MiaM skrev:Fast ibland kräver en viss grej alldeles för mycket eget tänkande. Jämför "open source horror story" (om CUPS som det såg ut då).
Jag har sysslat med datorer i 34 år, kört Linux i cirka 20 år, och skulle ändå inte komma på tanken att ens försöka köra en skrivare i Linux när jag har en Windowsmaskin. Vem vet, det kanske fungerar idag, men i mitt tycke är det inte ens värt besväret.
Just skrivare är väl något som är betydligt ENKLARE i linux än windows iofs, jag har fortfarande inte fått igång laserskrivaren till min mammas dator efter uppgraderingen till win7 för många år sen, och jag har försökt flertalet gånger, googlar man verkar ingen i hela världen utanför tillverkarens labb fått det att funka heller.
Det VAR inte lika enkelt förr i linux dock, men då pratar vi pre-CUPS. ..jag hade förvisso fungerande skrivare redan då, men då var det ju typiskt sett så att man fick välja skrivarmodell och sen handskapa en config.
Nu körde jag inte CUPS när det var nytt, men jag körde det i alla fall innan äpple tog över, och då var det fullt användbart, bra support för skrivare och lättadministrerat.
Ett problem med i princip alla Linuxdistar är att det finns så många ingående saker som görs på så olika sätt. Oavsett vad man tycker om själva implementationen och om skaparen/förespråkaren så måste man säga att konceptet med SystemD (som jag på skoj kallar LennartD eftersom skaparen heter Lennart) är riktigt bra. Det är ju dessutom mer eller mindre en rip-off av liknande funktionalitet (faktisk eller en gång planerad) i OS X. Plötsligt så startas, stoppas o.s.v. i stort sett allt på ett enhetligt sätt, och en "power user" behöver inte läsa shellscript för sånt som inte borde vara shellscript.
Personligen tycker jag att lennartd är ungefär det värsta som hänt linuxvärlden i modern tid, på riktigt alltså, man gjorde om "hela världen" utan att vinna NÅGONTING av värde, på köpet fick man en shitload med buggar, och ett system som är omöjligt att felsöka.. sen hjälper det inte att lennart är ett pucko heller.
Glenn skrev:Jag hänger rätt mycket på fordonsrelaterade forum, och där märker man att de flesta har en annan attityd, där är det på något sätt mer som förr, folk vill göra själv, folk vill förstå, folk vill lära sej. Visst, dom som bara vill köra finns ju också, men dom hänger inte så ofta på forumen.
Nog borde det väl också finnas en kategori personer som egentligen inte är så värst intresserade, men samtidigt också är ännu mindre intresserade av att betala för att en verkstad utför reparationerna?
Ja, poängen är dock att dessa oftast är intresserade av att lära sig och inhämta kunskaper för att lösa sitt problem.
När det gäller bilar så har ju utvecklingen delvis gått åt samma håll som elektroniken. Bilvärldens motsvarighet till BGA-kapslar och för den delen ytmonterat i allmänhet är att det har blivit otroligt trångt under huven och krav på både kostnadseffektivitet och rena avgaser har gjort det svårare att felsöka och större risk för haverier.
Njae, jag vet inte om jag håller med, det som egentligen är svårast är väl riktigt gamla insprutningsystem då (80tal och äldre), som inte supportas av tillverkaren och som redan när dom var nya krävde specialutbildade mekaniker osv. I dagsläget är ju allt elektroniskt med en massa felkodssystem och så vidare. (nu kan man ju inte lita blint på dom, men det underlättar)
Liksom för att byta kamrem på en V70 97-00 så får man ta bort högra framhjulet och därefter delvis lossa innerskärmen höger fram för att komma åt för vissa moment. På min gammelbil, en Granada från början av åttiotalet, så kan jag i princip ställa mig mellan motorblocket och innerskärme i motorrummet. Likaså ifall det blir något knas med ventilationen av vevhus eller topp på en äldre motor så är det väl ofta bara så att någon slang släpper (eller om man skjuter topplockspackningen på en Granada med 2.0-motor så att trycket gungar runt rejält så flyger bara oljepåfyllningslocket av, och så hänger locket i slangen som är just ventilationen där). På en modern bil så råkar man istället lätt ut för att skjuta sönder packningar. I bästa fall på lättåtkomliga ställen, i sämsta fall får man riva rätt mycket för att komma åt och som sagt är det ju trängre dessutom. Men visst, även förr fanns det motorrum som var fullproppade, men det var ju ofta prestandabilar som t.ex. en större BMW. (Å tredje sidan så har ju bilar med den dåtida nivån på "hög" prestanda blivit svenssonbilar idag).
Tja jo det är ju så, förr kunde man laga en TV på komponentnivå, nu ställs man inför just BGA-monterade ASICS och det är modulbyten som gäller, eller mer troligt, en ny TV.
Samtidigt så är det ju (i bilfallet) så att man samtidigt har fått bilar som är så mycket bättre, dom har högre prestanda, lägre utsläpp, lägre förbrukning, hjälpsystem (ABS,ESP osv) högre krocksäkerhet, bättre komfort osv osv, allt detta har ett pris, och det är ju detta.
Det är dock sällan det är omöjligt att göra saker hemma, det kanske tar lite längre tid och är bökigare dock.