Vad är vitalt för välljud när det förstärks?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eppi

Vad är vitalt för välljud när det förstärks?

Inlägg av eppi »

Välljud innan förstärkaren men i denna? Nu får vi försöka kristallisera ut det "ingen" flummsnackare lyckat med. Det tror jag går att göra här eftersom det tydligen finns folk som kan.
Flummsnackar undanbedes, förutom jag som leder flocken av kunnigt folk. Ok en och anna kan väl få vara med, vi får inte diskriminera folk som bara snackar för sin sjuka mor, dom måste också få sin talan hörd.
Skall vi börja helt förutsättninglöst? (Förmodar att ni nu i detta sista märke hur duktigt jag framförde mig på hal is?)
blueint
Kontakt:

Re: Vad är vitalt för välljud när det förstärks.

Inlägg av blueint »

Några punkter:
* Elförsörjning som hanterar transienta effektbelastningar
* Filter på elförsörjningen
* Kylning
* Avkoppling mm
* Avskärmning
* Observant på optimalt arbetsområde

Dessvärre är det väl högtalaren som gör störst skillnad i en ljudanläggning i dagsläget.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

De tre viktigaste punkterna för bra ljud:

1. Bra och rätt placerade högtalare.

2. Bra och rätt placerade högtalare.

3. Bra och rätt placerade högtalare.

(3b. Låg uddatonsdist i förstärkaren.)
eppi

Inlägg av eppi »

Marta vi kör med lurar och dom har vi på huvudet för bästa ljud!!!! :) Tyvärr har jag för tillfället inte mer tid, det tog ett tag att komma in här men till sist.

Jag kommer att förklara för Marta lite mer ingående när tid bjuds, så detta med placering går i kras (men bara lite så varen icke oroliga).

Vi förusätter att ljudet kommer till lilla örat på ett bra sätt än om det skulle vara högtalare som förmedlar, sen hur rummet för vi kanske har ett sådant upptar stående vågor som i praktiken är rätt åt bastoner håller behöver nog inte ha så stor betydelse eftersom det finns betydligt viktigare frekvenser när det gäller njutbart ljud.
För min del anser jag att diskanten har riktigt stor betydelse, dagens högtalare är mycket duktiga på att förmedla denna så förstärkaren och då effekt har fått stor betydelse in kedjan.
Man kan ju faktist lyssna på olika förstärkare med samma plasering av högtalaren.

Något som jag tror på: Att sluttrissorna är väl balanserade i förhållander kan ha stor betydelse för ljudets "vällust". Vissa förstärkare låter så man blir helt oberörd, skall vi säge bra emedan andra får en att njuta. Min rörare t.ex. är helt klart njutningsfull. Sen har jag ännu inte haft omkopplare mellan mina andra förstärkare så jag snabbt kunnat jämföra. I.o.m.d. så kan jag tycka att alla mina är riktigt bra, man vet inte om rören är bättre.

Det har ju med musiken att göra också eftersom inspelningar och dess dynamik är så skiftande.

Vid bra ljud får vi förutsätta att transientåtergivningen är toppen, stor kraft i förhållande till låg massa låter väl inte så dumt? Kan ju vara elektrosta, exponentialhorn kontra stora magnetfält. Martas stående vågor i rum får vi lämna därhän eftersom det är ett annat kapitel.

En skaplig inspelning på Tuben:EMMYLOU HARRIS - GOODBYE
Jag har blivit så tagen av musikan så nu blir det "tyst".

Stradi.. det är så man får tår i ögat.

Inget kiss och bajs här inte Bach och bra inspelning, det är så skrivbordet darrar, men bara lite över 90dB
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av eppi 30 oktober 2013, 20:05:17, redigerad totalt 2 gånger.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag vet inte om jag vågar ge mig in här, men Tandberg gjorde bra förstärkare på 1970-talet. Det man tänkte på där har nog till viss del redan nämnts, men en del saker kan jag nog bidraga med.
* En bra strömförsörjning, men den skall vara separat för varje kanal med varsin transformator. Ingen switchad nätdel.
* Ett frekvensområde som sträcker sig till ca 100 kHz.
* Transientegenskaper för korta stigtider.
* Om man bygger förstärkaren med diskreta komponenter, så blir listan för lång. Det finns mycket snack och även skitsnack om komponentval.
* Det finns bra IC-förstärkare som klarar detta.
* Men kanalerna skall byggas helt skilda från varandra så att deras olika strömmar genom strömförsörjningen inte påverkar.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

På tal om bra och rätt placerade högtalare så räcker inte det om nu inte rummet är bra vad gäller akustik.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Återivaren med delningsfilter/högtalarelement/låda/rum eller lurar med dess membran, ev. öppning på baksidan, inneslutna luftvolym och kuddmaterial m.m. påverkar ljudet oändligt mycket mera än förstärkaren. Skall man ändå koncentrera sig på denna så ingår den i ett oskiljaktigt system med återgivaren. Låg utimpedans kan t.ex. vara viktigt för vissa högtalare för att hålla dem i ett fast grepp, men inte lika betydelsefullt eller till och med negativt för andra. Är högtalaren utprovad och designad för en viss utimpedans och viss förstärkare kan den låta annorlunda när dessa förutsättningar ändras.

Angående rör, är det kanske så att det är tillskottet av välljudande distortion som subjektivt låter bättre? En klass-A rörförstärkare har alltid lite osymmetri och därmed jämna övertoner som ger en harmonisk klang och lite varmare och gosigare ljud. En klass-B rörförstärkare med utgångstrafo har symmetrisk distortion som ger udda övertoner vilka låter disharmoniskt och hemskt. Precis som övergångsdist i dåliga transistorkonstruktioner.

Klass-D skall man bara inte tala om. Massor av intermodulation med switchningen som ger ett modulerat brus som ger dem ett "frasigt" ljud som nog är något av det värsta som finns. Samma missljud kan finnas i billiga "1-bit" DAC's. Ganska logiskt eftersom klass-D är just en sådan DAC som arbetar på en hög effektnivå. De är IMHO av konstruktion defekta.

En transistorförstärkare med rimlig motkoppling är nog den bästa kompromissen som låter drägligt ihop med de flesta återgivare, lurar såväl som högtalare. Stor råförstärkning och en häftig motkoppling mäter bra på en sinussignal, men riktig musik kan kortvarigt överstyra något om råförstärkningen är hög och motkopplingen innefattar hela kedjan. Bättre att motkoppla enskilda steg lokalt utöver att ha ytterligare lite motkoppling över alltsammans. Det här tror i varje fall jag är en av de tyngsta anledningerna till att IC-förstärkare kan låta "strävare" än sådana byggda med diskreta komponenter även om de mäter bra.

Hur det än vrids och vänds så kommer det aldrig någonsin att råda konsensus kring vilken typ av förstärkare som är bäst. Det är helt klart det enda säkra och vetenskapligt underbyggda i denna fråga.
eppi

Inlägg av eppi »

Jag är helt stum nu efter Bach, man hörde varje pipa, Spelade med min 20,5kg QSC och den gjorde mig stum, den har aldrig skruvats upp så mycket. Men som sagt ungefär 96dB. Jag minns från förr då orgel var ett enda gytter av toner, tur att man gått ner i pris till riktiga grejor, ja naturligtvis är det bra bara enligt Mig.

Som sagt jag har bara musik i huvudet nu.
Det är bra att ni håller igång i mitt ställe, skall köra lite med crown efter detta och se om Bach är lika bra på den. Som liten parvel önskade jag mig en Crown men fick aldrig tag i, men nu på senate tid så jäklar i hoppet. Fast har på senare tid haft en känsla av att QSC är bättre (men det är svårt).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Marta har helrätt; god rumslig akustik (heter det så) gör mer för gott ljud än vad kablar och kondensatortyp nånsin gör.

Så jag menar nog på som Marta:
1) Rumsakustik
7) Bra högtalare
2) God matchning mellan förstärkare och högtalare
3) En väldesignad nätdel

Allt annat som hur förstärkaren jobbar; klass A,AB,B, D osv; är av underordnad betydelse.
Komponentval är av mycket underordnad betydelse, liksom kabelval.
eppi

Inlägg av eppi »

Ja här är klippor!!
Det var helt tyst nu när jag satte igång Crown, fick kolla ledningr osv, tog ett tan innan jag kom på ett det finns en volym på källan. Crown är den tystaste av dom jag har kört på senare tid. I lurarna hörs det inte ett dugg förän den får signal

Har hört skillnad på kablar en gång, har jag berättat här och tusan vad jag blev förvånad, helt otroligt!!!!!! Krell vara känslig typ, den behövde kabla som hette duga.

Man kan undra hur befogat det är med slutsteg till mina lurar, det går att driva lurarna med enbart förförstärkaren men det känns inte bra man får skruva upp såååå. Det är bättre att köra som nu med det största, har ingen betydelse om jag använder det minsta eftersom det har 100W mella 20-20kHz. Fast nu glömde jag rören 30W.
Varje gång jag byter förstärkare så tycker jag det nya är bättre, hur man nu kan tycka det? Crown presenterade något med fasvridning vad nu det kan innebära?

Det är inte utan att man blir imponerd av Crowns data. Hur är det med dom speciellt utvalad sluttransistorerna, hur viktigt kan det vara för ljudet?
Jag söket febrilt efter en liten förklaring till att "vissa" låter blaha och då med bra värde. Vissa skrattar folk rätt ut i luften åt när dom hör ljudet och andra gör att dom är nollställda. Jag vet att folk sällan är vana vid att höra musik vid rätt volym, det kan göra en del men som sagt inte allt.
Jag minns farsan till dansbandes snubben som fick rycka in och sälja QSC till mig, det var stora flinen när jag hade köpt den, jag vågande inte låte han lyssna innan köp, man är en försiktig man.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
eppi

Inlägg av eppi »

Mycket snack om rum, kan ni förklara varför just det snackas så mycket om rum.
Nu är det väl dags dags dags att inte bara flumma om rum kan man tycka!!!! Mitt rum med hornet var inte speciellt stort och det blev mindre och mindre till sist fick jag inte plats därav högtalarens slut. Och hela tiden lät ljudet KANON men det kan bero på alla prylarna som dödade stående vågor.

Men nu får rumsförspråkarna komma med lite STÅENDE vågor och inte bara snack utan varför, tycker ni inte det? Bara så det inte blir endast snack som någon hört för det måste ligga något bakom. Det är så förbannat lätt att påstå, ja det är rummet och det kan det vara men...

För min del har man kunnat njuta av rätt prylar bara det varit rätt och det är i rum. Det enda felet har ibland varit att "vederbörande" har haft för dåligt isolerat rum till omgivneingen. Och kanske någon annan gång varit rädd om högtalaren.

Det talades som att högtalare var boven och det har dom varit vid två tillfällen då jag köpt förstärkare, folket har trott att förstärkan var kass.
Det var detta som har gjort att jag har två godingar av Onkyo som är iköpta på detta sätt. Det visa sig om den fösta, säljaren hade köpt ny och tyckte den lät sämre men det kunde den inte för den var ju ny denna NYA.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Utan "akustikbehandling" i rummet får du reflektioner, diffraktioner, stående våg och annat elände som har större påverkan på ljudet än annt.En mjuk matta på golvet, draperier på väggarna gör ofta underverk.Att köra toe-in på högtalarna är väl idag så elemnentärt det bara kan bli.
eppi

Inlägg av eppi »

Sound... där glömde du bort all sköns bråte som ljudabsorbent, mitt högtalarrum var ett typiskt exempla på hur det kan gå när ett ivrigt absorberande träder in eftersom jag tog hand om mig själv. Med tanka på Martas kunnande så drar jag slutsatsen att jag är mycket förlåtande Typ när det gäller mitt eget ljud eftersom jag i alla år har tyckt det har varit bäst i förhållande till allt annat som jag råkat ut för. Mja Mr. Krell:s ljud var ju också skitbra men det skulle till min Crown så det står väl öppet??

Det finns så mycket som spelar in, man blir trött. Upplyftande vilken bas:Caledonia - Dolores Keane på tuben.

Bra att det i praktiken inte har någon betydelse med förstärkare vilket jag också tycker när det gäller mina, det är lurarna som bestämmer i stort. Givetvis så får vi bortse från sådan förstärkare som man inte blir påverkad av men det är en annan femma.

Det är inte utan att man kom att tänka på en hifins Jesus, hur nu det kunde dyka upp??
SM3BDZ

Inlägg av SM3BDZ »

Försöker förstå denna diskussion men får erkänna att "I'm totally lost" ! Inte ens trådrubriken kan jag ta in, då jag kan tycka att en förstärkares egenskaper är lika viktiga vare sig den ska förstärka välljud eller oljud - om man nu eftersträvar hi-fi.
blueint
Kontakt:

Re: Vad är vitalt för välljud när det förstärks?

Inlägg av blueint »

Skapat en ny tråd specifikt om högtalare och rum:
Vad är vitalt för välljud när det gäller högtalare och rum?
Skriv svar