Sida 8 av 9
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Postat: 23 juni 2026, 11:51:50
av CPMS
Du råkade inte köpa en Hypoid växellådsolja? Den brukar lukta starkt och vara tjock.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Postat: 23 juni 2026, 12:15:20
av säter
Vanlig GL-1 brukar inte lukta speciellt.
Troligtvis var det hypoidolja.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Postat: 23 juni 2026, 12:18:21
av Prins Valiant
Angående oljor i gamla fordon. Min son hade en äldre Mitsubishi Carisma GDI (bil). Mitsubishi använde en fransk växellåda, tror det var Renault. Han fick stora svårigheter med att få i växlarna vid kyla. Specialister inklusive Mitsubishis verkstad slog på dyraste syntetolja, föreslog att synkringar var slut m.m. Renovering var lämpligt.
I stan fanns en äldre man som hade en enmans verkstad, och han hade jobbat med Mitsubishi. Han visste vad felet var och pekade på en stor plastdunk från franska oljeproducenten ELF. Den bilen, sa han, har en fransk växellåda, och den skall ha fransk bonn-olja, inget modernt syntetiskt. Oljan hade bara ett viskocitetsvärde, kanske SAE80. Lådan fungerande därefter perfekt med ELF original olja från hans plastdunk.
Summering: försök alltid att hitta original oljekvalitet till växellådor. Tro inte att det blir bättre för att den är modern. Detta gäller säkerligen även mopeder.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Postat: 23 juni 2026, 12:33:31
av CPMS
Får man kväljningar när man öppnar flaskan är det troligtvis Hypoid-förstärkt olja.

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Postat: 23 juni 2026, 12:35:02
av Glenn
Detta var ju 35+ år sen, om jag minns rätt gick jag in på OK och köpte den enda SAE80-oljan dom hade och hällde i.
Det fungerade ju bra, frågan är hur länge det fungerade

Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Postat: 23 juni 2026, 12:53:21
av säter
Prins Valiant skrev: ↑23 juni 2026, 12:18:21
Tro inte att det blir bättre för att den är modern
Är oljan för "hal" då fungerar inte synkringarna i vissa växellådor.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Postat: 23 juni 2026, 13:23:25
av cinc
I Sachs mopedmotorers växellådor ska man använda en olja med max GL-1 med tanke på bronslagringarna har jag lärt mig.
Sen om det är sant vet jag inte men det är det jag kör med.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Postat: 23 juni 2026, 13:25:21
av cinc
Idag provade jag att gasa på lite på en någotsånär cyklistfri raksträcka.
Hastighet.jpeg
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Postat: 23 juni 2026, 13:29:43
av säter
Är det någon som minns knattecross-motorerna från Sachs?
Dessa var ju riktigt pigga.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Postat: 23 juni 2026, 13:36:16
av Glenn
säter skrev: ↑23 juni 2026, 12:53:21
Prins Valiant skrev: ↑23 juni 2026, 12:18:21
Tro inte att det blir bättre för att den är modern
Är oljan för "hal" då fungerar inte synkringarna i vissa växellådor.
Fast då pratar vi bil ? MC/moped har väl i princip alltid dogringar eller ingenting ?
Däremot är ju våtkopplingen inte så bra kompis med moderna friktionssänkande oljor.
Jag "nödfyllde" min 1100 med bilolja en gång, kanske en halvliter eller drygt, den började
omedelbart slira på kopplingen, fick åka och köpa MC-olja och byta direkt, lyckligtvis försvann slirningarna då.
En 1100 har ju dock väldigt mycket vrid.. alla moppar körde jag med bilolja utan problem.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Postat: 23 juni 2026, 13:45:18
av cinc
säter skrev: ↑23 juni 2026, 13:29:43
Är det någon som minns knattecross-motorerna från Sachs?
Dessa var ju riktigt pigga.
Om du menar dom riktigt tidiga knattekrossmotorerna på den tiden man körde med Crescent 50SS så är min ganska snarlik en sån bortsett från att min har 60cc.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Postat: 23 juni 2026, 13:47:37
av säter
Jag tänkte på Monark crossmaskin, 6-växlad.
Men senare kom det andra fabrikat med ännu högre effekt.
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Postat: 23 juni 2026, 13:54:02
av säter
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Postat: 23 juni 2026, 13:57:17
av cinc
Är det 50cc. motorer du menar?
Re: Var mopederna förr otroligt driftssäkra, eller hade vi bara tur?
Postat: 23 juni 2026, 13:59:43
av säter
Ja, 50cc.
En yngre kompis hade en sådan Monark.