Jag var inne på att bryta upp mitt batteripack också och ladda i lite mindre bitar, men insåg samma sak som du, ska jag ha strömbrytare som klarar mina 250A peak så blir det rätt stora och dyra pjäser. Och gott om plats är något jag inte har på detta bygget.
Börjar bli så smått förbannad på mina värmeproblem, eller det är väl inga ritkiga problem än så länge, annat än att cykeldatorn tycker jag har väldigt hög temperatur i motor, har inte märkt nån dipp i effekt eller något annat men...
Jag jämför mitt bygge med min polares, som har i stort sett liknande komponenter.
Jag, Cromotor ver2,
han Cromotor ver1.
Skillnaderna ser ni nedan, min har aluminiumstator (mittendelen iaf), hans har stål. Min ska ha mer koppar än hans och bättre verkningsgrad och kylförmåga. Min är "specad" till 6kW, och hans till 4kW.
http://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q=& ... 8095197824
Jag, 20S Lipo,
han 24S Lipo.
Jag, 26" hjul,
han 24". Han har 7% mindre rullomkrets än mig, vilket ju leder till ungefär lika mycket högre varvtal (orkar inte räkna exakt just nu).
Jag, ca 150A max just nu,
han 250A, fullt ös medvetslös...
Igår när vi var ute på lite relativt lugn skogskörning kom min motor snabbt upp på 90-100grader, medans hans låg på 60-70grader.
Vid en sektion hårdare körning peakade min motortemp på 135grader, hans var nog aldrig över 90grader. Märk då väl att han kör på nästan dubbla effekten mot mig.
Vi har samma 10K termistor (ELFA, good shit?) placerade på ungefär samma ställe (längst ut på lindningarna) och samma cykeldator som tolkar signalen.
Så för att sammanfatta, trots att jag "ska" ha en effektivare motor med bättre kylegenskaper än honom, och bara kör på halva effekten blir min motor nästan 50% varmare än honoms...
Idag på väg till jobbet höll jag för testets skull 60km/h en längre sträcka på plan mark, då låg motortempen runt 50grader, 2,5kW effektåtgång ungefär.
För att testa ytterligare körde jag en sträcka med 2 start och stopp på full acceleration, alltså (10-11kW) och höll istället Vmax på 70-75km/h (3,5-4kW effektåtgång). Då stack tempen rätt snabbt upp till 100grader. Svalnar ner till 80grader igen rätt snabbt om man drar ner på tempot.
Någon smart människa som kan utläsa något av detta?