Sida 9 av 10
Postat: 15 december 2007, 10:44:04
av FredrikNestor
Precis, jag tänkte som LaRdA. Man ska slippa skumma genom 50 sidor.
Men visst, jag kan börja uppdatera genom att göra nya inlägg istället, ni bestämmer, mig spelar det ingen roll

Postat: 15 december 2007, 11:22:57
av Calle
Tips, gör motorfästet i aluminium oxå så kommer de hjälpa till lite med kylningen.
Postat: 15 december 2007, 11:26:59
av 007sweden
Jimmy: Innebörden med inlägget ändras ju inte om man bara lägger till och inte ändrar i ursprungsdelen av inlägget och att det tydligt framgår att man ändrat och vars början på ändringen finns.
Postat: 15 december 2007, 13:09:03
av EEPROMdanne
Jag tycker det är mycket lättare när uppdateringen kommer i ett nytt inlägg iaf...
Snyggt med motorerna och det...

Postat: 15 december 2007, 14:48:25
av squiz3r
Snyggt! Längtar tills jag får se resultatet
Off topic:
Jag tycker det är lättare att om alla uppdatteringar är i första inlägget, annars måste man ju sitta och kolla sida efter sida osv. bara för att se bilder och uppdateringen om man inte är på humör att läsa igenom hela tråden

Postat: 15 december 2007, 14:54:06
av EEPROMdanne
Om man följer tråden så är det lättare om det finns uppdateringar på den sista sidan. Men om man inte följer tråden så är det ju lättare om det är på första sidan, men då måste den som har startat tråden skriva att den är uppdaterad i rubriken som Fredrik

Annars är det jobbigt att gå till sista sidan där det står att det finns nya grejjer på förstasidan.
Postat: 15 december 2007, 15:38:39
av hogge
Trevligt bygge.
Men skulle det inte vara bättre att ha svänghjulet närmare ett lagerstöd ? (motorn eller generatorn). Kan tänka mig att det är inte nå jättevikt på axeln men det blir onödig belastning på axeln.
Postat: 15 december 2007, 16:36:42
av Henry
Personligen hade jag nog satt motvikten på motorsidan och ett lager på andra sidan och sedan kopplat detta direkt till generatorn med gummiröret. Då motorn har en mindre massa som skall röras än generatorn blir det ett rätt stor moment på gummiröret vilket gör att det har lättare för att slira av då motorn kan gå upp i varv snabbare än vad svänghjulet/generatorn hinner med.
Med en mekanisk koppling hade det varit strunt vilket, dock hade jag fortfarande satt dit ett extra lager för att avbelasta lagret i motorn eller generatorn.
Postat: 15 december 2007, 19:20:38
av ElectricMan
Jävlar det ser ju snyggt ut!

Postat: 16 december 2007, 22:28:11
av FredrikNestor
Hej igen!
Jag tror att jag fortsätter att uppdatera i första inlägget då, blir nog lättare.
Om det skulle bli för mycket vibrationer med svängmassan och det, så kanske jag skippar axeln som jag svarvat, och sätter en gummikoppling direkt mellan generatorn och metanolmotorn. Svängmassan får nog plats ändå på generatorns axel. Eller så skippar jag gummikopplingenoch svarvar en fast koppling instället. Jag får testa mig fram helt enkelt.
Steg ett är att få metanolmotorn att starta

Postat: 16 december 2007, 22:39:44
av EEPROMdanne
Spännande det här
[edit]
Postat: 17 december 2007, 00:25:44
av Rossen
Kul bygge måste jag säga, ser fram mot uppdateringarna
Måste dock inflika med lite info om vattenjet som det diskuterades tidigare.
Som någon skrev så blir vattenjet effektivare än propeller vid ungefär 27 knop, det som inte nämndes var att de vid strax över 40 knop tappar effektivitetskampen mot ytskärande propellrar, orsaken är som jag förstått det större våt yta (båtens totala kontaktyta med vattnet) och motstånd i vattenkanalerna.
Finns en del fördelar såklart, främst manövreringen och grundgåendet, de är även väldigt tysta om man lyssnar med mikrofon i vattnet vilket är en fördel i det militära.
Nackdelarna är dock den ganska extrema känsligheten för skit i impellern, eller saker som sätter för gallret i insuget, fi skulle kunna slå ut en hel bataljon stridsbåtar med en kartong plastpåsar från ICA

Detta efterssom de inte kan spola baklänges.
//Janne, Hemvärnsman, Tekniker Stridsbåt 90H/E
Postat: 1 februari 2008, 16:03:51
av FredrikNestor
Hej igen! Det var ett tag sedan jag skrev här sist. Jag har haft mycket att göra, och har varit sjuk en längre tid.
Idag testade jag motorn och generatorn igen. När metanolmotorn var igång så provade jag att koppla på en av propellermotorerna på generatorn. Då tvärdog metanolmotorn, det var precis som att kortsluta generatorn.
En elmotor drar ju mycket ström vid startögonblicket, och motorn ska drivas med 6V, och generatorn ligger på 30V obelastad. Så när man kopplar på propellermotorn så blir det ju tvärstopp.
Hur löser jag detta? Koppla stora kondensatorer parallellt med generatorn? Då finns det väll en stor risk att jag bränner propellermotorn eller något relä, för strömmen blir ju hur hög som helst då?
Finns det något annat sätt att bygga "mjukstart" enkelt?
Funderar på att även testa med en generator från en scooter/moped. De borde vara lagom stora och ha rätt spänning.
Postat: 1 februari 2008, 16:57:36
av squiz3r
Kanske sätta en strömbegränsning innan motorn så att den inte kan ta mer än vad du vill ha som max?
Mvh
Postat: 1 februari 2008, 19:05:32
av jojje
MC-batteri?