Sida 85 av 214

Re: Visa upp vad vi fräst.

Postat: 24 maj 2012, 06:23:24
av thewho
Fiskarna eller fiskarna? :roll: :lol:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Postat: 24 maj 2012, 23:01:29
av sm7tjc
Thorped skrev:
limpan4all skrev:Vad är vitsen med sådana där spår i bromsskivor?
Kylning och framförallt vattenavledning.
När jag körde Go-kart så fick jag lära mig att hål och spår i bromsskivor var till för att leda bort den gas som bildas när beläggen blir riktigt varma. Blir det för mycket gas så finns risken att den bildar en kudde mellan belägg och skiva med resultatet att bromsverkan blir noll. Men jag har aldrig fått bekräftat att det är sant.

Re: Visa upp vad vi fräst.

Postat: 25 maj 2012, 18:32:06
av Folxam
Det där med gas har jag hört av kunniga människor så den förklaringen väljer jag att tro på framför andra, men nog är det så att slitsar också hjälper till att rugga upp belägget för att undvika glasering...

Att det skulle vara för kylning eller för att leda undan vatten tror jag mindre på.

Den bästa bromsuppgraderingen man kan göra är dock såna här
Bild
i kombination med rätt bromsteknik.

Vad gäller svarvning av skivor bör man ta båda bromsytor i samma uppsättning och gärna anliggningsytan mot navet för att inte göra skivan ojämn.

Så, nu har jag både OT:at och Messerschmittrat så det räcker för ett tag :wink:

Re: Visa upp vad vi fräst.

Postat: 25 maj 2012, 20:33:14
av Thorped
Frågan är vad det är för gas? Det har jag aldrig hört talas om, men vatten vill man inte ha på skivorna då blir bromsverkan också noll. Är gasen vattenånga kanske? Kyla skivorna är också bra för då expanderar dom inte lika snabbt och det blir bättre bromsverkan om bromsarna utnyttjas mycket.

Jag har själv varit med om bromsar som expanderar lite för snabbt vid kraftig inbromsning, då ligger dom emot resten av resan och det är inget kul vill jag lova. Detta kan givetvis lösas på andra sätt är att fräsa spår i dom, men ändå...

Re: Visa upp vad vi fräst.

Postat: 25 maj 2012, 21:19:36
av DW
Thorped:
-det är väl vanlig luft som skapar en värmekudde, inget nytt. Beroende på fordon och ändamål kan bromsverkan
vara 8-10ggr större än motoreffekten. På ex försvarets bandvagn 204 satt om jag minns rätt en (1st) SAAB 900 skiva
och den fick man mörkröd efter bara 4-5 sekunders inbromsning.

Om man ser till ånga bli ju påverkan betydligt större. 1 liter vatten bildar 1600 liter vattenånga.
Den måste ju ta vägen någonstans.
Alla som körkort CE, DE vet att om man ligger o fis-bromsar ett tung fordon kommer de att sluta fungera.
Den stora bussolyckan i en av norges tunnlar med ungdommar var just varmgång i bromsarna.

Re: Visa upp vad vi fräst.

Postat: 25 maj 2012, 21:53:24
av Walle
När jag åkte genom södra Frankrike så hade de en hel del "uppfångningsfickor", avstickare med sand som körbana, för att kunna stanna om bromsarna slutat fungera.

För övrigt berättade min far att när han körde lastbil i gruvan i Kiruna så bromsade de med avgasbroms och magnetbroms, just för att inte glasa bromsarna.

Re: Visa upp vad vi fräst.

Postat: 25 maj 2012, 22:10:05
av ghost_rider
Gjorde ett snabbt test med cambam.
Ganska så lyckat får jag säga, nästa gång ska jag ställa ner z till 0,05mm per svep för bättre finnish.

Re: Visa upp vad vi fräst.

Postat: 27 maj 2012, 20:32:42
av lilluffe
ghost_rider
Du fick till det med slope inställningarna i cambam till slut. :tumupp:

Har provat lite jag med men i 0.5 steg så det är väldigt grovt men
det behöver inte vara bättre för just detta föremål.
Mobil bild.

Bild

Provade att köra med nesting i cambam också. Men vad lätt det var.
Tog två minuter att ställa in för 8 bitar istället för 1 st.

Re: Visa upp vad vi fräst.

Postat: 27 maj 2012, 23:26:03
av ghost_rider
Ja, det är dock en konvex kurva. Men det syns dåligt.
Gjorde några nya test idag med 2,38mm ballnose. Först ett grovpass med 0,5 sparat sedan ett finpass där jag enbart körde konturen med 0,05mm/z
Dock blev något galet vid verktygsbytet och resultatet blev inget vidare :/


[edit]
Hittade ett fel som jag hade gjort. I och med att jag kör en invändig kurva måste man såklart sätta ett negativt roughing värde, annars kommer ditt roughtingpass att gå in i ditt finlir.

Re: Visa upp vad vi fräst.

Postat: 27 maj 2012, 23:56:08
av lilluffe
Den profilen ser mycket, mycket bättre ut än den på förra bilden. :tumupp: :tumupp:
Ytfinishen är nog bara att prova sig fram.
Jag kom just ihåg att jag läste om slope, convex, concav i hjälpen hos cambam.
här var det i hjälpen

Re: Visa upp vad vi fräst.

Postat: 28 maj 2012, 00:13:49
av ghost_rider
Nästa version kommer bli mkt bättre nu när det är rätt inställt. Jag har fått till väldigt bra resultat tidigare då jag fräste gjutformar i POM. Då lämnade jag 0,4mm och 0,5mm/z till finliret och 0,05mm/z

Re: Visa upp vad vi fräst.

Postat: 28 maj 2012, 21:57:37
av ghost_rider
sådärja, lite bättre inställningar och framför allt, rätt beredning :vissla:
Det är min senaste cykellampa, RoadOwl.
Fräser nästan alltid ut en prototyp i acryl då det bara är att fläska på, sen ser prototyperna snygga ut i vitrinskåpet ;)

Re: Visa upp vad vi fräst.

Postat: 28 maj 2012, 23:02:35
av lilluffe
Den blev ju kanon. :tumupp:
Nu vill vi se en i aluminium också för nu börjar det väl bli lite trångt i vitrinskåpet.


Ibland så behöver man en paus i fräsandet så då får man låta fräsen göra något annat.
Fräs-paus

Re: Visa upp vad vi fräst.

Postat: 28 maj 2012, 23:49:36
av sneaky
Är man lite skadad när man hör vilken låt det är på de första 3-4 tonerna på avstånd i hörlurar som ligger på skrivbordet och som dessutom spelas av en CNC?

Re: Visa upp vad vi fräst.

Postat: 28 maj 2012, 23:54:13
av Helgesson
Nej Då!
Det är ett tecken på mental hälsa och kreativitet :)
Och du behöver inte känna dig ensam ;)