Sida 10 av 19

Postat: 13 januari 2005, 23:25:49
av ClasseMan
Men nu har jag en ny fråga (18 ).
Är följande filter ett långpass eller högpass?

Kod: Markera allt

  

   0  0  0
h= 0  1  0
   0  0 -1

Såg inget svar på denna frågan men har en liten fråga om impulsvaret är det ett 2D filter eller 1D nu får jag det i och för sig inte det till något låg pass eller hög pass i något utav fallen eller är det kanske skrivit i frekvens domän?

Postat: 14 januari 2005, 17:46:28
av MadModder
Ok, jag ger danei rätt på ozonfrågan då...

Postat: 14 januari 2005, 18:08:03
av evert2
REAKTION på fråga 18: Ser fram att få reda på det.......förstår inte ett jota :oops:

Postat: 14 januari 2005, 18:18:19
av MadModder
Det finns visst två stycken fråga 18, varav den ena är besvarad. Den med filtret är obesvarad. Jag är lika frågande jag :?:

Postat: 14 januari 2005, 18:56:12
av danei
Vad kallas den pryl som omvandlar tryckvågor i luften till energi?

Postat: 14 januari 2005, 19:05:02
av evert2
vindkraftverk?....eller mikrofon kanske... :roll:

Postat: 14 januari 2005, 19:23:05
av danei
Det var mikrofon jag var ute efter.

Postat: 14 januari 2005, 19:28:13
av matseng
Det skulle vara en dynamisk mikrofon i sådana fall. Där är det en spole som rör sig i ett magnetfält vilket genererar ström.

En kolkornsmic (som fanns i äldre telefoner) eller en kondensatormic genererar bara resistans- respektive kapacitan-sändningar.

En piezomic borde också generera energi...

Postat: 14 januari 2005, 19:56:51
av evert2
OK, matseng..eftersom jag ändå lider av idétorka så kan väl du komma me nån fråga?

Postat: 14 januari 2005, 20:16:07
av matseng
Jag är inte helt övertygad själv om svaret på den här frågan är rätt.... men jag låssas att har svaret :-)

Ett tåg har ju flera motorer dom driver det frammåt. Men om en motor skulle gå lite långsammare än dom andra skulle skulle ju den fungera som en broms snarare än att tillföra tågsetet energi.

Hur hanteras detta?

Postat: 14 januari 2005, 21:23:12
av danei
Hur skulle det gå till? Nu fattar jag inte frågan.

Postat: 14 januari 2005, 22:05:29
av babbage
Om motorerna verkligen går med olika hastighet och saknar frihjul och inte slirar så kommer en att ha en bromsande verkan relativt den andra.

Nu skulle jag tro att det som karaktäriserar styrningen av en tågmotors rotationshastighet är att den indirekt styrs med effektreglering (jmfr att köra bil, gaspedalens läge motsvarar effektuttag istället för hastighet). Det ger att (förutsatt att motorerna går åt samma håll) Ingen motor har en bromsande verkan fastän de kan ge olika effekt/moment. Om motorerna/hjulen skulle gå olika fort betyder det att någon/båda slirar. De kommer dock fortfarande att ge ett positivt bidrag båda två.

Som frågan är formulerad har jag antagligen fel, men någon annan vet kanske hur detta hanteras.

Postat: 14 januari 2005, 22:25:35
av evert2
Jag tänkte på samma sak...elmotorers karaktär är väl en karaktär som påminner om det här (såvida motorn inte är frekvens-styrd):

Bild

Postat: 14 januari 2005, 22:33:12
av danei
Hur skulle du kunna snurra olika fort?

Postat: 14 januari 2005, 22:43:42
av evert2
Det gör dom inte...........tror jag. Motorn med mer "ös" gör bara en större del av arbetet, alltså har större vridmoment vid ett givet varvtal....