Elstängsel, störningar och elak grannkärring

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Elstängsel, störningar och elak grannkärring

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, känner igen detdär, en släkting råkade ut för ena riktiga förstarangens svin från försäkringsbolaget i samband med polisutredning efter att hon blivit nedslagen. Det var bland det i särklass fulaste jag någonsin hört om.
Hade jag vart i närheten hade han legat i diket med bruten käke, oavsett om det vore taktiskt korrekt eller ej... :roll:
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Måste tacka för tips och reflektioner!

Men hur gick det då?
Efter dryga fyra veckors väntan kom det ett brev från elsäkerhetsverket.
Vi hade börjat undra om det verkligen var dom... .

<snipp>
Eftersom elstängselinstallationen i sitt tillstånd vid besöket inte orsakar några konkreta störproblem anser inte verket att det är aktuellt att kräva några åtgärder.
<snapp>

De hittade stora brister i stängselet intill madame, men konstaterar också att det inte var i drift och kan därmed inte orsaka störningar.

På stängslet i drift hittade de en rostig le-krok och att grenar låg mot tråden. Grenarna verkade nyligen vara nedbrutna mot eltråden. Detta gav dock inga anmärkningsvärda störningar.

Nu tror jag inte att madame kommer att ge sig så lätt. Ett troligt scenario är nog att hon kommer göra sig ovän med Elsäkerhetsverket också. Men vi får nog besök igen då delarna förbi henne numera är i drift. Och ja, det är rensat ordentligt runtomkring. Den undre tråden är flyttad uppåt så att djuren kan beta och hålla rent under. Att de blev väl låga beror på att stolparna precis vid henne satt löst och behövdes slås ner. Det var precis som om någon har ryckt i dom vinkelrätt mot tråden, men så gör väl ingen... .

AM-radion var ett bra tips, dock blev det i all hast en 79-pengars från Biltema, inte optimal men den funkar hyffsat. Som nästa projekt blir att flytta jordningen, det blir 10mm hydraulrör som kapas i 1m längder och gängas invändigt med M8. Det hela drivs ner mha en Cobra och rörbitarna skarvas med gängstångsbitar. I nedre änden så fäster jag en 6mm rostfri vajer som får följa med ner, räknar med att jag utan problem bör komma ner sådär 15 meter. Klurar dock på hur vajern ska fästas in utan att det blir för klent, men det löser sig.

Undrar just vad som kommer härnäst?
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Fy fasen för din granne... du har ett tålamod långt över (vad jag anser) det vanliga.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Förra sommaren fotograferade jag en räv med en "fotofälla": Beg. Canon kamera från Ebay + CHDK + motion detection script + DC/DC stepdown adapter. Den kunde stå på dygnet runt och vakta + fota när något rörde sig.

Otroligt effektivt och smidigt!

Funkar troligen mycket bra på jobbiga grannar också.
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Grannen vid Släktingars stuga skulle avgjort behöva någon form av psykvård... Försöker undvika att ta det personligt så det är inte det, är faktiskt inte alls arg på honom, tycker bara det är dåligt gjort och kan ej se någon funktion i det hela förför han har dragit igång det, men något måste det vara som inte är korrekt kopplat i skallen på en person med ett sådant beteende, det verkar inte helt sunt. Ingen vinner någonting på det och det skapar bara dålig stämning till ingen nytta, ingen skulle tycka illa om dem om han inte startat och börjat ge sig på alla i omgivningen av orsaker ingen förstår.

Har väl i och för sig varit en person i grannskapet (men nu ligger han sex fot under jord så skall inget säga...) men är rätt säker på att denne faktiskt hade någon form av medicinsk diagnos som gjorde att han inte hade vidare bra koll på sitt beteende och detta ibland tog sig väldigt underliga uttryck, tyverr på ett sådant sätt att det gick ut över andra och folk per automatik blev förebannade till slut och inte ville ha med den att göra. Men vad jag minns hade han problem även med arbete och sådant. Slutade nog med att han issolerade sig själv genom sitt beteende och sedan gick det nog utför vad jag minns, antagligen därför det slutade som det gjorde så det är tydligen inte så enkelt att ändra sitt beteende för vissa som det kan tyckas, istället för att sluta med alkohol och skit hade det ju lätt kunnat vändas till att bli en respekterad person och leva som alla andra, men tydligen inte. Nu är det inte fråga om att döma någon, men som man behandlar andra kommer man att själv bli behandlad. Simple enough. Så är det, sedan tar skitstövlarna tyverr oproportionerligt mycket utrymme medan bra personer försvinner i tysthet, alla minns byns skitstövel, få minns platsens snälle tant/farbror (var över huvud taget rätt få som kände till honom tror jag, men jag tror man borde ha anledning att vara stolt över små saker i det vardagliga som att bli ihågkommen för att ha varit snäll mot barn och sluta som en snäll och uppskattat person, trots tidigare alkoholproblem och annat. Eller ihågkommen som en egocentrerad skitstövel som grävde sin egen grav men som alla snackar om "som egentligen nog bara var...". Valet är ju alla och en vars på rätt lika villkor faktiskt, oavsett hur man upplever det. Alla har samma chans. Men alla väljer inte att ta den. ). :(
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Mizzarrogh, sant, sant, sant!

Paxmax, nä, det är inte vi.

Förra veckan när vi stängde på det betade mot madame så var den understa tråden av. Det är marginal med ett par meter till rågången mot hennes fastighet. Lite längre upp mot huset så låg det ett spett mot nedre tråden.
Jag tänkte att, :vissla:, det måste vara svärfars, då det låg på hans mark. Tänk så slarvigt av honom... . Jag ställde spettet ett par meter in i hagen och knöt ett rött brett band så jag kommer i håg det innan vi släpper djuren på återväxten, lagade tråden och släppte på strömmen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Torde vara madame's spett, ibland vill man stängsla in kossorna och stängsla ut grannar, typ madame.

Protte
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

@Ulf :D :D :D :D
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Något jag har funderat på då och då en längre tid är någon sorts larm som kan sättas på strategiska ställen, tex i änden av ett staket eller efter ett le. Att på något sätt detektera pulserna och om dom uteblir så larmar mojängen till någon central.
Då kan man få larm om tex en tråd är av eller någon "glömt" att stänga efter sig.
Dessutom innan man har djuren på bygden.
Det är bara lite lösa tankar, men kommunikationen tillbaks borde vara trådlös, eller om det går att utnyttja själva staketet mellan pulserna, det behöver ju inte vara någon räserhastighet. Kanske någon form av csma/cd mellan aggregatpulserna.

Men det är ju det där med den berömda tidsbristen oxå...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det skulle vara möjligt ganska enkelt faktisk!

Tänk en nätdel som i sin enkelhet består av en transformator (som nog bör vara extraisolerat), likriktarbrygga + glättningskondensator. Utspänningen ska ligga mellan t.ex. övre och mellantråden och kan då mata elektronik vidare ner. Glättningskondensatorn ser till att överföra pulserna ordentligt.

En optokopplare kan kopplas så att om strömförbrukningen "längre ner" överstiger ett visst nivå ska den aktiveras och ger då feedback om fel.

Underenheterna ska då avkänna pulserna där de är, med ett mindre jordspett som referens kan man komma långt med en spänningsdelare och lite tankeverksamhet. Blir det då fel ska den dra lite extra ström vilket rapporteras tillbaka till optokopplaren eller vad man nu har.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

eller en kapacitiv avkännare som känner av högspänningspulserna på linan

och något som enkelt gör att om pulserna kommer så triggas inte sändaren
Nerre

Inlägg av Nerre »

en transformator (som nog bör vara extraisolerat)
Ett klart understatement... Ett nätspänningsdrivet elstängselaggregat provas med ungefär 20 kV mellan stickproppen och utgångssidan.

Det är alltså för att se till att inte högspänningspulserna (som ju ligger på upp till 10 kV peak) ska komma ut på elnätet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Just det... kan vara en bättre idé med ackumulator och solcell... eller bara en skaplig ackumulator.
sorry

Inlägg av sorry »

Ulf skrev:Något jag har funderat på då och då en längre tid är någon sorts larm som kan sättas på strategiska ställen, tex i änden av ett staket eller efter ett le. Att på något sätt detektera pulserna och om dom uteblir så larmar mojängen till någon central.
Då kan man få larm om tex en tråd är av eller någon "glömt" att stänga efter sig.
Dessutom innan man har djuren på bygden.
Det är bara lite lösa tankar, men kommunikationen tillbaks borde vara trådlös, eller om det går att utnyttja själva staketet mellan pulserna, det behöver ju inte vara någon räserhastighet. Kanske någon form av csma/cd mellan aggregatpulserna.

Men det är ju det där med den berömda tidsbristen oxå...
Eurogard har på vissa av sina stängselapparater så att man dra stängslet i en sluten krets , dvs man har både utgång och ingång för stängseltråden i stängselapparaten .
Då ser man strömstyrkan som går tillbaka in i stängslet och ser då hur mycket man förlorat på vägen .
Det ger ju viss indikation på om det är dålig kontakt vid skarvar eller avbrott någon stans .

Ett sätt att förhindra avbrotten vid öppningarna är att gräva ner en matarledning under grinden . Då förlorar man inget där men det blir ju samtidigt svårare att se att/om grinden lämnats öppen .

Tänk även på dessa nya regler !

Nya EU-regler när det gäller elstängselaggregat

Från och med den 1 september 2010 får inga aggregat med större utteffekt än 5 Joule tillverkas enligt den teknik som har funnits. Det är inga restriktioner att använda det som finns på gården. Och alla aggregat som är tillverkade före 1 september får säljas.

Vi har tillgång till större aggregat tillverkade före ovan datum. Du kan köpa dessa starka aggregat hos DeLavals återförsäljande butiker eller genom DeLaval webbutik, så länge lagret räcker.

Här finns ändå mer att läsa !
http://www.lundex.se/acrobat/Regler%20f%F6r...pdf

Men ett stängsel som ger 2000 V och under känner varken djur eller människor . Något att tänka på när man testar .
Så står det 2000 så räkna med att ha djur på rymmen inom kort .
Senast redigerad av sorry 1 juli 2011, 13:34:58, redigerad totalt 2 gånger.
Skriv svar