Är AVR något att ha egentligen?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
JJ

Inlägg av JJ »

speakman skrev:Den går inte att få kontakt med via ISP heller? Eller någon annan metod?
Går ej att få kontakt med dw eller ISP. HVPP har jag ej provat med. Uart-exemplet som jag brukade ladda ner gick att få kontakt med. Finns det fler metoder så har jag inte prövat med dem.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Hm, det ska finnas något sätt att återställa den genom att ge 12V på RESET-pinnen, men kommer inte ihåg i detalj hur det gick till då jag inte behövt gjort det själv.
JJ

Inlägg av JJ »

Något som är enklare än HVPP alltså?

Nå, har du testat att skriva i PRR med Dragon? Vad hände?
Rick81

Inlägg av Rick81 »

Andax skrev:
Rick81 skrev:Använd PIC! De krånglar aldrig och gör precis det man säger till dem.
Hmm... Så du menar att det alltid funkar från början med dina projekt... ...nu är det lite fusk här när jag ställer en sån samvetsfråga eftersom jag känner dig in real life och vet att du måste ljuga om du håller fast i ditt påstående!! :lol:
Du har inte hört uttrycket: "Bit inte den hand som programmerar bootloadern till din Minimig", för det var precis vad du gjorde... Jobbigt för dig nästa gång du dödar bootloadern... :twisted:
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag har aldrig behövt annat än ISP och DW från Dragon.
Har gjort en HVPP på STK500 en gång, kom inte ihåg varför dock.
Men det ska stå nånstans i databladet om HVSP.
JJ

Inlägg av JJ »

Vad jag menar är att jag tycker att det vore väldigt intressant om du kan prova att göra ett program som skriver till SPI-biten i PRR så kan du se själv precis vad som händer och så kan du berätta för oss.

...och så är det ju nästa grej. Ok, vi accepterar att dw dör när SPI-klockan stängs av. Men varför dra inte dw igång igen efter powercycling?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Det kanske är märkligt, och är det så och det inte står någonstans så bör du nog kontakta Atmel och upplysa dom om det.
Det intressanta var om hela processorn dog eller om det bara var dW.
Går den att nå via HVSP så känns det som det är rätt lösbart om man inte studerat databladet i detalj.
JJ

Inlägg av JJ »

Det känns som att vi talar förbi varandra. Hela tiden. Mitt förslag är att *du* försöker testa vad som händer.

Om du är intresserad av det vill säga. För min del är det inget problem längre eftersom jag vet hur man undviker situation.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Känns inte som något jag orkar lägga tid på. Ville bara få det bekräftat att processorn verkligen dör eftersom det är det du skriver.
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

Har inte lusläst tråden, men eftersom frågan är relaterad till det jag söker så skriver jag det här istället för att starta ännu en ny tråd.

Jag skulle vilja ha tag på timingdiagram, elektriska specar och pinouts, för såväl seriell som "High voltage parallel programming". Hur jag än Googlar så hittar jag inget sådant, och allra minst på Atmels sida(!). Undrar om man undviker att sprida dessa dokument då man hellre vill sälja programmerare(!?), eller söker jag så illa? Om det är det sistnämnda, kan någon hjälpa mig att få tag på dessa specar?

Har man dessa så kan man ju i princip snickra sin egen programmerare om man har ork.

Tänkte jag skulle försöka pilla ihop denna "Parallel Programmer" på sidan http://elm-chan.org/works/avrx/report_e.html för att använda när man pillat bort sig bland "fuse-bitarna". Tyvärr så innehåller inte beskrivningen någon fullständig beskrivning av (olika) pinouts, så jag skulle ändå behöva denna info någon annanstans ifrån.

(Jävla dumt att man har gjort det så med AVR att man kan låsa sig ute med serieprogrammeraren på detta sätt, såvitt jag vet så kunde detta inte hända med PIC.)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jorå man kan låsa sig ute om man är flink på PIC med. Det går att lösa med en transistor & lite komponenter dock (man kortsluter strömmen ett kort ögonblick). Enklast ger man fasen i den conf BIT som styr detta :)

Finns ingen idiotsäker µc och kommer nog aldrig finnas heller ;)
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

manw: Nu vet jag inte exakt vad det är du söker MEN om jag inte har helt fel så beskrivs programmeringssätten i *alla* datablad för AVR, Jag kollade lite snabbt i den jag pillar på (AT90CAN128) och där finns iallafall beskrivning av "Paralell programming".

EDIT:Felskrivning
JJ

Inlägg av JJ »

manw skrev: (Jävla dumt att man har gjort det så med AVR att man kan låsa sig ute med serieprogrammeraren på detta sätt, såvitt jag vet så kunde detta inte hända med PIC.)
Jag kan inte begripa hur AVRens tillstånd kan ändras permanent (över power cycles iallfall) utan att man skriver varken i fuse bits eller i flash eller eeprom. Å andra sidan vet jag inte hurfuse bits är implementerade på insidan...

Vet någon *varför* AVRen kan låsa sig?
Användarvisningsbild
manw

Inlägg av manw »

speakman skrev:Hm, det ska finnas något sätt att återställa den genom att ge 12V på RESET-pinnen, men kommer inte ihåg i detalj hur det gick till då jag inte behövt gjort det själv.
Vore väldigt intressant att veta, om man nu kunde återfå fabriksinställningen på fuse-bitarna genom någon liten klurig sekvens.
björn skrev:manw: Nu vet jag inte exakt vad det är du söker MEN om jag inte har helt fel så beskrivs programmeringssätten i *alla* datablad för AVR, Jag kollade lite snabbt i den jag pillar på (AT90CAN128) och där finns iallafall beskrivning av "Paralell programming".
Jo, nu hittar jag det ju där i databladet (för exempelvis) tiny2313. Jag kan vara lite slarvig å ha bråttom ibland :oops:
JJ

Inlägg av JJ »

v-g skrev:Jorå man kan låsa sig ute om man är flink på PIC med. Det går att lösa med en transistor & lite komponenter dock (man kortsluter strömmen ett kort ögonblick). Enklast ger man fasen i den conf BIT som styr detta :)

Finns ingen idiotsäker µc och kommer nog aldrig finnas heller ;)
Jag vet inte om du fattade själva grejen: i AVR-fallet så var det ett helt legalt 100% korrekt och med övriga programmeringsmetoder välfungerande program som trashade uC. Mao, även om man skiter i fuse bits öht så kan man låsa den.

Går det i PIC?
Skriv svar