Sida 10 av 34

Re: Krille356 bygger CNC

Postat: 11 september 2011, 15:30:17
av Morgons
bromsen kommer att bromsa ojämt. om bromsen är 4mm på ena sidan och 3.99 på andra så blir det ojämn bromsverka i detta mätområdet.

Sätt en fjäder mellan bromsbelägget och "kolven" så tar du bort den effekten eller minimerar den ifall

Re: Krille356 bygger CNC

Postat: 11 september 2011, 21:16:18
av dar303
Vissa nöjer sig inte med att bara bygga en CNC-maskin! :)
Intressant bygge, keep it up!

Re: Krille356 bygger CNC

Postat: 17 september 2011, 09:15:26
av krille356
Jag har funderat mycket hur fjädrar som trycker på bromsklossarna påverkar mätningen, jag är inte alls säker på att det är bra att ha fjädrar på båda bromsklossarna av följande anledningar.

1) Det är nästan aldrig bra att ha fjädrande saker när man mäter stegmotorer då de lätt triggas av att en stegmotor nästan alltid går lite ojämnt även om man mikrostegar den.
2) Om man tittar på hur original skivbromsen fungerar så är mothållet helt stumt, det är alltså bara en bromsplatta som rör sig och den är inte fjäderbelastad.

Jag kommer antagligen bli tvungen att experimentera lite när jag väll byggt momentmätaren. Ett problem med att använda en vanlig skruv lär bli att justeringen av bromskraften blir med väldigt kort slaglängd vilket gör att det blir delar av ett varv på skruven som trycker på bromsplattan. Har i alla fall beställt följande godbitar :)
tryckskruv.gif
Har beställt M12 med 12 - 53 N i tryck kraft samt M12 med 45 - 120 N, tanken är att jag ska kunna testa med tryckskruvar på båda eller bara ett bromsbelägg och eventuellt med vanliga M12 skruvar.

Innan var jag inne på att använda någon fingängad skruv för justeringen men W i ritningen är 4mm vilket ger 2,3 varv i justering av kraften i två områden beroende på vilken tryckskruv jag använder.

Jag gissar på att det behövs ca 30-50N, testade med lösa belägg och skiva på en våg. 50N låste skivan så att jag inte kunde vrida på den förhand utan att ta i rejält.

Re: Krille356 bygger CNC

Postat: 17 september 2011, 09:47:00
av krille356
Vet inte om jag skrivit det tidigare i tråden men planen är att det ska bli en portalfräs i slutändan med ca 500x500 mm i xy arbetsområde. Planen är att den ska bli så pass stabil att jag kan fräsa stål i den.

Har funderat mycket på vad jag ska ha för typ av spindel i fräsen. Har pratat med två olika personer som båda jobbar i bearbetningsbranschen, en förordar HF spindel och påstår att HF är oslagbart i alu och att man även kan göra jobben i stål på kortare tid fast då med lite mindre verktyg. Medan den andra personen tyckte att HF är mest bra för att köra alu.

Så hitintills väljer jag mellan HF spindeln på ca 25 000 rpm eller en mer konventionell spindel med en vanlig 3-fas AC motor och kanske upp till 4 000 rpm.

Teoretiskt beräknad matning med 100kg last på bordet och 200N i skärkraft ligger på 4830mm/min eller 80,5 mm/s. Då har jag räknat pessimistiskt och plockar bara ut ca 60W på motoraxeln under acceleration så det bör finnas en del mer att ge om det behövs.

Jag har inget specifikt användningsområde för fräsen utan vill kunna använda den i diverse hobbyprojekt i allt från MDF till stål.

Vad säger ni som har erfarenhet från de olika spindel alternativen?

Re: Krille356 bygger CNC

Postat: 22 september 2011, 18:15:56
av krille356
Har fått tid att göra de sista justeringarna på motorbromsen :)
image1.jpg
Har även gjort lite snabba ritningar på de olika delarna som jag behöver tillverka, gick rätt snabbt när jag gjorde dem så det är lite dum måttsättning och saknade mått mm.
Lägger upp dem ändå så får ni använda dem på egen risk :vissla:
drw0001.pdf
drw0002.pdf
drw0003.pdf
drw0006.pdf
drw0008.pdf
drw0009.pdf
drw0012.pdf
drw0013.pdf
Material är beställt så nästa steg blir att börja tillverka bromsen.

Re: Krille356 bygger CNC

Postat: 23 september 2011, 20:44:02
av anders_bzn
Har du inte övervägt att bromsa motorn med en DC-motor?

Re: Krille356 bygger CNC

Postat: 24 september 2011, 07:56:23
av krille356
Har letat en del efter bättre DC motorer som man skulle kunna använda som broms, allt som jag hittat är alldeles för dyrt.

Jag hoppas på att kunna plocka ut 100-200W på motoraxeln från steg motorn så bromsen måste klara en hel del effekt, nuvarande konstruktion är ganska lätt att kyla om det skulle behövas.

Re: Krille356 bygger CNC

Postat: 25 september 2011, 22:26:27
av BER
Jag har funderat lite i samma banor med att bygga en testbänk för stegmotorer...

Mina tankar har gått i kring bil generator med separat fältlindning. Hade sedan tänkt mäta vridmomentet som krävs för att hålla fast "generatorhuset" och även använda detta för att reglera hur mycket energi som skall in i fältlindningen...

Re: Krille356 bygger CNC

Postat: 26 september 2011, 19:10:08
av krille356
Problemet som jag ser det är priset på bra DC motorer, det finns ju mycket borstade DC motorer i olika effekter till EL skotrar att välja mellan till bra priser. Problemet med dem är att de bara är två segments vilket gör att de kommer bromsa ganska ojämnt beroende på var på varvet de befinner sig.

Nu vet jag inte hur en bilgenerator fungerar men jag misstänker att den är uppbyggd ungefär som en två segments borstad DC motor. Att bromsa med en DC motor är nog annars väldigt bra men jag tror att man ska upp i typ 9 segment för att den ska börja bromsa hyfsat jämt över varvet.

Har inte testat att bromsa med en två segments DC motor, men jag köpte en billig 150W skoter motor som alternativ till skivbromsen.
Om man testar att vrida på axeln så känner man tydligt "hacken", om jag i stället testar att klämma bromsskivan mellan broms backarna så tycker jag att bromskraften är tydligt jämnare.

Misstänker att bromskraften blir jämnare desto fortare man kör DC motorn så jag har den kvar som alternativ om bromsskivan inte skulle fungera av någon anledning :vissla:

Ytterligare en anledning till att jag valde bromsskivan är att den lägger till väldigt lite tröghetsmoment, en motor som broms kommer att fungera som ett svänghjul.

Re: Krille356 bygger CNC

Postat: 26 september 2011, 19:18:59
av arvidb
Ger inte en trefas permanentmagnetmotor ett väldigt jämnt motstånd om den används som generator?
Ytterligare en anledning till att jag valde bromsskivan är att den lägger till väldigt lite tröghetsmoment, en motor som broms kommer att fungera som ett svänghjul.
Har du räknat på detta? Rotationsmomentet är proportionerligt mot radien i kvadrat, så en tung, smal rotor kanske ger mindre rotationsmoment än en lätt men bred skiva.

Re: Krille356 bygger CNC

Postat: 26 september 2011, 20:01:41
av krille356
Har ingen som helst erfarenhet av trefas permanentmagnetmotorer så jag vet inte hur de är att bromsa med. För att bromsa med en DC motor kör man en ström genom den som gör att DC motorn snurrar i motsatt riktning mot steg motorn, för att ställa bromskraften ändrar man strömmen. Hur gör man med en trefas permanentmagnetmotor?

Har inte räknat på tröghetsmomentet då jag hade varit tvungen att plocka sönder min DC motor. DC motorns diameter är ca 70mm och är rejält tung medan bromsskivan är 120mm och väldigt lätt.
Har bara antagit att bromsskivan har lägre tröghetsmoment men det är ju inte helt omöjligt att det är ett felaktigt antagande.

Re: Krille356 bygger CNC

Postat: 30 september 2011, 19:20:38
av krille356
Lyckades klämma in 3h i verkstaden i eftermiddag :D

Han med att göra första delen till bromsbänken klar :)

Uppkapning av materialet.
small_IMAG0036.jpg
En action bild :roll:
small_IMAG0038.jpg
Grovsvarvat delen i svarven, sista 0,2 mm kvar att ta i sista skäret.
small_IMAG0041.jpg
Glömde ta fler bilder i svarven men i princip stack jag av den och vände den sen med en bit axel i hålet för att inte skada biten när jag spände den.

Borrning av hålet till stoppskruven.
small_IMAG0042.jpg
Gängning av hålet, borrade ur första biten med en 3,5 mm borr för att slippa gänga hela vägen.
small_IMAG0043.jpg
Börjar ta sig :tumupp:
small_IMAG0045.jpg
Gängar sista hålet till bromsskivan.
small_IMAG0046.jpg
Testmonterat, ska skaffa försänkta M5 skruvar då hålen i bromsskivan är försänkta.
small_IMAG0331.jpg
Tog "bara" 3h att göra delen :vissla:

Re: Krille356 bygger CNC

Postat: 1 oktober 2011, 01:07:43
av thewho
då gick de ju snabbt :wink: jag höll på hela kvällen med en enkel distans (40mm yd & 38mm id) som ändå int blev helt 100 :evil:

Re: Krille356 bygger CNC

Postat: 1 oktober 2011, 19:24:35
av krille356
Nästa del klar på 4h, ska bli skoj att räkna samman tiden det tar att göra hela bromsbänken när alla delarna är klara.

Hoppas allt kommer passa i slutänden bara :humm:

Ändrade i ritningen innan jag började till en stabillare bottenplatta 150x200x20 mm.

Valde att bara planfräsa ovansidan som jag ska skruva resterande delar i.
small_IMAG0333.jpg
Det är väldigt viktigt att alla hålen hamnar rätt sinsemellan då jag tänker styra delarna med cylindriska pinnar. Jag gjorde därför alla hålen i samma uppspänning som jag planfräste i vilket borde göra att de blir vinkelrätta.

Först dubbhålsborrar jag.
small_IMAG0334.jpg
Sen borrar jag, tror att jag använde 4,8 mm
small_IMAG0335.jpg
Sista steget är att brotcha hålet till 5,03 mm, pinnarna kändes något slappare kunde kanske använt 5,02 i stället men det blir nog tajt tillräckligt när jag ska montera samman delarna.....
small_IMAG0336.jpg
Alla hålen klara, hälften är till skruvar och inte brotchade.
small_IMAG0337.jpg
Vände på plattan för att borra och gänga till fötter ute vid hörnen samt planförsänka skruvarna.
small_IMAG0338.jpg
Gummifötter monterade och hålen provade med cylindriska pinnar.

Tanken med gummifötterna är att de ska "äta" upp lite av eventuella vibrationer för att på så sätt minska problemen med resonanser.
small_IMAG0339.jpg
Ovansidan, man blir lite sugen på att göra resterande delar så att man kan börja testa 8)
small_IMAG0340.jpg

Re: Krille356 bygger CNC

Postat: 2 oktober 2011, 19:42:38
av krille356
Ytterligare 6h nedlagda, känns som att det börjar ta sig :D

Började på lagerfästena med att mäta in mitten på biten både i X & Y, har bara planfräst bottnen då övriga sidor inte styr något.
small_IMAG0343.jpg
Mycket borrande, gängande och brotchande på dem......
small_IMAG0342.jpg
Första klar.
small_IMAG0344.jpg
Provmontering på G, lite spännande att se om det passar.
small_IMAG0345.jpg
Den glider i perfekt, blev nog lagom med brotchen i alla fall :)
small_IMAG0346.jpg
Alla tre provmonterade med styr stift.
small_IMAG0347.jpg
För att göra lagerhålet så mätte jag in biten från undersidan samt mot stiften för att centrera den.
small_IMAG0348.jpg
Fick leta fram min låda med stora borr, har dock bara upp till 30mm vilket blir för litet till stegmotorn.
small_IMAG0349.jpg
Rejält borr ger rejäla spån :P
small_IMAG0350.jpg
För att få det lite lagom tajt runt lagren så använde jag för första gången mitt nyinköpta ursvarvningshuvud.
small_IMAG0352.jpg
Blev rätt bra med tanke på att det var första gången, kunde kanske varit en hundradel tajtare men det får duga.
small_IMAG0353.jpg
Lite färdiga delar att provmontera, limmar lagerna med loctite 648 då de är glappfria men utan presspassning.
small_IMAG0354.jpg
Verkar passa utan att spänna eller glappa, måste erkänna att jag varit lite nervös då det egentligen inte finns något som tar upp eventuella fel förutom glappet i lagren.
small_IMAG0355.jpg