Tummen upp för renoveringen och grattis att radion funkar!
hcb skrev:MiaM kommer säkerligen att fylla på med mer information

Jag har varit på semester
Här kommer lite kommentarer i allmänhet & co, som kanske kan vara värda att läsa trots att radion redan kommit igång.
hcb skrev:- DY87
"D" är 1.4 V glödspänning om jag minns rätt, "Y" är likriktare. Ojmr är det en högspänningslikriktare för TV.
Den lösningen gav extremt lång starttid. Först ska rören för horisontaloscillator och linjeslutsteg vakna, och sedan ska det där röret värmas av ström från linjetransformatorn...
hcb skrev:- ?L509
Troligen PL509, linjeslutsteg i färg-TV-apparater.
En vild gissning är att ett sådant rör kanske kan vara användbart för morse-sändning på de lägsta amatörradiobanden. Eller så har de för dåliga data.
I princip kan du bygga en switchad nätdel med röret
Magnus_K skrev:Jag kunde inte hålla mig utan skruvade loss bakstycket och väl inne så möttes jag av ett tjockt dammtäcke,
spindelväv och annat.
Ett lite för sent tips är att vara försiktig med beteckningen på rören. Dels bör man skriva upp vad man ser innan man städar,
och dels bör man vara beredd på att texten kan sitta mycket löst. Torkning med fuktig trasa kan lätt ta bort beteckningen helt på vissa rör.
blueint skrev:Allströmsradio.. vilken DC spänning kan man mata en sådan med?
Samma som AC-spänningen. Man får prova åt vilket håll stickproppen ska vara vänd. Vänds den fel så ger halvvågslikriktaren givetvis ingen anodspänning.
blueint skrev:Vid punkt "+4" står det 230 V efter likriktningen. Men med tanke på att det står 220 V vid ingången. Borde
det inte vara 311 V ..?
Nej, du har en klase motstånd (R2-R6) i serie med nätmatningen, åtminstone i 220V-läget.
Oskar skrev:Ang spartrafo. Jag har köpt en sån här:
http://www.clasohlson.com/se/Mellantran ... or/36-3534
Jag har som sagt lite hög nätspänning i mitt hus, och då blev spänningen ut från den trafon perfekt för att passa ihop med
"127V" läget som finns på de här Philipsapparaterna. Har man 230V på pricken så får man lite lägre spänning in till apparaten,
och det är skonsamt både värmemässigt och med tanke på rörens glödtrådar. Kör man med den trafon så byt till en amerikansk stickpropp, så passar den bara i trafon och kan inte anslutas av misstag till någon av husets uttag med 230V i.
... eller sätt en rejäl märkning på kabeln vid stickproppen, det funkar i alla fall om det bara är en själv och andra tillräckligt nördiga personer som kan tänkas komma i närheten. Det lär inte funka om man har barn eller otekniska personer i närheten...
OBS att någon svensk säljare av 230->120V-trafos har fått säljförbud och återkallelse för de sålde spartrafos istället för fulltrafos. Ohm-mät mellan stickpropp och uttag på din trafo för att vara 100% säker. Finns det ("riktig") kontakt däremellan
(förutom skyddsjorden) så reklamera. Jag tror dock inte det var Clas Ohlson.
Säkringsmärkning direkt i apparaten, och att det är samma värde monterat som hållaren är märkt, talar för att schemat inte
visar rätt revision. Dubbelkolla också därför värden på komponenter du byter, det kan väl tänkas finnas andra skillnader. Den
här teorin stämmer ju också med den där kondensatorn som verkar vara kopplad på ett annat sätt än i schemat.
blueint skrev:Fast kikar jag på
ingången för kristallpickup så finns det ytterligare en anslutningsplug där det står "PU". Så fyra anslutningspunkter totalt i den kontakten. Vad kan denna extra PU vara till?
Den fjärde som saknas i schemat är nog en nit som håller fast bakeliten... Kan vara strömförande.
blueint skrev:Högtalarutgången har också 4 st anslutningspunkter. Hur ansluter man till dessa?
De två yttre är signalen. Mitten är bara en styrpinne som gör att stickproppen inte passar i vanlig vägguttag. Olika styrpinne för skivspelare och högtalare för att inte kunna sätta fel där. Oj vad många som inte motstod frestelsen att använda vanlig stickpropp, och oj vad många högtalare och pickuper som tagit stryk av ha anslutits i vanliga vägguttag istället för i radion...
blueint skrev:Med anledning av schemat för nätdelen som presenterats tidigare. Vilken DC spänning borde apparaten klara av?
Samma DC som AC, d.v.s. 127 eller 220V. 127V-läget klarar säkert 110V alldeles utmärkt också.
blueint skrev:En sådan
här ..?
Helt klart häftig då den har både grammofon-DIN (XLR stil?), bandspelar-DIN (5-pol) och högtalar-DIN (41529 ; 5 ohm). Står
också att den endast är avsedd för växelström
Endast AC = normalt "kallt" chassie, d.v.s. ej spänningsförande. Det där mitthålet på vissa din-uttag vet jag inte vad det var till för, jag har aldrig sett det användas. Stickpropp för 3-pol DIN passar även i 5-pol-uttaget.
Angående lampor så kan Clas Ohlson ha, de kan finnas i sortiment för ficklampor/cykellampor, även om chansen är låg.
Om den stora elektryten för glättningen av anodspänningen pajat, och du vill ha rätt utseende men inte hittar rätt konding, så kan du tömma den gamla på sitt innehåll och inne i dess skal montera moderna kondingar. Fusk, men det kan se rätt ut.