Sida 10 av 23

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 12 mars 2011, 23:55:22
av Johanb
Det var riktigt underhållande att se startförsöken, en jävla smäll, lite puttrande, en massa rök och en massa skratt/fnitter :)
Jag tror inte min kamera klarade av att spela in ljudet av smällen och ljudet efter vilket var synd då sekundrarna efter smällen lät mycket trevligt.

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 12 mars 2011, 23:58:11
av hubben
Även om kameran kunde spela in ljudet tror jag inte att många högtalare skulle kunna återge det ändå... ;-)

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 13 mars 2011, 04:44:15
av svanted
marr125 skrev:Den där smällen alldeles innan den startar kan jag bara säga en sak om och de är HÄFTIGT 8)
Jag stod uppe på vallen vid banan och de kanske var 40-50 meter från pulsjeten och varje gong de small så dunkade de till i typ hela kroppen de var en sån där häftig dov smäll :D

ja just det,
och när den går som den ska kommer dessa smällar typ 500ggr per sekund....
en ljudvolym inte att leka med...

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 13 mars 2011, 09:36:20
av marr125
okej jag vet inte hur den låter när den är igång, men de small sen lät de brrrrrr ett tag sen slutade de :)

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 13 mars 2011, 09:58:46
av svanted
oki, vet inte jag heller... :oops: var inte ens där...
vid en max effekt blir alla smällar lika den första...

brrr,ade det? fast svagare...
gissar på för tröga ventiler, det drog kanske inte i sig ngn luft.
sätt i ett gasolmunstycke och kasta i ett tomtebloss...
går den då är det inte ventilfel....

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 13 mars 2011, 10:53:06
av danei
svanted: Nä, snarare 53 gånger per sekund. Enligt första inlägget.

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 13 mars 2011, 14:07:33
av nlinus
Oj, här diskuteras det friskt.
Jag, Lars-Erik och Jim sitter på ett mathak i Orsa och äter upp oss innan hemfärden.

Har skrivit en liten sammanfattning om helgen på hemsidan. Vi är trots allt strul ganska nöjda. Vi var som bekant ganska sent ute med projektet, och tog oss i alla fall hit. Som jag skrivit på hemsidan: "Hade nog aldrig kunnat tro att så många skulle vara så intresserade av något som inte fungerar."

Vi har gjort massor med försök under dessa två dagar, där vi testat att justera en parameter åt gången för att se vad som problemen kan bero på. Jag är själv inte direkt någon pulsjetexpert, så jag måste nog läsa in mig lite mer. Något man reagerar över är väl att väldigt mycket av bränslet förbränns utanför motorn, istället för i den. Rent spontant känns det som vi kan ha problem med lufttillförseln. Tunnare ventiler är nog en av detaljerna vi ska prova.

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 09:03:34
av svanted
det kan kanske inverka att luft lätt blir mättad med bensinångor och blir obrännbar....
det var kanske därför er föregångare under ww2 startades med acetylen tills den nått arbetstemperatur....

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 09:22:34
av nlinus
Jo antagligen blir det för mycket bränsle i förhållande till luft. Vad jag vet så finns det andra som startar stora pulsjetar med endast bensin, så det borde ska gå.
Har inte analyserat så himla mycket än, men jag inbillar mig att vi ska kunna få in mer luft med lite mjukare ventiler.

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 09:36:37
av Nerre
Om det nu verkar vara överskott på bränsle, vore det inte ide att testa med soppa genom lite färre munstycken initialt?

(Det är ju lite trist om vi inte kommer att få se den där skotern åka förrän nästa vinter:)

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 10:22:08
av nlinus
Vi har testat genom att byta ner ett gäng spridarmunstycken rejält, men fick ändå problem med ofullständig förbränning.
Är som sagt svårt att veta exakt vad som är problemet, men jag är lite inne på spåret med att se till att den får i sig mer luft. Sen kanske det går åt skogen, men då kan man ju bocka av en punkt. 8)
Har inte satt mig in helt och hållet i de beräkningar som gjorts på denna motor (har haft hjälp med detta av en kille från Kanada), men jag tror att bränslemängden ska stämma skapligt.

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 12:24:04
av Mizzarrogh
Förvärmning?

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 12:34:59
av Nerre
En annan tanke, kan det vara så att luftflödet är sånt att bränslet inte sprids ordentligt? Så det i princip åker en massa luft med tunna bränslestrålar genom motorn?

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 12:50:38
av Mizzarrogh
Typ luftvirvlar bakom eller någonting sådant var en sådär rent spontan tanke, men jag kan ju ha fel... :humm:

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 13:08:03
av nlinus
Turbulens är väl inte helt fel att misstänka. Lite svårt att veta. Vi får nog jobba lite med uteslutningsmetoden här :)