Sida 10 av 10

Postat: 3 februari 2008, 16:06:55
av FredrikNestor
Hur menar du Jojje? Att generatorn får ladda ett litet blyack, som i sin tur driver elmotorerna?
Det borde väll inte vara så svårt att bygga en liten laddkrets för det? Fast i och för sig så måste den ju klara ganska stora strömmar..

Jag funderar på att strunta i metanolmotorn i alla fall, och ha den till ett radiostyrt flygplan istället. Tänkte driva båten med 20 st AA batterier, 2500mAh, totalt blir det 6V 10 Amp. Det räcker till att köra fullgas med båda motorerna i en halvtimme.

Om jag bygger den batteridriven istället så funderar jag dessutom på att köpa en "autopilot", som man kopplar till rodret och till en GPS. Finns såna autopiloter för bara ca 40 Euro.

Squizer: elmotorerna drar 9-10 amp vardera på fullgas (6V) så jag 20 ampere måste jag kunna plocka ut ur generatorn. Vet i fasen...

Postat: 3 februari 2008, 16:22:38
av squiz3r
Jag menade att när motorerna startar drar de ju mycket mera, och det kanske bara är det som gör att metanol-motorn dör. Så jag tänkte mig en mjukstart till elmotorerna. När de väl är igång kanske metanol-motorn orkar hålla igång dem.

Postat: 3 februari 2008, 16:33:37
av jojje
Att ha batteriet som en stor konding.

Postat: 3 februari 2008, 16:49:24
av Meduza
Jag håller med Jojje, prova sätta ett litet blybatteri imellan som får agera buffer när motorerna drar igång!

Ett blybatteri klarar ge rätt ordentliga pulsströmmar.

Postat: 3 februari 2008, 17:12:13
av 007sweden
De klarar väl minst 15x kapaciteten i Ah i minst 5 sekunder?

Postat: 3 februari 2008, 17:42:53
av FredrikNestor
Att koppla ett blyack direkt till generaton, parallellt, har jag provat. Eftersom generatorn ger hela 30V obelastad på tomgång, och batteriet bara ger 6V, så blir det ändå för stor spänningsskillnad, vilket gör att metanolmotorn dör.
När väl motorerna har börjat snurra så ska det absolut inte vara några problem för generatorn att hålla dem igång, det är just startögonblicket som är problemet.
Jag provade med mindre last än elmotorerna, tog en bit elementtråd/kanthaltråd, det blev också ett ryck i generatorn men jag lyckades hålla den igång. Kanthaltråden drog kanske bara 1-2Amp, så det var mindre än vad elmotorerna drar..

Frågan är om jag kan koppla på något till generatorn, som bara drar max 1 amp, t.ex. en batteriladdare eller något annat som båten kommer ha, då får jag ju ner spänningen, och rycket borde bli mindre, eftersom generatorn då redan är belastad.

Postat: 3 februari 2008, 17:45:26
av gvs
Varför inte en variabel resistans i serie med motorerna? Börja på hög resistans och sedan drar du ner den mot noll. Värt som test om inte annat. Enkelt är det oxå.

Postat: 3 februari 2008, 17:53:41
av FredrikNestor
Jo det låter bra. Men hur fixar man en variabel resistans, som klarar den effekten. Hittade inte mycket vid en snabb sökning på google..
Den enda variabla resistans som jag har haft är de "pistoler" som man gasar med till bilbanan som man hade när man var liten.

Postat: 3 februari 2008, 18:23:07
av gvs
testat med kanthaltråd i serie med motorn och sedan en krokodilklämma som du drar längs tråden? lite tråd = lite resistans. Tips! värmeskyddande vantar :)

Postat: 3 februari 2008, 18:30:23
av FredrikNestor
Hm smart ide. Det duger ju att testa med. Jag får prova det nästa gång :)

Postat: 4 februari 2008, 01:16:12
av Meduza
NTC-motstånd?

I lagom värde borde ett par sådana passa perfekt till din applikation, när dom är kalla, vid start, så ger dom en hög resistans som gör att motorströmmen begränsas och dom värms upp, och resistansen sjunker ner mot noll nästan direkt... räcker kanske för att motorn ska orka hålla igång...