Sida 9 av 169
Re: Senaste reparationen
Postat: 10 september 2011, 18:18:49
av Klas-Kenny
Blev två reparationer idag,
Morsan hade lyckats gräva av en kabel till UV-lampan till hennes damm, som tur är gick det att öppna lamphuset för kabelbyte, hon hade inte grävt av den så långt så den gamla fungerade att sätta där, blev bara lite kortare.
Den andra reparationen blev på brorsans bil, en Peugeot 406, mätarna är tydligen ett vanligt fel att de glappar, de kan lägga ner lite när som helst. Öppnade upp mätarhuset och kollade med lupp lödningarna till stiften som går in i själva mätarna, de såg lite halvtaskiga ut så jag lödde bort dem, och på med nytt lödtenn och rikligt med fluss. Såg även några andra lödningar på diverse komponenter som såg lite halvtaskiga ut (massvis med lödtenn), så där fick lödflätan gå en runda. Såg även en kopparbana som var helt borta, men den gick bara från en µC till vad som verkade vara en testpunkt, så den brydde jag mig inte om att brygga.
Efter en testrunda har mätarna i alla fall fungerat perfekt, får väl se om ett tag ifall det verkligen slutat glappa helt.

Re: Senaste reparationen
Postat: 10 september 2011, 18:24:10
av X-IL
Har också reparerat bil idag, min SAAB fick en ny termostat. Hade dålig koll men tydligen har inte motorn varit tillräckligt varm på bra länge, nu står mätarnålen där alla säger att den ska stå, klockan 9.
Re: Senaste reparationen
Postat: 10 september 2011, 20:21:42
av emwtur
tangentbordet till datorn har strulat med bokstaven C .
ryckte loss tangenten och fick ut;
tangenten,
en gummi dutt,
samt en bit isolering från en kabel som jag antagligen skalat i närheten av tangentbordet

Re: Senaste reparationen
Postat: 10 september 2011, 20:25:09
av AndLi
Smort upp altandörrern så man slipper använda våld, undra varför jag inte gjorde det för typ ett år sen..
Re: Senaste reparationen
Postat: 10 september 2011, 20:55:36
av NULL
Hehehahah... händer mig ofta, undrar hur?

Re: Senaste reparationen
Postat: 10 september 2011, 21:05:24
av Electricguy
bra ide! ska jag nog också testa!

kärvar ju en del...
Re: Senaste reparationen
Postat: 10 september 2011, 21:30:00
av Danny
Hugoson LCD Tv 32"
Köpte den defekt för 100kr. Tyckte den kunde vara ett bra
reparationsobjekt, eftersom jag inte varit inne i dessa tidigare.
Backlighten hade slocknat.
Visade sig vara avbrott i en ytmonterad säkring på inverterkortet
till backlighten. Krossade en glassäkring och lödade dit tråden.

Re: Senaste reparationen
Postat: 10 september 2011, 21:37:20
av Electricguy
jag tycker det är rätt otroligt vad lite elektronik det är i tv apparater nu förtiden!
Re: Senaste reparationen
Postat: 10 september 2011, 21:47:03
av Danny
I denna tv'n satt det fem elektronikmoduler.
Man ser inte alla på bilderna.
Re: Senaste reparationen
Postat: 10 september 2011, 22:49:54
av Electricguy
ahh okej. hehehe tyckte väl att det såg lite VÄL tomt ut

Re: Senaste reparationen
Postat: 15 september 2011, 08:44:41
av pbgp
Jag gjorde en adapter till moderkortet på min Silicon Graphics Fuel så jag kan använda ATX-nätagg istället för dom föråldrade WTX-nätaggen som egentligen ska sitta i maskinen.
Allt är dokumenterat i
den här tråden på nekochan. Om någon med lite insikt i PC-nätagg ville läsa igenom mitt sista inlägg och kommentera mitt jobb vore jag glad

Re: Senaste reparationen
Postat: 17 september 2011, 00:40:11
av nifelheim
Blev en liten reparation av en Raymarine C120 Skärm,
byta elektrolyter har man ju gjort förut men aldrig på grund av att dom gått av.
En låg löst och "skramlade" en satt fortfarande fast i ett ben.
bild 2 felet.jpg
bild 3.JPG
Dom nya fixerades med lite lim för att minska risken att det händer igen,
imorgon blir det provkörning

Re: Senaste reparationen
Postat: 19 september 2011, 22:42:15
av littos
Idag har jag reparerat min Garmin Forerunner 305 Puls och GPS klocka. Den skulle ha varit vattentät till ca 1 m djup, men det var den inte... Jag vet inte om det är 3 års svett, regn eller de sällsynta avspolningarna som ledde in fukten i klockan, men när jag öppnade den såg det inte grannt ut. Efter diverse rengörning mm visade det sig att det interna kontaktstiftet från batteriets + till klockan hade korroderat av. Detta gjorde att klockan bara kunde startas då den satt i laddstället och att den genast sa att batteriet var fullladdat. Efter ett par försök att löda en 0,3 mm lackad kabel från klockbottnens kretskort till själva klockan lyckades det. Jag fick dock löda loss det undre kortet för att hitta ett ställe där jag fick kontakt med batteri +.
Inga pengar sparade, jag har redan köpt en ny likadan klocka, men nu kan ju sambon få en egen, begagnad
Reparation:
DSC_4970.JPG
327226_2165453410832_1081535405_32445701_1028250700_o.jpg
Re: Senaste reparationen
Postat: 9 oktober 2011, 18:41:51
av tecno
2011-10-09 18-27-15.751.jpg
Ett av mina Renishaw MI8 kort fungerade inte (Ebay köp på vinst och förlust)
Inget schema men tur nog ett kort som fungerade så det var bara att följa John tills man hittade felet.
På det vänstar kortet i bilden syns hög sockel till en IC (CA3130) som hade lagt av.
Eftersom det finns plats på höjden valde jag att sätta dit svarvade ben.
Nu har all mina prober ett fungerande interface kort

.
Re: Senaste reparationen
Postat: 9 oktober 2011, 19:47:33
av bigmac
Hade en kundbil inlämnad för felsökning på ac anläggningen förra veckan. En lincoln town car 1997a. Det fanns gas i systemet, men det fanns ingen styrning till reläet som drog ac-kompressorn. Styrningen gick genom två tryckvakter som jag bygmade utan resultat. Styrningen kommer från den elektroniska ac-panelen, så jag slet ur den och matade kabelstammeb direkt - och då funkade allt, dvs inget fel på relä och kablar, utan manöverpanelen.
Öppnade upp den försiktigt och plockade ur båda styrkorten. Följde ledningsbanan från kontakten och in på kretskortet. Kom plötsligt till en av polerna på ett kretskortsmonterat relä där lödningen hade "frätt" sönder. Bort med gamla lodet och dit med nytt fräsht. Skruva ihop allt. Funkade direkt, felsökt och repat på mindre än 30 minuter
