Elektra skrev:Vikten på basen (bottenplattan) med Vertex planskivor är ju "bara" 92 kg.
Den är inte tyngre än min max-budget på 150 kg !
(väger dom mer än så, så knäcker jag ryggen :-0 )
Som jag skrev, om du ska få plats med lika stora vinklar bakåt måste du gå upp till 600x900 som är nästa storlek, varpå bara plattan väger 118kg och kostar 9300+moms... den stabilitetsförlusten kändes OK i sammanhanget i så fall då större vinklar hade ökat både vikten & priset och gjort den mer ohanterlig rent allmänt även pga storleken.
A-B axeln kan absolut inte väga 150kg... då måste du gå upp till rent gigantiska motorer på X och Y för att kunna accelerera den vikten med någon hastighet att tala om (och därmed även väldigt dyra motorer och drivare)
Elektra skrev:1) När man har en sån fin och plan bottenplatta,
så tappar man nästan all precision om man inte har samma planhet
i skivorna för x och y bordet. Alla toleransfel adderas tyvärr.
Visst är det så att alla toleransfel adderas, det är grundläggande mekanik, men det blir väl knappast bättre av att utgå från en dålig basplatta?
Elektra skrev:- Jag utgår ifrån att linjärskenorna har en bra tolerans längs z-axlen,
men när man skruvar fast dom i plattorna(x-y-borden),
så följer dom relativt klena skenorna skevheten i plattans z-axel
Linjärskenorna har _mycket_ bra toleransnivåer, bättre än det mesta annat,
tex mäter man förspänningsnivåer i tusendels millimeter på dessa skenor...
Men precis som du säger kommer dom ju att till viss del följa underlaget, därför bör tex plattan som sitter mellan X och Y tillverkas i riktiga maskiner och planfräsas och helst även slipas eller skavas så den får ovansida och undersida helt parallella (tror du och jag har olika uppfattningar om X respektive Y i detta fall, inte för att det är fel, varierar mellan tillverkare och vem du frågar)
Om du har ork nog kan du handskava in dom med hjälp av planskivan
Elektra skrev:- Att x-plattan är skev kan man kanske leva med,
för om man fäster ett råämne på x-plattans ovansida, så spelar det ju ingen roll.
Skulle man däremot behöva fästa ett bearbetat ämne (detalj) plant på x-bordet,
så måste man justera in den.
Du planfräser naturligtvis din t-spårs-platta med fräsens egna verktyg så att toppen på den är plan mot spindeln, ett par härdade styrstift som ser till att den hamnar på exakt rätt ställe innan du drar åt fästbultarna så kommer du mycket nära rätt läge vid påmontering både av vanlig platta och 4/5e axel.
Elektra skrev:Ska man montera fast "4 och 5 axeln" på x-planet,
så blir det en massa justeringsjobb varje gång. Usch....
En del justeringsjobb kommer du få oavsett, live with it, men om du gör som jag beskriver med utbytbar topp-platta monterad med härdade styrstift så slipper du iaf 80% av justeringsjobbet och kan relativt enkelt byta mellan 3-axligt och 5-axligt.
Elektra skrev:2) Skulle man kunna använda bottenplattans planhet, för att slipa in x-och y plattorna ?
......linjär-blocken sticker upp lite.
På det sättet blir det betydligt mycket mindre att slipa.
Visst kan du göra så, den typen av slipning är dock inget man gör hemma i lägenheten utan det får du nog lägga ut till lämplig mekanisk verkstad med riktigt bra planslip att göra... naturligtvis kan du handskava in ytan efter planfräsning med planskivan som referen, men räkna med att det tar en hel del tid att lära sig den konsten...
Elektra skrev:
3) Uppbyggnaden av z-axlen är med aluminium och det känns lite "mjukt".
.........
Har fortfarande funderingar på om man skulle göra z-pelaren av järn.
Alu eller järn, jovisst, men med järn behöver du garanterat bearbeta alla ytor, speciellt om du tänker dig svetsa, järn har en tendens att slå sig väldigt mycket vid bearbetning, dessutom ska du helt planfräsa allt, sedan in och avspänningsglödga och sedan finslipa ytan... det kommer öka din tillverkningskostnad rejält...
Jag tror personligen inte att aluminiumets "mjukhet" kommer vara ett större problem här.
Elektra skrev:4) Jag funderar på om man skulle svetsa fast z-pelarens alla stödben,
för då är det lite mindre som kan monteras snett,
...
Vid justering av z-axeln, så utgår jag inte ifrån arbetsbordet
för då adderar man bara felen och det är nästan omöjliga att justera in z-axeln bra.
Som jag skrev råkar du då ut för problemet med järn som slår sig vid svetsning osv.
Fördelen med aluminiumvinklarna är just att du har en hyfsad justeringsmöjlighet vid montering, och möjlighet att tex använda shims för att få pelaren helt vinkelrät mot botten på vinklarna och dra fast typ 75st M8-skruvar som håller i T-spåren varpå det förbandet blir väldigt starkt.
Och naturligvis ska du mäta in alla axlarna från planskivan, nerifrån och upp!
Elektra skrev:5) Planheten i rektangulär-profilen längs z-axlen (oberoende om man köper al eller stål profil),
där man fäster linjärskenorna (typ 400x10 mm) är troligen inte tillräckligt bra,
så dessa ytor måste planslipas. Al-profilen är väl formpressad och den är väl krokig som faan.
Visst kan du planslipa en sida på profilen, det är ju aldrig fel om du har någon som kan göra det,
även om det går delvis avhjälpa med tunna shims under linjärgejdrarna, men "krokig som fan" skulle jag
nog knappast påstå att profiler i denna dimension är över såhär pass korta längder,
tvärtom brukar dom vara förvånansvärt raka. Profilen är för övrigt strängsprutad.
Elektra skrev:6) Hur gör man injusteringen av z-axeln, så att den är vinkelrät mot bottenplattan på enklast sätt ?
Tänk på att jag monterar ner z-pelaren varje gång jag använt fräsen.
6.1 ) Gör justeringen mellan bottenplattan och z-pelaren ( 3 punkter (av 4) måste justeras.
Jag har svetsade eller permanent skruvat fast stöd-benen i AL-profilen.
6.2) Gör justeringen mellan spindelns två linjär-blocken (z-axeln) och spindeln.
Tänk på att det är två linjärblock och då blir det minst tre (av fyra) punkter som måste justeras
och att dom bara är 10 cm långa
För vanligt arbete hade jag gjort justeringen vid spindeln, möjligheten finns ju att göra plattan blocken sitter på fäst på tvådelar med tre stycken bultar för justering, så får du justering på 3st punkter i stället för 4 (klart enklare) och för finuppsättning vid 5-axligt arbete om det inte räcker med spindeln så hade jag kompletterat med att sätta shims under vinklarna för att fixa det sista lilla.
Din approach att plocka ner fräsen kommer oundvikligen att leda till en hel del justeringsarbete för att få riktigt bra precision.
Några fler frågor?
Visst har du en del relevanta åsikter, men jag har försökt hålla mig på rimliga pengar när jag har ritat i stället för att föreslå ett bygge för ett par hundra kkr som är ett par procent bättre och det är därför konstruktionen ser ut som den gör.