Sida 10 av 13
Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Postat: 4 november 2013, 18:12:20
av AndersG
Raspberry Pi är väll inte heller helt opensource som Arduino är?
Visst är den det?
Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Postat: 4 november 2013, 19:17:49
av ronnylov
Grafikdrivrutinen till raspberry Pi är en proprietär blobb.
I övrigt är den open source.
Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Postat: 4 november 2013, 20:45:19
av LHelge
För att förtydliga mitt tidigare inlägg
Vad jag menar med hårdvaruavbrott:
Hårdvarukretsar i processorns kisel jämför vid varje klockcykel värdet på en input med föregående klockcykel. Om ett avbrott är aktiverat på denna pinne sätts en flagga i ett avbrotsregister som pekar på vad som har hänt och programräknaren tvingas till värdet för programmets avbrottsvektor. Detta sker helt utan inblandning av någon programkod som laddats i processorn (förutom koden för att initiera funktionen) och går normalt mycket fort, på ett fåtal klockcykler.
Vad jag menar med mjukvaruavbrott:
Vid kompilering av ditt program läggs en extra programsnutt till som med jämna intervall kontrollerar värdet på din input. Om det ändrats från förra gången den kontrollerades anropas en fördefinierad funktion. Jämfört med ett hårdvaruavbrott kan detta ta mycket lång tid, tiotusentals klockcykler, och framför allt kan det finnas ett jitter (det tar inte alltid lika lång tid från att input förändras till programmet får reda på det). Därför är inte mjukvaruavbrott lämpliga vid realtidsapplikationer. Ska man däremot tända en LED eller skriva något på en display spelar det inte någon roll för en människa kan inte uppfatta skillnaden.
Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Postat: 4 november 2013, 20:48:25
av AndersG
Grafikdrivrutinen till raspberry Pi är en proprietär blobb
Och grafiken till arduino?

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Postat: 4 november 2013, 21:11:03
av Al_Bundy
>> Och grafiken till arduino?
Helt underbar!

Finns ju bibliotek för det också

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Postat: 4 november 2013, 21:30:52
av sodjan
> Vad jag menar med hårdvaruavbrott:
> Vad jag menar med mjukvaruavbrott:
OK, det är ju ett sätt att definiera det.
Det finns fler.
En del processorarkitekturer har speciella INT instruktioner som genererar mjukvaruavbrott.
Andra genererar avbrott vid t.ex "divade by zero" eller "illegal instruction" och liknande.
Personligen skulle jag inte kalla din definition för avbrott/interrupt.
Kanske watchdog eller något liknande.
Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Postat: 4 november 2013, 21:49:02
av LHelge
Då tycker vi olika, fällor och vakthundar (om vi nu måste prata svenska) är närbesläktade med hårdvaruavbrott men inte samma sak.
Vakthundar påminner om tidur men istället för att generera ett avbrott och sätta programräknaren till i avbrottsvektorn, återställs nästan alla register och programräknaren sätts till 0.
För övrigt tycker jag inte det är så dumt med lite svengelska när man pratar om sådana här saker.
Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Postat: 6 november 2013, 09:52:16
av Al_Bundy
Pratade med en lärare angående om PIC/AVR/Arduino och den läraren sade att konflikten om vilken miljö som är bäst att utveckla i kommer aldrig dö ut. Jag frågade han i vilket användningsområde Arduino brukar rekommenderas och han svarade med "styrsystem" för man har redan allt färdigt.
Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Postat: 6 november 2013, 10:51:17
av Icecap
Och i så fall tror jag att läraren har begränsat kontakt med verkligheten - eller avser små styrsystem som t.ex. en termostatfunktion eller liknande.
Ett äldre styrsystem jag var involverat i är vattenverket i Torsby, det består av ett antal PLC (SioX-serien) samt en PC med SCADA-mjukvara som styrde hela systemet.
Varje PLC har en Freescale 8-bitars µC i och där är en ATmega ung. jämbördig - men det var 7 (eller var det 8?) st PLC i systemet.
Min programmering av PLC'arna fick tillverkaren att utbryta: "jooo... det är ju korrekt att göra så men vi hade aldrig tänkt att det skulle göras på detta vis." Då hade jag fått deras DOS-baserat kompiler att bryta ihop, detta utlöste deras utveckling av en Windows-baserat utan de problem.
Så att "man har redan allt färdigt" är en omskrivning av "DUPLO-klossarna är klara och små barn kan plocka ihop dom".
Förstå mig rätt: du är ung och entuastisk - men du har inte jobbat med "verkliga" system eller sett de styrsystem som faktisk finns, alltså har du inte sett spannet från minsta systemet till största systemet.
Det finns styrsystem där en Arduino definitivt kan platsa - men det finns också styrsystem där en Arduino inte ens kan användas för att styra en kaffebryggare.
Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Postat: 6 november 2013, 10:55:15
av Glenn
Jag trror mer problemet sitter i flitret mellan läraren och EF här.. och efterssom det är hemligt ens vilken kurs det är så..

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Postat: 6 november 2013, 13:27:49
av SeniorLemuren
LHelge skrev:Då tycker vi olika, fällor och vakthundar (om vi nu måste prata svenska) är närbesläktade med hårdvaruavbrott men inte samma sak.
Vakthundar påminner om tidur men istället för att generera ett avbrott och sätta programräknaren till i avbrottsvektorn, återställs nästan alla register och programräknaren sätts till 0.
För övrigt tycker jag inte det är så dumt med lite svengelska när man pratar om sådana här saker.

Du tog visst det där lite onödigt personligt verkar det. Vad jag reagerade på var benämningen "mjukvaruinterrupt", som ju är en ihopblandning av både svenska och engelska i samma ord. Om man vet vad det står för är det inga problem, men om man vill googla på ordet som många gör när de inte förstår, så blir det konstig.
Jag tycker inte det är ett dugg konstigt eller fel att använda engelska fackuttryck utan snarare tvärtom, men då skall det heta softwareinterrupt eller ännu mer rätt, vara särskrivet "software interrupt" som ju är vanligast i engelskan.

Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Postat: 6 november 2013, 13:31:04
av LHelge
Haha, nä var inte så allvarligt. Skrev först watchdog och trap men kom sedan på att det lät skojigare med vakthund och fälla.

För övrigt håller jag med dig. Software interrupt låter mycket bättre än mjukvaruinterrupt, jag har nog bara i mitt huvud gjort interrupt till ett svenskt ord och skrev därför ihop det.
Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Postat: 15 november 2013, 10:32:48
av Graj
Så vad var kontentan efter dessa tio sidor? Jag köpte en aurdino för några år sedan, men jag fattade inte vad den var bra för. Vad gav den som jag inte redan fick med en ren avr, gcc och en dragon programmerare/debugger. Som jag förstod det så förlorade jag till och med jtag/debugwire om jag använde aurdino plattformen!!
Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Postat: 15 november 2013, 10:55:38
av sodjan
> Som jag förstod det så förlorade jag till och med jtag/debugwire om jag använde aurdino plattformen!!
Förlorade och förlorade.
Du valde (i och för sig kanske omedvetet) bort det.
Man kan inte få allt...
Re: Arduino vs. andra utvecklingsmiljöer
Postat: 15 november 2013, 11:11:15
av Graj
Eftersom den använder en avr som jag antar har funktionaliteten så förlorade jag väl den?
En ren avr hade överlägsen gratis utvecklingsmiljö, jtag/debugwire och var dessutom billigare. Jag undrar fortfarande vad jag har missat. Vad gör arduinon så populär? Till skillnad från en arm och rasperry pi så är ju en avr på en DIP en självfungerande enhet som är jämförelsevis lättanvänd för hemmabruk. Är det communitiet runt den, färdiga tillbehör etc?
Jag hade nog inbillat mig innan köpet att jag skulle få jtag, etc via usbkabeln mera out of the box än på en ren avr. Fast så var dej ju inte.