Sida 9 av 18

Postat: 8 januari 2008, 18:23:56
av peter555
danei:

Nej, det gör det inte.

Postat: 8 januari 2008, 19:00:42
av Silverwulf
Hur är det med ifall jag skulle smälta lödtenn på koppartrådarna?

Btw, kör med kolstavar från en blyertspenna nu på 5V 12A (inte säker på ifall den matas med 12A...).

Fortfarande ingen som kan svara på vilket som är bäst lämpat, 12V 5Amper eller 5V 12Amper? :?

Postat: 8 januari 2008, 19:22:50
av Silverwulf
Btw, funkar ritkol som elektroder?

Postat: 8 januari 2008, 21:13:26
av xxargs
Bäst är det om du uppnår avsedd ström med ca 2 Volt spänningsfall över cellen om du skall ha bättre verkningsgrad - all spänning utöver dessa 2 Volt blir bara värme i vattnet.

Vill du ha knallgas (ej separerad väte och syre) så föreslår jag att du hämtar kasserade bilbatterier från mackens batteriåtervinning (avser då batterier med kork och/eller ventilationsslang) - kan du höja spänningen till säg 15-16 volt så får du ganska mycket knallgas ur var cell med bara ca 2.5 Volt spänningsfall per cell - se upp med kontaktgnistor kring polerna utan att blåsa/fläkta ordentligt över batteriet strax innan då om knallgasen tänds i/vid cellen, lätt spräcker hela batterikärlet och det stänker omkring svavelsyra i hela rummet förutom att halvliter svavelsyra förmodligen hamnar på golvet från spräckta kärlet strax efter.

Jag har varit med om detta en gång med resulterande spräckt batterikärl och det är ingen lek - det smäller som f*n...

---

För att få till ström i 12-ampere klassen vid låg spänning så handlar det om stora metallytor som är nära varandra och att vattnet mellan dessa görs väl ledande med tex. svavelsyra, NaOh etc.. (precis vad som gäller just för ett blysyrabatteri)

Ett problen än idag är att elektrolysörer fortfarande har låg verkningsgrad och är ingeting att tillverka motorvätgas för bilar med bränsleceller med dagens elströmspriser... i det avseende är diesel/bensinare betydligt effektivare även om dessa fortfarande har dålig verkningsgrad i motorerna.

Kan man inte framtälla vätgasen mycket billigt och lätt att hantera så är bränslecellsbilar meningslöst att satsa på... just för att vätgasen är kostsam att framställa om det inte sker via kol (vattegas) och krackning av petroliumprodukter - och det var ju den delen vi skulle försöka spara på...

Postat: 8 januari 2008, 21:17:31
av Henry
funkar ritkol som elektroder?

Fungerar med stor sannolikhet utmärkt då det normalt är ren grafit.

Postat: 8 januari 2008, 22:05:54
av hcb
>Ett problen än idag är att elektrolysörer fortfarande har låg verkningsgrad

Problemet är OJMR överpotentialen, d.v.s. den spänning som behövs för gasutveckling _utöver_ den för elektrokemin nödvändiga. Just för väte och syre är dessa för de flesta elektrodmaterial rätt stora, varför energieffektiva elektrolytiska celler (och motsvarande bränsleceller, om jag förstått saker och ting rätt) i allmänhet behöver platinaelektroder. Inte så billigt, typ.

Postat: 8 januari 2008, 22:38:53
av Silverwulf
Tack för svaren :)

Funkar kanon med 12V, det bubbar uppåt vid katoden och sitter massa bubblor vid anoden.
Jag får dock inte eld på gasen med en tändare. Har låtit den stå ungefär 1timme med kork (dock inte orginalkork) och försökte sen tända med det gick inte. Nu har jag sattit fast flaskans orginallkork och skruvat åt så mycket som möjligt, ska vänta ungefär ½ timme och sedan försöka igen.
Varför är det så svårt att få det att brinna? :cry:

Min andra fråga är ifall jag kan använda koksalt nu när jag använder kolstavar som elektroder, för att få bättrad effekt?
Btw, brukar natriumhydroxid vara i flytande eller pulverform?
Och reagerar det med plast? (syftar på colaflaskan)

Postat: 8 januari 2008, 22:47:42
av 007sweden
Koksalt ger klorgas... Har du inte svavelsyra så använd attiksyra, läst sidan jag länkade till? Jag skulle föreslå att du gör exakt som dem har gjort, in till minsta detalj.

Postat: 8 januari 2008, 22:54:44
av Silverwulf
Sry, glömde klicka på länken förut då jag läste svaren efter ditt, fast jag har läst nu, tack! :)

Är ättiksyra det som även kallas för ättika?

Postat: 8 januari 2008, 23:11:43
av 007sweden

Postat: 8 januari 2008, 23:28:50
av Silverwulf
Oturligt nog så har jag inte ättika hemma :-x
Då jag kör detta i en sluten plastflaska så kommer jag inte påverkas av klorgasen, tror jag iaf.
Kan jag inte köra med salt så länge? Hindrar klorgasen vätgasen från att brinna?

Postat: 8 januari 2008, 23:50:22
av Henry
Förstår inte heller vad som är problemet, har förstås hållit på med elektrolys jag med när man var i den åldern och varje bubbla som kom upp på en av elektroderna blev det en liten lätt puff av då det var väte.

Postat: 8 januari 2008, 23:59:47
av 007sweden
Om du hade klickat på "Vad hände?" på sidan jag länkade till så står det såhär om experiment 7, elektrolys av vatten:
Experiment 7: Vi sönderdelar vatten med elektricitet

Det bubblar vid båda kolstavarna. Det bildas mest gas vid kolstaven som är kopplad till - .

Gasen i burken vid + får en glödande trästicka att brinna med låga. Det visar att gasen är syre.

Gasen i burken vid - brinner med blek låga och kanske med en knall. Det visar att gasen är väte.

Vattnet består av syre och väte; dubbelt så mycket väte som syre. Vattnet trivs med att vara vatten och delar inte upp sig i syre och väte av sig själv. Den elektriska energin från batterierna tvingar vattnet att dela upp sig. Salt påverkas lättare av elektrisk energi än vatten. Därför var det saltet som omvandlades i experiment 6. När det bara finns vatten sönderdelas det. (Ättikan påverkas inte. Den är där för att transportera strömmen i vattnet så att strömmen kan gå runt.)

Postat: 9 januari 2008, 00:11:54
av Silverwulf
Tackar! :)
Får bli att handla ättika då. Är det något jag ska tänka på när jag blandar det med vattnet? Någon oväntad reaktion?

Postat: 9 januari 2008, 00:13:48
av 007sweden
Enda du kan tänka på är att det luktar starkt, annars vet jag inte av några direkta farligheter med det.

Köp den ättikan med högst koncentration som du hittar, så räcker din flaska längre. =)