Sida 9 av 10
Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?
Postat: 20 december 2020, 18:38:34
av magi5
--------------------
Det verkar finnas en kors kompilator till Gitpod.
-------
Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?
Postat: 20 december 2020, 18:55:57
av AndLi
magi5 skrev: ↑20 december 2020, 18:32:30
Hej AndLi.
Kan du ändra BlockOut2 koden på GitHub/GitLab/Gitpod eller var som helst, så att poäng/score laddas upp till min server istället och kompilera koden till ett windows program?
MagI
----
Nej , det finns inget i den önskan som väcker någon upptäckarlust hos mig. Alltså finns det inget att vinna på att lägga tid på det för mig...
Det är väl bara att följa instruktionerna och sätta upp det i visual studio och bygga? Jag har ju redan pekat på vilken rad du ska ändra på...
Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?
Postat: 20 december 2020, 19:02:50
av magi5
--------------------
Det verkar finnas en kors kompilator till Gitpod.
https://www.gitpod.io/docs/languages/ru ... -with-musl
https://doc.rust-lang.org/nightly/rustc ... pport.html
Går den att använda på denna Linux setup
https://gitpod.io/#https://gitlab.com/a ... C/BlockOut
så att man får ett windows BlockOut2 program ?
MagI
-------
Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?
Postat: 20 december 2020, 19:09:27
av AndLi
Varför dubbelpostar du inlägg?
Ser ut att handla om rust?
Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?
Postat: 20 december 2020, 20:15:06
av magi5
---
MUSL support for fully static binaries
Minimum
Rust version: 1.1
By default,
Rust will statically link all
Rust code.
https://doc.rust-lang.org/edition-guide ... aries.html
MagI
-----
Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?
Postat: 20 december 2020, 20:36:40
av AndLi
Du har helt tappat mig, hur ska möjligheten att kompilera Rust kod vara till hjälp för att kompilera BlockOut2 koden som är C/C++?
Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?
Postat: 20 december 2020, 21:08:49
av magi5
----
Sorry.
Försöker bara Googla runt om cross compilers för C/C++ kod för Gitpod och råkade hitta en för enbart Rust tydligen.
Försöker hitta en kross kompilator för C/C++ för Gitpod.
Väntar på svar från några forum.
MagI
---
Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?
Postat: 20 december 2020, 21:43:00
av AndLi
Men varför inte lägga energin på att skriva en tydlig instruktion för visual studio istället? Du och alla andra kan ju följa arbetet på valfri gitplatform....
Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?
Postat: 20 december 2020, 23:05:39
av magi5
----
Har provat att få igång allt i Visual Studio men kan inte få den att kompilera.
Får error i installationen och vet inte hur man ska få in bibliotek.
Nu funkar den ju på Gitpod och går ju även att spela där.
Då ska det väl gå att kors kompilera också till en .exe fil , tycker man ju.
Måste väl finnas någon i Asien som kan lista ut hur man ska göra.
MagI
-----
Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?
Postat: 20 december 2020, 23:46:40
av AndLi
Varför tycker man det? Det är ju helt olika OS...
Men jaja, har du så gott om pengar att du kan hyra in någon för att göra det så lycka till!
Vill du inte lära dig själv och kunna knåpa vidare på din blockout2 fork själv sedan?
Eller ska du betala för varje ändring framöver med? Finns många företag som jobbar så, men få privatpersoner har den ekonomin..
Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?
Postat: 21 december 2020, 15:42:51
av magi5
---
Här stå något om kors kompilering från Linux till Windows.
https://lazplanet.blogspot.com/2020/05/ ... zarus.html
Är detta möjligt att köra på Gitpod då?
MagI
---
Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?
Postat: 21 december 2020, 16:01:34
av Zeela
Lazarus är baserat på fpc som är en Pascalkompilator.
Så den kan inte kompilera C++.
Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?
Postat: 21 december 2020, 16:21:40
av magi5
-----
Här är en som säger sig kunna kompilera från Linux till Windows och det verkar finnas versioner för C++.
Skulle den fungera på Gitpod?
https://wiki.wxwidgets.org/Cross-Compiling_Under_Linux
MagI
-----
Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?
Postat: 21 december 2020, 18:31:14
av AndLi
Om det nu är "svårt" att få till libbarna under Visual Studio, så tror jag inte det är enklare att få till det i en kors kompileringsmiljö.
Re: BlockOut2 koden i en online editor/compiler?
Postat: 21 december 2020, 19:26:45
av magi5
-----
Jag tycker det är helt fantastiskt om man kan ha allt online och även köra programmet, som det nu är på Gitpod.
Tack AndLi
Vill gärna veta om detta
https://wiki.wxwidgets.org/Cross-Compiling_Under_Linux
kan fungera att sätta upp på Gitpod innan jag ber om hjälp från Asien.
Någon som vet om "Cross-Compiling_Under_Linux" kan fungera på Gitpod ,
så att man kan få ett BlockOut2 windows program, att installera på sin windows dator?
-------------
Sedan kan jag börja be om hjälp att få score ändrat till att skicka till min kopierade serversida med global scoreboard.
http://www.blockout.net/blockout2/world ... /index.php
Jag jobbar som gymnasielärare i matematik/fysik och har de senaste åren utmanat alla dagens sk dataspelare och ingen kan slå mig.
Vill ha lite med kontroll själv över insända poäng till servern, då det på originalsidan nu pratas om att folk börjar skicka in falska poäng.
Vill själv kunna analysera speldata.
Ska börja spela mot folk lajv på tex
https://www.twitch.tv/
så att fusk snart kan elimineras.
MagI
---