Sida 8 av 8
Re: Mäta elförbrukning i realtid
Postat: 1 november 2021, 18:48:04
av mrfrenzy
Byt alla switchar och routrar till modeller som kan visa antal fel på varje port. Det kan vara Unifi eller Edgeswitch eller billiga D-link DGS-1100 med webinterface.
Då kan du se exakt vad som händer och om du installerar någon form av övervakning kan du också se när det hände.
Re: Mäta elförbrukning i realtid
Postat: 1 november 2021, 19:22:26
av limpan4all
Då jag har en Zoe 2019 ZE40 R110 som nu ligger på SoH 92% efter 26 månader samt 10400mil och kan en del om el och elmätning samt elbilsladdning så föreslår jag att du tar och ger oss lite ingångsdata som verkar saknas.
Som mest så skall du stoppa i 40kWh i batteriet (vi har aldrig behövt stoppa in mer än 35kWh).
Så då kommer frågan hur lång tid har du på dig normalt och hur lång tid när det är tidskris?
Hur långt pendlar du varje dag?
Frågan är relevant, för Zoe kan inte ladda vare sig enfas eller trefas med mindre än 6A per fas (och pga hur mjukvaran i bilen är gjord så "bör" man aldrig gå under 7A).
Men även 7A ger drygt 4kW (och upp till 830W i förluster) till batteriet dvs garanterat fulladdat efter 10 timmar.
Om man höjer till trefas 10A så minskar förlusterna och det går fortare med drygt 6kW till batteriet (och under 900W i förluster), då hamnar man som sämst på 5h45.
Jag kör oftast på 11 eller 13A på min nuvarande temporära installation (ansluten via en 16A CEE handske). När jag har behövt forcera till >16A så har säkringar gått efter några timmar (Diazed II 16A trög).
När jag får tummen ur, så monterar jag en 32A CEE handske och sätter upp en till laddare (måste nog göras kommande veckorna). Men då denna del av fastigheten har ett 50A abonnemang så torde det inte bli något problem alls...
Det finns en tredje laddare som skall upp så småningom för hyresgästen när han skaffar en egen elbil och då behövs att laddarna kan "dela" på strömmen, jag såsom fastighetsvärd har bestämt att energin till elbilsladdning skall ingå i hyran för alla hyresgäster.
Mina EASEE laddare kommunicerar med varandra för att inte skjuta huvudsäkringarna eller driftsäkringarna (om de ligger på olika grupper vilket mina initialt kommer att göra) och är ställbara från 6A till 32A i steg om 1A via appen.
Min nuvarande elmätare har inte den nödvändiga HAN-porten (verkar bli defacto-standard) men det kommer i och med ändringen enligt SFS2018:1426 som ändrar lagen om elmätning SFS1999:716 och tvingar fram mätarbyten senast 31/12-2024 men bytet påbörjas from 1/1-2020.
Re: Mäta elförbrukning i realtid
Postat: 2 november 2021, 08:21:37
av tomasb
mrfrenzy skrev: ↑1 november 2021, 18:48:04
Byt alla switchar och routrar till modeller som kan visa antal fel på varje port. Det kan vara Unifi eller Edgeswitch eller billiga D-link DGS-1100 med webinterface.
Då kan du se exakt vad som händer och om du installerar någon form av övervakning kan du också se när det hände.
Går det även se trafikmängderna som passerar då?
Re: Mäta elförbrukning i realtid
Postat: 2 november 2021, 08:29:17
av tomasb
limpan4all skrev: ↑1 november 2021, 19:22:26
Då jag har en Zoe 2019 ZE40 R110 som nu ligger på SoH 92% efter 26 månader samt 10400mil och kan en del om el och elmätning samt elbilsladdning så föreslår jag att du tar och ger oss lite ingångsdata som verkar saknas.
Som mest så skall du stoppa i 40kWh i batteriet (vi har aldrig behövt stoppa in mer än 35kWh).
Så då kommer frågan hur lång tid har du på dig normalt och hur lång tid när det är tidskris?
Hur långt pendlar du varje dag?
Frågan är relevant, för Zoe kan inte ladda vare sig enfas eller trefas med mindre än 6A per fas (och pga hur mjukvaran i bilen är gjord så "bör" man aldrig gå under 7A).
Men även 7A ger drygt 4kW (och upp till 830W i förluster) till batteriet dvs garanterat fulladdat efter 10 timmar.
Om man höjer till trefas 10A så minskar förlusterna och det går fortare med drygt 6kW till batteriet (och under 900W i förluster), då hamnar man som sämst på 5h45.
Jag kör oftast på 11 eller 13A på min nuvarande temporära installation (ansluten via en 16A CEE handske). När jag har behövt forcera till >16A så har säkringar gått efter några timmar (Diazed II 16A trög).
När jag får tummen ur, så monterar jag en 32A CEE handske och sätter upp en till laddare (måste nog göras kommande veckorna). Men då denna del av fastigheten har ett 50A abonnemang så torde det inte bli något problem alls...
Det finns en tredje laddare som skall upp så småningom för hyresgästen när han skaffar en egen elbil och då behövs att laddarna kan "dela" på strömmen, jag såsom fastighetsvärd har bestämt att energin till elbilsladdning skall ingå i hyran för alla hyresgäster.
Mina EASEE laddare kommunicerar med varandra för att inte skjuta huvudsäkringarna eller driftsäkringarna (om de ligger på olika grupper vilket mina initialt kommer att göra) och är ställbara från 6A till 32A i steg om 1A via appen.
Min nuvarande elmätare har inte den nödvändiga HAN-porten (verkar bli defacto-standard) men det kommer i och med ändringen enligt SFS2018:1426 som ändrar lagen om elmätning SFS1999:716 och tvingar fram mätarbyten senast 31/12-2024 men bytet påbörjas from 1/1-2020.
Hej, har haft zoe i snart 5 år och ungefär samma miltal som du så mina bekymmer har stötts och blötts några vändor i olika trådar. Problemet du nämner märktes när jag blev övertalad att mot min egen vilja byta till en garobox som tydligen inte var byggd för zoe då min tidigare cleverbox inte hade fullt stöd för lastvakt/lastbalansering. Ett år senare och boxen reklamerad så är vi nu på banan igen. Problemet är egentligen inte bilen utan huset som har en snedbelastning mellan faserna. För att komma ordning med detta har jag nu investerat i en avancerad mätutrustning från Carlo Gavazzi för att gå till botten med orsakerna och för att se hur belastningen ser ut över tid då man 90% av dygnet inte utnyttjar så mycket. Nu är det alltså nätverket hemma som inte lyckats få elmätaren i mätarskåpet att prata med servern som är problemet. Jag har en box med lastbalansering från chargestorm och för den mesta maxar den runt 16 då vi satt gränsen där. Har dock 20 ampere huvudsäkring. Problemet började med att det gick huvudsäkringar lite för ofta innan vi hade lastbalanseringen. Nu har det senaste månaderna visat sig att varmvattenberedaren som är kopplad mot luftvärmepumpen var en stor bidragande orsak, så fort någon tog varmvatten började den jobba på två faser, varav en var samma som den som toppar belastningen. Nyligen utökades bilparken med ytterligare en elbil och en till är på gång till nästa sommar. Det jag vill uppnå är ett optimalt utnyttjande av det som finns tillgängligt. En ny box med två sladdar löser symptomen men kommer fortfarande inte förklara problemen, tråkigt att bara kunna utnyttja en bråkdel av den kraft man skulle kunna utnyttja då den högst belastade fasen begränsar för resten av systemet.
Re: Mäta elförbrukning i realtid
Postat: 2 november 2021, 08:41:20
av limpan4all
Då sitter du i samma sits som jag gör på bilsidan, med den skillnaden att jag har ett 50A abonnemang...
Titta på Easee, jag gick igenom alla laddare som fanns på marknaden och den var den enda som kändes prisvärd, inget jag har sett sedan köpet har fått mig att ändra mig heller.
Jag handlade min första för 5995:- via rabatt i elbilsverige.se (tibber laddbox). Sedan handlade jag två till på en elbilsmässa för 4995:-/st. Det är helt rimliga priser.
https://tibber.com/se/produkt/easee-elbilsforeningen
Då skulle du (om du har en elmätare med HAN-port) kunna få det exakt som du vill utan att hålla på och strula.
Fast lastbalansering är ju något du vill göra ändå egentligen för att få så snabb laddning som möjligt.
Dock skall man tänka på att batteriet i Zoe mår bäst av att laddas vid mellan 10 och 16A trefas.
Du har inte angivit vart du bor, så det går inte att avgöra om det är rimligt att låna ut vettig mätutrustning.
Re: Mäta elförbrukning i realtid
Postat: 2 november 2021, 23:42:24
av mrfrenzy
tomasb skrev: ↑2 november 2021, 08:21:37
mrfrenzy skrev: ↑1 november 2021, 18:48:04
Byt alla switchar och routrar till modeller som kan visa antal fel på varje port. Det kan vara Unifi eller Edgeswitch eller billiga D-link DGS-1100 med webinterface.
Då kan du se exakt vad som händer och om du installerar någon form av övervakning kan du också se när det hände.
Går det även se trafikmängderna som passerar då?
Absolut!
Du kan övervaka att alla switchar har kontakt med låg latens, att ingen port är överbelastad eller har kabelfel och att dina elmätare faktiskt skickar data som de ska.
Re: Mäta elförbrukning i realtid
Postat: 3 november 2021, 19:31:46
av tomasb
limpan4all skrev: ↑2 november 2021, 08:41:20
Då sitter du i samma sits som jag gör på bilsidan, med den skillnaden att jag har ett 50A abonnemang...
Titta på Easee, jag gick igenom alla laddare som fanns på marknaden och den var den enda som kändes prisvärd, inget jag har sett sedan köpet har fått mig att ändra mig heller.
Jag handlade min första för 5995:- via rabatt i elbilsverige.se (tibber laddbox). Sedan handlade jag två till på en elbilsmässa för 4995:-/st. Det är helt rimliga priser.
https://tibber.com/se/produkt/easee-elbilsforeningen
Då skulle du (om du har en elmätare med HAN-port) kunna få det exakt som du vill utan att hålla på och strula.
Fast lastbalansering är ju något du vill göra ändå egentligen för att få så snabb laddning som möjligt.
Dock skall man tänka på att batteriet i Zoe mår bäst av att laddas vid mellan 10 och 16A trefas.
Du har inte angivit vart du bor, så det går inte att avgöra om det är rimligt att låna ut vettig mätutrustning.
Laddaren är som sagt inte problemet, nu fungerar boxen och lastbalanseringen när den används, ligger mellan 10-16, det är elen i huset som inte är optimalt kopplad så onödigt ofta går det som är kvar ner under 10. Men för att göra allt ordentligt vill jag gärna kartlägga elförbrukningen först så det går att göra rätt åtgärder. Jag har ett mätsystem värdigt en mindre tillverkningsindustri men någonstans har någon gjort fel, alternativt är någon del av utrustningen inte fullt fungerandes. Elektrikern har mätt under perioder med sin utrustning men då jag investerat i egen utrustning nu kvarstår bara att få den att fungera, både tillverkare och installatörer håller på från varsitt håll. Problemet är att många elektriker tyvärr inte är uppdaterade i datadelen och de som är duktiga på data saknar elbörigheten. Jag bor i nordöstra småland.
Re: Mäta elförbrukning i realtid
Postat: 3 november 2021, 20:44:13
av mrfrenzy
Jag hjälper ofta till med liknande projekt, det behövs att någon kunnig tar lite helhetsansvar och samordnar med elektriker och övriga. Tyvärr är jag i nordvästra småland så det kan vara lite långt från dig.
Mäta elförbrukning i realtid
Postat: 3 november 2021, 21:01:59
av Palle500
Om du ursäktar så känns problemet lite överarbetat.
Enklast är väl att lossa kåpan över gruppcentralen och kolla hur faserna fördelar sig. Oftast L1,2,3 L1,2,3 osv per rad av dvärgbrytare. Sen kollar du upp vad de olika stora förbrukarns vill ha och vilken/vilka faser (vilken säkring som dom är anslutna till) dom är anslutna på.
Oftast räcker detta för att lägga om en av dom till en annan fas och testa om det blir bättre balans i 3 fas laddningen ihop med husets övriga behov, en tångamperemeter och möjlighet att mäta inkommande ström/fas. Så har jag gjort. Fick elektrikern att lägga en "ögla" på kablarna när dom la om matarkabeln till elmätaren. Bara att hänga tången på valfri ögla och mäta strömmen.
Men du kanske har en komplexare elinstallation med många undercentraler m.m. Jag har endast 6 st

och 20 A i huvudsäkring.
Du pratade om två elbilar och 20 A i huvudsäkring, ja det kan nog bli tufft.