tecno skrev:Så nu vart det ju ett riktigt blänk , nu vart man ju sugen på att modda ett par fyrar i miniatyr jag har stående
Tack ska du ha!
Det var som fasen, har du verkligen miniatyrfyrar stående?
MVH/Roger
Re: Simulering av Vinga Fyr
Postat: 26 december 2015, 19:44:28
av tecno
DSC_0462xx.jpg
Miniatyr och miniatyr, den större av dessa fick jag en plunta virre i helt byggd i trä, den mindre har konstant lysande blå LED.
Re: Simulering av Vinga Fyr
Postat: 26 december 2015, 20:15:58
av Spisblinkaren
Har du köpt dom eller har du byggt dom?
MVH/Roger
PS
Förstår inte riktigt vad du säger, "...en hel pluta virre i...". Fick du betala en plunta virre, eller?
Re: Simulering av Vinga Fyr
Postat: 26 december 2015, 20:19:54
av tecno
Den är öppningsbar så en flaska får plats inuti 'fyren'.
Nej jag har inte byggt dessa, den mindre följde med min sambo som ju var klart fyr intresserad dvs hon ville flytta ut till en fyr
Re: Simulering av Vinga Fyr
Postat: 26 december 2015, 20:21:50
av Gimbal
Ja det lät kryptiskt, men jag antar att fyren är öppningsbar och att det stod en flaska inuti.
Edit, jag gissade rätt i alla fall.
Re: Simulering av Vinga Fyr
Postat: 26 december 2015, 20:28:28
av Spisblinkaren
Nu är jag färdig med schemat och har även grovt planerat en layout (resten ger jag min vän fria händer att bestämma).
Jag nyttjar alltså ett gäng komponentgafflar som känns käckt att ha för utritade komponenter.
Jag menar:
1) LED, valfri färg+kablar upp i nosen
2) R7, förkopplingsmotstånd beroende på färg/bandgap
3) Ry, valfri bakgrundsbelysning
4) R1A&B, behöver alltid trimmas pga lyt-tolerans
Bifogar schema+bilder.
MVH/Roger
PS
Värden inom hakparenteser ska ses som en alternativ uppsättning värden som nyttjar kondensatorvärden jag har mängder av.
Re: Simulering av Vinga Fyr
Postat: 26 december 2015, 20:42:43
av Spisblinkaren
tecno skrev:Den är öppningsbar så en flaska får plats inuti 'fyren'.
Nej jag har inte byggt dessa, den mindre följde med min sambo som ju var klart fyr intresserad dvs hon ville flytta ut till en fyr
Fasen vad kul!
När jag eventuellt fått klart mina kort kan du ju få ett par, men du får bygga dom själv
MVH/Roger
Re: Simulering av Vinga Fyr
Postat: 26 december 2015, 23:08:13
av Spisblinkaren
Sista schemat, nu med mina kritiska komponenters raster och storlek.
Färdigt för PCB CAD
MVH/Roger
Re: Simulering av Vinga Fyr
Postat: 27 december 2015, 19:06:11
av Spisblinkaren
Om jag får drömma lite så skulle jag vilja ha det såhär:
MVH/Roger
Re: Simulering av Vinga Fyr
Postat: 4 mars 2016, 18:14:59
av Spisblinkaren
Vill bara visa en liveinspelning av Vinga Fyr.
Videon är tacksamt uppladdad av MadModder.
Personligen tycker jag den är väldigt lik min/vår simulering.
MVH/Roger
Re: Simulering av Vinga Fyr
Postat: 12 mars 2016, 20:58:43
av Spisblinkaren
Jag har gjort en nästan fjantig uppgradering, monteringshål
MVH/Roger
Re: Simulering av Vinga Fyr
Postat: 23 maj 2016, 22:57:15
av Spisblinkaren
Jag har fått backning på Vinga Fyr-lösningen.
Det finns tydligen enligt ovanstående video småblixtrar mellan huvudloberna, min "uppdragsgivare" vill att jag fixar det också annars är han (eller snarare hans vän som tagit videon) inte nöjd.
Så jag har nu gjort om konstruktionen så att man i princip kan lägga in hur många miniblixtrar man vill.
Jag har tagit vara på den utsökta Bulls-Eye genereringen som E Kafeman designade åt mig sen tror jag att man kan nyttja den vitala delen på det sättet jag nu gör i min nya design, men jag vet inte.
Någon får gärna rätta mig, klart är i alla fall att med min nya design kan man lägga in hur många mellanliggande miniblixtrar man vill.
Och när det kommer till ren digital design med diskreta digitala kretsar så vill jag passa på att skryta med att det inte är många som slår mig
Problemet med CPLD/FPGA är snarare att dess hårdvaruspråk är för korkat skrivna (gick t.ex inte att skapa en flanktriggad SR-vippa med ECS trots att Xilinx är ett företag vars produkter verkligen imponerar på mig) samtidigt är ECS och grind-cad bland det roligaste jag upplevt i modern digital värld, man behöver bara kunna lite digitalteknik så kan man som jag gjorde, cadda en hel CPU med enbart NAND-grindar
MVH/Roger
PS
Fick en del hjälp av folk på Xilinx forum för att komma i hamn, vissa delar kodades till slut i Verilog. Kan inte sluta skriva Jag har en CPU Rev B på gång. Haft det rätt länge nu. Löst planerad men innebär 6809-arkitektur med 100 gånger hastigheten! När jag fått byggt den ska jag bygga mig en egen dator och revolutionera världen med seriöst användarvänliga program utan massa fjantiga och onödiga finesser
Re: Simulering av Vinga Fyr
Postat: 2 juni 2016, 00:22:09
av Spisblinkaren
Jag har nu hottat upp min Vinga-krets.
Kom på att alla inverterare ju inte behövdes, behövde bara tänka negativ logik så ett helt gäng inverterare försvann.
Tidigare i veckan kom jag dock på att ramperna och Bulls Eye är beroende av relativt korta pulser, per default får jag nästan 1s per puls medans E Kafemans fantstiska konstruktion nyttjade typ 50ms.
Så jag har kopplat in en Mono-vippa på utgångarna vilkat kan göra så att pulserna bara blir 50ms igen.
Sen har jag, pga inverterad logik, byggt om inkopplingen av lägre Bulls Eye-intensitet för dom små mini-blixtrarna mellan huvudloberna.
Jag är osäker på den delen av konstruktionen men eftersom Bulls Eye nu sker på uppåtgående flank (och inte nedågående som förut) så kan inte Bulls Eye genereras direkt när signalen går låg utan lite senare.
Styrande signal går ju direkt låg när tiden för att pulsen skall genereras inträffar, men då ska den först rampas och sedan på toppen (när flanken vänder positivt) så ska Bulls Eye kopplas in (fast med lägre intensitet).
Vilket (väl?) betyder att inkopplingen av R ska ske senare än vid negativ flank?
Eller är detta frikopplat från varandra?
Äggklockan ringer, dags för lite käk
God natt!
MVH/Roger
Re: Simulering av Vinga Fyr
Postat: 9 juli 2016, 17:33:22
av Spisblinkaren
Jag har bestämt mig för att bara bygga Kafeman-delen och skapa ett gränssnitt där jag kan infoga min del lite senare.
Jag startade detta bygge igår kväll och såhär långt har jag kommit: