Sida 9 av 9

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 23 juni 2026, 13:59:54
av cinc
säter skrev: 23 juni 2026, 13:54:02 mcb_cross 003.jpg
Det där är lite senare än det jag tänkte på.

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 23 juni 2026, 14:13:43
av säter
Du tänker kanske på en 50SS Cross?
monark50ss_cross_650.jpg

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 23 juni 2026, 14:27:41
av cinc
Nja...det jag tänker på är en vanlig 50SS som det köptes en "femhalva" och uppsvängt avgasrör "crossrör" till.
Man körde även med Puch och Rusch mopeder som trimmades.

Den på bilden är en helt annan motor än den jag tänker på.
Man nyttjade såna motorer som sitter på min moped som visas på en av bilderna tidigare i tråden.

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 23 juni 2026, 20:00:29
av thomas_gbg
säter skrev: 23 juni 2026, 14:13:43 Du tänker kanske på en 50SS Cross?
monark50ss_cross_650.jpg
Den var verkligen fin. Jag hade gärna haft en sådan att köra omkring med. Det enda problemet är att grannarna nog hade undrat vad som hänt med mig om jag dök upp på moped. Vet du vad staget framför dämparen har för uppgift?

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 24 juni 2026, 08:00:41
av cinc
För att återgå till den ursprungliga frågeställningen om mopeders driftsäkerhet:
Efter ca. 70 mils körning i sommar så har min nyrenoverade och av mig ihopsatta 4 växlade Sachs-motor gått utan några problem.
Det ända som har hänt är att vänstra skons snöre sögs in i fläkten eftersom jag tydligen hade slarvat med att knyta den skon.
Jag kände att det ryckte i foten så då kollade jag ner och såg denna malör. Det var bara att stänga av motorn och dra ut snöret och knyta om skon.
Fläktkåpan plockades av vid hemkomsten för att kolla om något hade skadats i fläkteriet men det såg okej ut förutom lite ludd från skosnöret som hade ansamlats därinne.

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 24 juni 2026, 09:30:10
av säter
thomas_gbg skrev: 23 juni 2026, 20:00:29 Vet du vad staget framför dämparen har för uppgift?
Det är fästet för avgasröret.

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 24 juni 2026, 11:51:55
av thomas_gbg
Haha nu ser jag. Trodde det svarta och vita va vaggan

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 24 juni 2026, 12:32:40
av säter
Är det någon som har sett en 50SS Cross i verkligheten?
Jag har aldrig sett någon.

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 24 juni 2026, 15:33:11
av cinc
Jag har inte heller sett någon i verkligheten men väl på bild:
https://lindstrom-mx.se/knattecrossreportage.htm

Skrolla ner en bit så ser du lite om dom.

Du kan även kolla på:

https://lindstrom-mx.se/50cc_knattecross.htm

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 24 juni 2026, 15:42:20
av cinc
Idag blev det en sväng i Roslagen mot Vaxholm med kaffedrickning i en trevlig skogsbacke.
Totalt blev det 7.6 mil.

Nytt "hastighetsrekord" blev det oxå....
Hastighet.jpeg

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 24 juni 2026, 15:57:46
av säter
Hur känns den på 4-an?
Skulle det gå att dreva upp den ytterligare?

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?

Postat: 24 juni 2026, 16:31:21
av cinc
Det går troligen att dreva upp den ytterligare. Men det som har testats nu är inte på helt fullvarvad motor.
Två kugg mindre på bakdrevet ska nog klämmas dit så småningom.