Köpa NAS?
Re: Köpa NAS?
Ja precis, allt från en enkel fil-listning till ett riktigt snyggt interface med kategorisering av olika filmer, serier osv.
Såhär ser det ut med plex till exempel:
Såhär ser det ut med plex till exempel:
Hej på er!
Det här med NAS, backup och mediauppspelning kan ju lätt bli rätt komplexa scenarion eftersom alla har lite olika preferenser vad de gillar och även lite olika kunskap/erfarenheter m.m.
Jag tycker man kan skilja på data som man vill ha backup på och mediasystem, även fast mediasystemet kan använda data som ligger i lagringssystemet. Detta för att det kan bli ganska komplexa scenarion.
Jag har ett system som jag tycker funkar rätt bra. Det bygger på datalagring på ett gammalt NAS (QNAP TS219). Detta NAS klarar bara två hårddiskar, och jag kör RAID0 eftersom jag växte ur datamängden med RAID1. Sen har jag en extern HD som jag tar rsync-backup till varje natt. Till detta har jag en extern Debianserver på en Raspberry-PI som har ytterligare en extern HD dit jag kör rsync varje morgon. Och ytterligare ett NAS någon mil bort med ännu en rsync-kopia. På så sätt har jag fyra kopior ganska fysiskt åtskilda. Jag försöker även dumpa datat till extern disk som jag kopplar bort och stoppar i byrålådan ibland, men det blir inte så regelbundet och ofta som man skulle önska.
Så detta är min "data-bakända" kan man säga. Dock relativt lite data (4TB), men det klarar jag mig på (hundratals timmar familjefilm, musik, dokument och ca 50000 foton).
Sen kör jag Kodi (fd XBMC) på en Ubuntu-hoj mot detta och kan titta på film dels mot "data-bakändan", men även mot t.ex. SVT-play, filmbibliotek som Genesis och TV-sändningar i det marksända nätet via en "TV-bakända" som kör på en egen Debianserver med TVHeadEnd. Med detta upplägg så kan jag titta på TV var jag än är i världen, spela in program med automatik och alla i familjen kan titta på ett eget program om de skulle vilja någon gång.
Svårt att förklara alla scenarion som kan uppstå, men det funkar bra för mig i alla fall. Kanske kan någon av er få tips och idéer av detta som jag skrivit här.
Det här med NAS, backup och mediauppspelning kan ju lätt bli rätt komplexa scenarion eftersom alla har lite olika preferenser vad de gillar och även lite olika kunskap/erfarenheter m.m.
Jag tycker man kan skilja på data som man vill ha backup på och mediasystem, även fast mediasystemet kan använda data som ligger i lagringssystemet. Detta för att det kan bli ganska komplexa scenarion.
Jag har ett system som jag tycker funkar rätt bra. Det bygger på datalagring på ett gammalt NAS (QNAP TS219). Detta NAS klarar bara två hårddiskar, och jag kör RAID0 eftersom jag växte ur datamängden med RAID1. Sen har jag en extern HD som jag tar rsync-backup till varje natt. Till detta har jag en extern Debianserver på en Raspberry-PI som har ytterligare en extern HD dit jag kör rsync varje morgon. Och ytterligare ett NAS någon mil bort med ännu en rsync-kopia. På så sätt har jag fyra kopior ganska fysiskt åtskilda. Jag försöker även dumpa datat till extern disk som jag kopplar bort och stoppar i byrålådan ibland, men det blir inte så regelbundet och ofta som man skulle önska.
Så detta är min "data-bakända" kan man säga. Dock relativt lite data (4TB), men det klarar jag mig på (hundratals timmar familjefilm, musik, dokument och ca 50000 foton).
Sen kör jag Kodi (fd XBMC) på en Ubuntu-hoj mot detta och kan titta på film dels mot "data-bakändan", men även mot t.ex. SVT-play, filmbibliotek som Genesis och TV-sändningar i det marksända nätet via en "TV-bakända" som kör på en egen Debianserver med TVHeadEnd. Med detta upplägg så kan jag titta på TV var jag än är i världen, spela in program med automatik och alla i familjen kan titta på ett eget program om de skulle vilja någon gång.
Svårt att förklara alla scenarion som kan uppstå, men det funkar bra för mig i alla fall. Kanske kan någon av er få tips och idéer av detta som jag skrivit här.
Själv kör jag en gammal Intel ATOM, med Centos 6.xx och PLEX som mediaserver, ihop med PLEX-appaen i min Samsung-TV funkar dett helt otroligt bra.
Mediaservern har som jag tidigare skrivit, 5x3TB i RAID5+1 (MD) samt någon gammal 320G disk som systemdisk.
Mitt problem i nuläget är att jag inte kan lägga till fler diskar, då jag inte hittar några SATA kort för rimliga kostnader som kan hantera fler än 4 SATA-diskar.
ATOM-kortet har tyvärr bara en PCI-plats.
Mediaservern har som jag tidigare skrivit, 5x3TB i RAID5+1 (MD) samt någon gammal 320G disk som systemdisk.
Mitt problem i nuläget är att jag inte kan lägga till fler diskar, då jag inte hittar några SATA kort för rimliga kostnader som kan hantera fler än 4 SATA-diskar.
ATOM-kortet har tyvärr bara en PCI-plats.
Kolla på en sata port multiplier. Prestandan räcker fint för mediaserver eller backup.
Ett annat alternativ är ju att byta till större diskar.
Ett annat alternativ är ju att byta till större diskar.
Fast man vill nog gärna köra slut på sina befintliga diskar och därefter ersätta med större om RAID-systemet medger det utan att bygga om hela raiden
Förvisso en 5-7 årsplan för en sådan utfasning (sedan är det alltid någon disk-jäkel som vägrar att dö i RAID:en) och problemet idag (och som alltid) är att de blir fulla.
Hårddiskar har egentligen två lägen - nya eller fulla med data..., går också sönder med stor sannolikhet så fort det finns oersättlig data på disken medans kan hålla nästan hur länge som helst när datat är oviktigt...
Måste man ha mer plats så är det nog bättre att sikta på NAS nr 2.
Förvisso en 5-7 årsplan för en sådan utfasning (sedan är det alltid någon disk-jäkel som vägrar att dö i RAID:en) och problemet idag (och som alltid) är att de blir fulla.
Hårddiskar har egentligen två lägen - nya eller fulla med data..., går också sönder med stor sannolikhet så fort det finns oersättlig data på disken medans kan hålla nästan hur länge som helst när datat är oviktigt...
Måste man ha mer plats så är det nog bättre att sikta på NAS nr 2.
- lillahuset
- Gått bort
TomasL: Om ditt PCI-slot är ledigt kanske något sånt här kunde fungera: https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=SX-109A#proddesc
Det du beskriver tror jag är overkill för min del.TobiasH skrev:Jag tycker man kan skilja på data som man vill ha backup på och mediasystem, även fast mediasystemet kan använda data som ligger i lagringssystemet. Detta för att det kan bli ganska komplexa scenarion.
Vad gäller backup, så behöver jag bara något bättre än att enbart köra med extern hårddisk.
Vad jag kan begripa av resonemanget ovan, så är det RAID1 med två speglade diskar som gäller för mig.
Kan man använda detta som mediaserver så förenklar det ju lite.
Hur ansluts NASen till datorn respektive TVn?
Nätverkskabel?
Sen är frågan om man ska satsa på en maskin med två eller fyra diskplatser?
- lillahuset
- Gått bort
Du får ingen spegling.Vad har du mot externa diskar?
Pajar en extern disk, då är man "rökt".
Nej, det är upptaget av ett 4-ports sata-kort.lillahuset skrev:TomasL: Om ditt PCI-slot är ledigt kanske något sånt här kunde fungera: https://www.alina.se/Produkt.aspx?T2=SX-109A#proddesc
Visst stämmer det att behoven skiljer sig väldigt mycket åt.
Idag vill t.ex. "alla" spara sina digitala bilder säkert. Men vi har 10 gamla fotoalbum med pappersbilder (från tiden före digitalkamerans intåg) som vi aldrig tittar i. Så vi skulle antagligen inte sakna dem. Följdfrågan blir ju då hur mycket vi egentligen skulle sakna våra digitala bilder (som trots allt sparas på 3 olika ställen).
Idag vill t.ex. "alla" spara sina digitala bilder säkert. Men vi har 10 gamla fotoalbum med pappersbilder (från tiden före digitalkamerans intåg) som vi aldrig tittar i. Så vi skulle antagligen inte sakna dem. Följdfrågan blir ju då hur mycket vi egentligen skulle sakna våra digitala bilder (som trots allt sparas på 3 olika ställen).
Många har 100 år gamla bilder på sina mor/far föräldrar eller tidigare.
Ofta bra bilder tagna av fotograf. Inga festbilder med lustiga miner.
Vem skulle så där utan vidare vilja vara utan dom??
Och vilka bilder *idag* kommer att motsvara dessa om 100 år?
Ofta bra bilder tagna av fotograf. Inga festbilder med lustiga miner.
Vem skulle så där utan vidare vilja vara utan dom??
Och vilka bilder *idag* kommer att motsvara dessa om 100 år?
Finns externa USB-disklådor med två interna diskar som kan ställas in för spegling internt. T.ex. WD Mybook Duo men de är ungefär lika dyra som en billig NAS.säter skrev:Du får ingen spegling.Vad har du mot externa diskar?
En backup som står i samma hus eller till och med samma rum som originalet är inte mycket att ha, då är det bättre med ett USB-minne eller en liten hårddisk som tas med hem i portföljen varje dag.
tja - då tar man fram backuppen...säter skrev:Du får ingen spegling.Vad har du mot externa diskar?
en RAID-lösning är ingen ersättning för backup!! - det är bara en tillgänglighets och driftssäkring trots diskhaveri.
Extern HD med flera Hd blir tex. grillad om det kommer något hemskt på strömförsörjning då Tor är ute och åker, då är det bra att ha en ej ansluten, ej strömsatt extern disk med en inte allt för gammal backup på, någonstans.
- lillahuset
- Gått bort
Ja jag ser inget större behov av RAID i mitt lilla kontor. Och backupen sköter jag manuellt, bakåtsträvare som jag är.