i oscilloscopet. Var inne och rotade med dvd menyer. 96k till 48k, hjälpte inte.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

SPDIF är namnet både på elektrisk koaxanslutning och optisk som heter toslink.

Signalen är helt simplex och skickas hela tiden något ljud finns att skicka.

Jag tror att den optiska signalen är rött ljus, så det funkar nog inte med en IR-sensor som inte känner vanligt ljus.

En fjärrkontrollmottagare i en såndär trebent plastmodul med +5, signal och jord har väl dessutom demodulator för den vanligaste bärvågsmoduleringen. En sån lär inte ge nån signal alls från spdif.

SPDIF har dessutom klart högre datahastighet än fjärrkontroller. Bara datat blir ju 1,5 megabit vid 44,1kHz stereo 16 bitar och så tillkommer kontrollbitar o.s.v.
1802

Inlägg av 1802 »

Min mottagare är en solcell. Och även om man inte hör alt, så borde man höra något. Inte tal och musik, men nått borde det bli. Men inte ens på oscilloscopet. Den lyser tydligt rött. Går ljuset bara parallellt, eller studsar det i fiberkablen?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Solcellen plockar inte upp den typen av ljus?
1802

Inlägg av 1802 »

Solcellen plockar upp ir utan protest. Men toslink kan vara speciell. Vilken typ av mottagare kan vara lämplig?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ja men toslink använder inte IR...
1802

Inlägg av 1802 »

Jag tog ir som ett exempel på nått svårfångat. Toslink ser ut att vara synligt rött ljus. Men det kanske bara är en indikering. Databitarna kanske anv något mer avancerat. Vad? Det börjar bli krångligt det här. Jag får kanske leta upp en annan enkel ljussändare ;-) Ir från fjärris är den enklaste jag hittat :-) . Nästa steg modulerad laserpekare. Solcellen ger stor yta att träffa :tumupp: . Eller kanske LED/ir på par porten...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En solcell är inte så bra att använda som mottagare för signaler.. Då den gärna fångar upp allt annat ljus som träffar den. En fotodiod eller fototransistor är mycket bättre.
1802

Inlägg av 1802 »

Solcellen har många fördelar när den räcker till. Stor yta att träffa. Den ger hög utsignal, driver lågnivå direkt. Min tak glödlampa gav störning, men det räckte att skugga den med handen. Ute i solen bör den skuggas i ett rör. Duger säkert inte till bredband via laser. Men till laserlek duger den fint. Finns många fullvuxna som leker med laser på ytubben. Ingen som vet mer om toslink? Jag har googlat och ytubbat, men inget svar ännu.

Provade med en lågenergi(lysrörstyp)lampa. Den stör också, men inte lika mycket. I mitt fall är glödisen bättre. Nu har jag 3 toner att leka med, 2 från fjärrisen.
Skriv svar