Sida 10 av 41
Re: Fagges EL-cykel
Postat: 20 oktober 2009, 08:55:36
av Fagge
Jag har ångrat mig igen & är nu ett musklick ifrån att beställa 24st Headway 38120S - LiFePO4 celler & en laddare från
http://www.kennedyalternativeenergy.com/index.html.
Frakten var betydligt billigare härifrån, men cellerna dyrare, så det går väll jämt ut.
Men nu börjar ångesten krypa på en. Då man börjar fundera om det är vättigt att punga ut nästan 5 papp på batterier till en helsunkig cykel, just bara för att det är ett kul projekt för stunden.
Någon som har koll på världsekonomin här?
Dollarn ligger ju nu på 6,71kr, finns det en stor risk att den faller ännu mer så att det är värt att vänta, eller vad tycker ni?.
Re: Fagges EL-cykel
Postat: 20 oktober 2009, 10:39:18
av v-g
Risken är ju att när du får bra batterier så uppenbarar sig en annan svaghet i konstruktionen vilket medför ännu mera merkostnader
Batterierna går ju att använda som en packe som man kan flytta emellan fordon, fast nu har du ju bara ett iofs
Fast kunde man bygga sig en packmoppe kunde man nog spara in mycket onödig kortkörning typ till affären osv. Ja bara din körning då, respektive:n lär ju blåvägra
Går nog aldrig att få ekonomi i köpet men men finns ju andra mycket dyrare hobbys så...
Dollarn är svår att säga nåt om den är upplånad till max nu. Däremot tror jag att utveckligen på batterier är såpass att om 5 år så får man nuvarande batterier för småpengar jämfört med nu.
Re: Fagges EL-cykel
Postat: 20 oktober 2009, 20:27:03
av Henry
Tror inte dollarn kommer att sjunka så mycket mer har redan gått ner en hel del mest sedan krisen men är nog på väg upp igen så smått även om det är lite ryckigt. Men några ören hit eller dit spelar egentligen mindre roll.
5 papp för bara batterier till ett lite mindre projekt som bara är för att ha kul med vet i alla fall jag vad jag hade valt. Du kan köpa tex en hel del bilbatterier eller än mer Li-ion för den summan.
Re: Fagges EL-cykel
Postat: 22 oktober 2009, 19:33:00
av Fagge
Mmm, många tänkvärda ord här…
Men vill ha frestelsen tog tillslut överhand, så nu sitter man å väntar som en unge på julafton.
Det lär säkerligen dyka upp fler el-fordonsbyggen under batteriernas livstid, så dom ska nog komma till nytta!.
Sen får man väll jaga rätt i en annan bättre lämpad cykel & göra en seriösare version. Med inriktning på
lång räckvidd eller en
massa effekt.

Re: Fagges EL-cykel
Postat: 22 oktober 2009, 21:31:12
av v-g
Grattis till inköpet, är man skadad så är man. Nämn inte för någon oinsatt vad batterierna kosta

Re: Fagges EL-cykel
Postat: 26 oktober 2009, 23:31:33
av r0bban
Jag funderar lite över ditt batterival... Jag ska nämligen uppdatera min elcykel så småningom och jag har kollat på färdig batterier på E-bay. De har balanserare och är färdigbyggda. De jag funderar på är om jag ska köpa 10, 15 eller 20 Ah. De kitten går från 3k till 4k, så det är inte så farligt, det är alltså med frakten inräknad. Är det något jag missar om man jämför med att bygga ett eget pack?
Re: Fagges EL-cykel
Postat: 27 oktober 2009, 01:04:08
av bearing
eBay-packen som sitter ihop med tejp brukar vara uppbyggda av massor med små cylinderformade batterier. Punktsvetsarna har inte så bra kvalitet. Cellerna har relativt hög inre resistans. De inte klarar inte särskilt högt strömuttag. Om strömmen räcker för elcykelns effekt funkar det nog.
Re: Fagges EL-cykel
Postat: 1 november 2009, 18:54:17
av Fagge
v-g Helt rätt
r0bban / bearing . Ja jag störde mig också på att man inte kunde plocka ut några större strömmar ur dessa packen.
I fredags damp paketet ner, med godsakerna. Riktigt snabbt jobbat & tullfritt
Så nu ska jag bara ragga tag i lite kopparplåt så man kan tillverka kopplings byglar av.
& eventuellt fräsa till distans klackar i plast som håller cellerna grupperade & skyddar anslutningarna.
Men den kämpigaste biten som återstår nu är ju balanserings kretsen. Det verkar ju finnas massvis med varianter av denna, & folk verkar vara lite oeniga om vilken koppling som är bäst. & jag har själv inte stenkoll på detta så hjälp mottages tacksamt.
Det blir alltså 2st parallell kopplade rader med 12st LiFePO4 celler i serie, där varje cell har en nominell spänning på 3,2V =tot 38,4V & ska laddas med 3,65V =tot 43,8V.
Jag valde att köpa en laddare i stället för å bygga, då jag vill ha den så lätt som möjligt (<1Kg). Då den helst ska vara fast monterad på cykeln eller ihop med batterierna, så man alltid har den med sig!.
Bara för att komma igång så tror jag att jag gör som
Rocky_AL & bygger enbart ballanserings kretsen nu. & sen får man fila på logiken som ska ha hand om eventuell urkoppling av laddaren mm.
Jag är inne på att utgå från
http://www.tppacks.com/documents/4-24%2 ... ctions.pdf
Kretsen, med den enda ändringen att ersätta TC54- underspänningsdetektorn med en LM431.
Eftersom det verkar vara svårt att få tag på 2,5V varianten av TC54an.
Men jag skulle gärna vilja veta först vad anledningen var att
Rocky_AL valde en lite annorlunda koppling?.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=120
Laddarens Manual

Re: Fagges EL-cykel
Postat: 1 november 2009, 19:13:53
av Rocky_AL
Vad exakt menar du med "lite annorlunda koppling" ?
Om du menar att jag inte kopierade lösningen direkt från det engelska forumet, så var det för att jag inte ville ha balanseringen inkopplad hela tiden, den drar ju trotts allt ström.
I och med att jag enbart ska ha den som laddare så försvann några komponenter som var till för att ge signal vid för låg spänning.
Sedan sänkte jag värdena på spänningsdelaren till spänningsreferensen. Detta för att originalversionen kunde svänga 100-tals mV med temp etc.
Det är lite dött i min tråd för tillfället

men det är på g nu, har precis etsat ett par kretskort som skall lödas imorgon när jag har inhandlat lite skruvar.
edit: Såg att du har köpt laddare, då behöver du bara balanseringskretsen (den delen som jag redan har byggt och lagt upp bilder på (+ ett fåtal komponenter som kommer att sitta på det andra kortet pga platsbrist).
Re: Fagges EL-cykel
Postat: 1 november 2009, 20:11:55
av Fagge
Ja jo själva shunt mekanismen är den samma, men du hade ändrat om lite vid den delen som har hand om optokopplaren & LED’en / arna?.
Det verkar vara delade meningar om man ska ha en kondensator över optokopplaren eller ej, eller hur stor den ska vara. Någon som har tankar kring detta?.
Okej så referensen blir noggrannare om den får lite mer ström…
Ang spänningsdelaren till referensen. För det är väll bara den som kommer förbruka ström om man väljer att låta ballanseringskortet sitta anslutet. & räknar man med ditt exempel med totalt 70Kohm över batteriet så borde det inte gå högre ström än ca50µA?. & det är väll inget att bry sig om. Eller vad har jag nu missat?.
Sen är det dethär med hur stor shuntresistorn bör vara.
Om man väljer 6,8ohm så kommer det att flyta 0,53A vid 3,65V då den kopplas in
När alla celler är färdigladdade & alla 12 shuntar leder, så kommer den totala shuntade strömmen bli 6,36A. Medan batteriladdaren maximalt kan levererar 5A. Så då kommer ju batterierna att börja laddas ur, & det börjar cyklas .
Eller är jag helt ute å cyklar nu?. Det här är som sagt inte min starkaste sida…
Väntar med spänning efter fler bilder på ditt projekt!.
Re: Fagges EL-cykel
Postat: 1 november 2009, 21:00:01
av Rocky_AL
Jo det blir inte så stora strömmar kanske (fast i min slutgiltiga version så blev spänningsdelaren på 10k+15k för att ytterligare förbättra). I min lågspänningsdetektor så kommer jag att ha några 100k motstånd så det blir i princip ingen ström alls. Batteriets spänning sjunker mycket snabbt då den närmar sig urladdat och det krävs inte många mV för att batteriet ska börja ta skada. Jag vill helt enkelt inte riskera att spänningen sjunker för lågt pga balanseraren. Dessutom tycker jag att det är onödigt att cyckla omkring med balanseringskretsen när den ändå inte gör något (stöldrisken finns ju alltid).
Shuntarnas uppgift är just att ladda ur cellerna. Dock kommer urladdningsströmmen aldrig stiga över 0.53A. Kretsen fungerar så att först gör balanseringskretsen inget och batterierna laddas med full ström. Så fort en cell laddas över den tillåtna gränsen så stängs laddaren av och shunten börjar ladda ur cellen. När cellen laddats ur under gränsen kopplas laddaren in igen. Så håller den på tills alla celler vill ladda ur samtidigt och då är laddningen klar. Detta sker i flera kHz och gör att genomsnittsströmmen blir lika med just 0.53A. Detta betyder också att alla andra celler kommer att laddas med 0.53A så fort en cell nått upp till gränsen. Tänk på att laddaren inte är inkopplad till varje cell individuellt. Så din laddare kommer att se en resistans 12*6.8Ω = 81.6Ω när alla shuntar är inkopplade (dock kommer laddaren alltid att vara avstängd då minst en shunt leder så det spelar ingen roll). För övrigt har jag ändrat shuntarna till 8.2Ω eftersom transistorn jag har valt tål max 0.5A.
Angående logiken som tar hand om optokopplarna så är det diskreta logikgrindar (dioder) i originalet vilket jag tyckte var lite medeltid, så jag kör med standard cmos lokig istället.
Re: Fagges EL-cykel
Postat: 9 november 2009, 22:40:20
av Fagge
Å fanken. Så Laddaren ska kopplas ur då någon av shuntarna börjar leda.
Jag har alltid trott att man bara slog till shuntarna när cellens spänning var nådd så att strömmen rann vid sidan om battericellen till nästa & så vidare, tills alla shuntar började leda.
Fan jag är livrädd för å börja meka ihop en sådan krets, några tankevurpor & det kan bli riktigt dyrt…
Och nu blev det som
v-g hade förutspått.
Risken är ju att när du får bra batterier så uppenbarar sig en annan svaghet i konstruktionen vilket medför ännu mera merkostnader.
Jag hittade en bättre cykel på blocket idag & beställde en
lite fetare motor
http://www.marselectricllc.com/me07081.html
Jag kommer köra med 36V, & lyckas man klämma ur 300A ur batterierna som sitter 2 och 2 parallellkopplade, så borde effekten bli 10’800W = ca14 Hk. Detta kan bli riktigt kul…
Men denna gången ska det bli lite mer seriöst…Var det tänkt i allafall
Fortsättning följer…
Förutom dom 24cellerna så ser det ju ut att finnas plats för resten av elektroniken också.

Re: Fagges EL-cykel
Postat: 9 november 2009, 22:57:12
av gurgalof
OMG, du kommer att dra av ekrarna med vridmomentet du kommer att få...
Batterierna ser brutala ut de med.
Re: Fagges EL-cykel
Postat: 9 november 2009, 23:19:52
av slaeshjag
Jag äter mina gamla skor om den där är laglig

Re: Fagges EL-cykel
Postat: 9 november 2009, 23:56:10
av bearing
Om laddaren ger lägre laddström än vad shuntarna leder bort behöver inte laddaren stängas av. Rocky's krets ser till att laddströmmen är hög i början, men blir lika låg som shuntströmmen när första cellen börjar shunta.