Sida 10 av 15
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 24 oktober 2015, 17:40:06
av säter
Det har varit uppe innan men vart tar egentligen de blå ledarna 408/409 (CRA1/2) vägen? Någon brytare på skåpsdörren?
Just dessa nummer saknas i elritningarna. Förmodligen är driven som är med i ritningarna något annorlunda.
Jag ska kolla i skåpet om man kan lista ut var dessa tar vägen.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 24 oktober 2015, 17:43:10
av säter
swesysmgr skrev:säter skrev:Om det är låg resistans mellan någon av dem trots att CR1 eller 2M ej är tillslagna då finns det en ihopkoppling vid fyrvägskorsningen under t4.
t4? Du menar säkringen f4 eller?
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 24 oktober 2015, 18:08:04
av swesysmgr
Ja f4, skrev fel i hastigheten.
Får inte heller ihop ritningen med den fysiska plinten men ritningen kanske bara listar de anslutningar som görs externt och inte ledningar som går mellan olika delar av drivaren?
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 24 oktober 2015, 18:10:37
av säter
daer skrev:Är det inte då så enkelt att manöverspolen i 2M har gått sönder.
Jag tror jag hittade manöveranslutningarna. Trångt som satan i botten.
De var märkta "200V AC", så jag tror det vart rätt.
På den gamla driven, mäter jag 60 Ohm.
Den nya driven 9 kOhm.
Allt är mätt utan att koppla ur något.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 24 oktober 2015, 18:16:19
av säter
swesysmgr skrev:Får inte heller ihop ritningen med den fysiska plinten men ritningen kanske bara listar de anslutningar som görs externt och inte ledningar som går mellan olika delar av drivaren?
Även på den stora plinten i botten på elskåpet slutar det vid 407. Jag lyckades inte spåra kablarna, då de försvinner in i en kabelstam.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 24 oktober 2015, 18:25:10
av daer
säter skrev:daer skrev:Är det inte då så enkelt att manöverspolen i 2M har gått sönder.
Jag tror jag hittade manöveranslutningarna. Trångt som satan i botten.
De var märkta "200V AC", så jag tror det vart rätt.
På den gamla driven, mäter jag 60 Ohm.
Den nya driven 9 kOhm.
Allt är mätt utan att koppla ur något.
Då är spolen kass i den nya driven.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 24 oktober 2015, 18:47:34
av säter
Vad är normal resistans på en sådan här spole?
Jag tycker 60 Ohm verkar lite lågt.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 24 oktober 2015, 18:52:52
av säter
swesysmgr skrev:säter skrev:Du kan kontrollera genom att motståndsmäta mellan t4 och anslutningarna till FMA när maskinen är avstängd. Om det är låg resistans mellan någon av dem trots att CR1 eller 2M ej är tillslagna då finns det en ihopkoppling vid fyrvägskorsningen under t4.
Det borde väl duga att mäta på den gamla driven?
Det är stickpropp till fläkten FMA som jag kan dra ur och mäta i.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 24 oktober 2015, 18:59:17
av säter
säter skrev:En annan iakttagelse.
I samma ögonblick som jag trycker på "cycelstart", dvs aktiverar spindelstart,
då tänds DGN53 på 7-segmentaren sittande i elskåpsdörren.
Nu äntligen hittade jag DGN-lstan.
DGN53 = "Spindle rotating CW is OFF though spindle CW command is given"
Jag tycker det verkar som att PLC-övervakningen fungerar som den ska.

Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 25 oktober 2015, 11:44:09
av säter
säter skrev:swesysmgr skrev:säter skrev:Du kan kontrollera genom att motståndsmäta mellan t4 och anslutningarna till FMA när maskinen är avstängd. Om det är låg resistans mellan någon av dem trots att CR1 eller 2M ej är tillslagna då finns det en ihopkoppling vid fyrvägskorsningen under t4.
Det borde väl duga att mäta på den gamla driven?
Det är stickpropp till fläkten FMA som jag kan dra ur och mäta i.
Nu har jag mätt lite på den gamla driven.
Jag har dragit ur stickproppen från FMA samt plockat ur säkringarna f4 och f6.
Den ena anslutningen i stickproppen har kontakt med f4, den andra med f6.
Jag drar slutsatsen att det måste vara en knutpunkt under f4 på ritningen.
Då kan man ju fundera på funktionen för FA.
Kan det vara så att om reedreläet blir varmt sluter det?
Det forcerar säkringarna f4 och f6 att blåsa?
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 25 oktober 2015, 12:28:44
av swesysmgr
Ja så skulle det kunna vara, det finns både slutande och brytande varianter. Tyvärr hittade jag inget datablad för din termiska brytare men en som ser likadan ut vekar heta FSD-202E.
Motståndsmät reed-relät i kallt tillstånd och värm sedan lite med värmepistol och se vad som händer?
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 25 oktober 2015, 15:51:07
av säter
daer skrev:Då är spolen kass i den nya driven.
Jag har nu demonterat kontaktorn.
Det är helt avbrott på lindningen.
Jag ska se om den går att skruva isär.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 25 oktober 2015, 16:00:02
av säter
Jag plockade ur spolen.
Jag tycker det där hålet ser mysko ut.
002.JPG
003.JPG
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 26 oktober 2015, 10:13:35
av tecno
Den ser inte friskt ut, hoppas att du har reserv bland dina bra att ha saker. Annars får du väl linda om.
Re: Problem med Spindle-Drive Sanyo-Denki
Postat: 26 oktober 2015, 12:01:11
av säter
Den ser inte friskt ut
Nej, verkligen inte.
Kabeln som går in där hålet finns visade sig vara av.
Tyvärr verkar hela hela spolen ha gått varm, så det är nog "storkortis" i den.
Jag har ju en extra på den gamla driven, men jag vill helst inte stjäla den.
Det figurerar en del identiska kontaktorer på internet.
Begagnade, som är plockade i från Suga "propp&nock" automatsvarvar.
Jag har mejlat en säljare så att han kan verifiera spänningen på spolen.
Jag har en teori.
I början av felsökningen, när säkringarna gick, då var spolen kortsluten men inte av.
När sedan tråden brann av, då började säkringarna hålla.
För att den teorin ska hålla, då borde CRA1 vara ansluten till säkring f6.
Det borde vara lätt att mäta upp.
Frågan är varför det har blivit kortslutning i spolen?
Tidens tand?