"Snabbkontakt" för motorvärmare?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
burton666
Inlägg: 52
Blev medlem: 17 augusti 2012, 08:39:45

"Snabbkontakt" för motorvärmare?

Inlägg av burton666 »

Hej, jag har funderat lite på om det är möjligt att bygga en snabbkontakt för motorvärmaren till bilen. Tanken är att man ska slippa hålla på med motorvärmar-kablar och fummla i -20 och bäckmörker på vintern efter avslutat arbete mm.

Jag tänkte att man skulle sätta upp en provisorisk el-stolpe på gården aldeles framför platsen där bilen brukar vara parkerad. Problemet som känns svårast att lösa är väl isåfall hur själva "dockningen" skulle gå till. Kanske man kunde använda en modiffierad hon-kontakt att plugga i bilen med någon form av lucka för att skydda mot snö/is samt någon form av magnet konstruktion i lock/stolpe som öppnade upp och kopplade ihop på något sätt.

Stolpen skulle sedan staras med någon form av brytare/fjärrbrytare/relä innefrån när allt är ihopkopplat. Och kanske någon säkerhetsfunktion som känner av att både locket på stolpen och bilen är i öppet läge (bilen är dockad) för att kunna koppla på strömmen på stolpen?

Finns det någon möjlighet att något liknande skulle vara möjligt eller är det helt åt skogen?
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: "Snabbkontakt" för motorvärmare?

Inlägg av el34 »

Menar du att när du kommer hem och parkerar bilen så skall du bilen anslutas till elnätet automatiskt via någon form av docka? Känns isåfall som ett farligt projekt att bygga då det handlar om strakström/väta/plåt m.m. Det får ju aldrig finnas en risk att bilen blir strömförande pga kontaktfel eller dyl. Smartast och enklast är nog ändå att manuellt ansluta motorvärmarkabeln.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27427
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: "Snabbkontakt" för motorvärmare?

Inlägg av danei »

Att automatiskt koppla in är nog mer bök än nytta med. Det går naturligtvis att lösa, men jag skulle nog inte försöka.
En automatisk urkoppling är däremot rimligt att få det att funka. På brandbilarna i lumpen hade vi tryckluft och trefas kopplat så.
Zwepp
Inlägg: 49
Blev medlem: 20 juli 2008, 17:28:37
Ort: Halmstad

Re: Sv: "Snabbkontakt" för motorvärmare?

Inlägg av Zwepp »

Köp en bränslevärmare ;)
Bearable
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 september 2012, 18:49:49

Re: "Snabbkontakt" för motorvärmare?

Inlägg av Bearable »

Tycker det låter som en fin idé!

Känns som det är många som är sugna på att påpeka alla problem och faror med nya idéer isf att hjälpa till
att spåna på lösningar, fara blir det ju först när man ska förverkliga det hela :D


Spontant borde det gå att sätta någon form av kontakt som förs upp via en styrstång för att hitta rätt, och i kontakten använda
några stift för att säkerställa att den hamnat rätt..

Annars någon form av induktion, men det får någon med lite mer koll på läget säga om det är en variant....
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: "Snabbkontakt" för motorvärmare?

Inlägg av el34 »

Att jag t.ex påpekar faran är inte för att vara dum utan att hjälpa till att tänka igenom det hela en gång till INNAN fara uppstår. Hade det funnits en enkel säker lösning på det hela så kan jag lova att det hade funnits på marknaden att köpa. Det är för måga moment som måste klaffa för att det skall vara säkert att använda. Vad händer t.ex om du kör in lite snett med bilen och den missar kontakten? Om kontakten inte får ordentlig kontakt och ligger och "svetsar"? Om konstuktionen kommer i kontakt med vatten? I bästa fall löser säkringen. Det kan hända mycket otrevligt med 230 Volt. En god början är iallafall att se till att det första som händer när bilen dockar är att se till att allt jordas långt innan matningen ansluts. Vore ju hemskt olyckligt om fasen kommer i kontakt med bilchassit.

PS. Det är ju alla problem som måste lösas först för att nå en eventuellt säker lösning.
Användarvisningsbild
Volvo245GLT
Inlägg: 413
Blev medlem: 9 januari 2012, 17:11:48
Ort: Gävleborg
Kontakt:

Re: Sv:

Inlägg av Volvo245GLT »

Zwepp skrev:Köp en bränslevärmare ;)
WORD! :tumupp:

En GSM-styrd sådan och bättre kan man inte ha det! Ett SMS/samtal och bilen är isfri en kvart senare ifall man glömde ställa timern. Motorns tempmätare hoppar upp på skalan direkt och man har massa go' värme i munstyckena då man kör iväg.
Dessa värmare kostar en slant om man inte letar upp beg. prylar och monterar själv, men lätt värt det om man tänkt ha kvar bilen ett tag.

Nackdelen med bränsledriven värmare är den går hårt åt batteriet, speciellt om man inte kör så långt. De låter och luktar även en del (avgaser) så man får kanske tänka sig lite för vart man parkerar. Ingen hit i ett garage t.ex...

Edit: Vill man ändå använda el och trassla med sladdar så köper man en varmvattenberedare på 15-30 liter och gömmer i bagaget. :)
Koppla sen in den i serie men en 12 V cirkulationspump och motorns kylsystem. Termostaten i beredaren ser till att hela tiden hålla vätskan inuti på 80 grader eller så utan några större förluster.
Slut på allt krångel med timers alltså!
Ett par minuter innan avfärd så startar man pumpen som matar den varma vätskan till motorn och kupéelementet. Sen är det bara att åka iväg med uppvärmd motor och omedelbar kupévärme.

Har du inte tillgång till eluttag på jobbet t.ex. så startar du pumpen på nytt en stund innan ankomst. Beredaren kommer nu istället "laddas" av värmen från motorn.
När jag testade detta så fanns det fortfarande nyttig värme kvar ett dygn senare med bilen parkerad i minusgrader.

Det man får tänka på är så klart att förankra beredaren ordentligt! :!: Man vill inte ha en 30 kg tung klump full med brännhett glykolvatten som far runt i bilen vid en ev. olycka...
Rören bör om möjligt dras utvändigt under golvet större delen av sträckan så risken för läckage/skållning minimeras.
Eftersom man ökar på vattenvolymen en del så kan det ev. behövas ett större expansionskärl till motorn.
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2529
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: "Snabbkontakt" för motorvärmare?

Inlägg av bit96 »

Kika på en spårvagn eller trådbuss.
Kunde de i början på 1900-talet så skall det väl funka nu också.
:)
Zwepp
Inlägg: 49
Blev medlem: 20 juli 2008, 17:28:37
Ort: Halmstad

Re: "Snabbkontakt" för motorvärmare?

Inlägg av Zwepp »

Min är Minicallstyrd. Var säkert jäkligt hightech när det begav sig (Saab 9000) används dock enbart i extremt nödfall p.g.a icke fördelaktigt pris på minicallsamtal.
Har planer på ombyggnad till sms styrning, men det tar vi i en separat tråd då.

Btteri drar dom rackarna, köpte ett Biltema agm 70 Ah idag, får hoppas det funkar bättre än det 5 år gamla GM batteriet

Brukar finnas endel på skroten/blocket/tradera ifall ts är intresserad.
Super7
Inlägg: 201
Blev medlem: 4 februari 2010, 22:00:18
Ort: Häggeby

Re: "Snabbkontakt" för motorvärmare?

Inlägg av Super7 »

Fanns det inte en tankningsrobot för gasbilar? som själv anslöt slangen till bilen
oavsett om man stod ± 50cm fel ? med en sån i huset borde det ju bli mindre riskfyllt...
Nerre
Inlägg: 27229
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: "Snabbkontakt" för motorvärmare?

Inlägg av Nerre »

Det svåra är väl själva den mekaniska styrningen, att få kontakten att gå in rakt och tryckas ihop.

Risker med dålig kontakt man ju lösas med att man har en brytare som indikerar om kontakten är tryckt i botten eller inte och inte släpper på spänning förrän kontakten sitter i ordentligt.

Men som sagt var, den mekaniska biten att få det att "träffa rätt" är det svåra... Visst, en stor "tratt" och sen kontakten på fjäderupphängd arm. Men hur snyggt blir det med en tratt på kanske 20 cm diameter? (Eller hur noga lyckas du placera bilen i sidled när du parkerar?)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 46974
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: "Snabbkontakt" för motorvärmare?

Inlägg av TomasL »

Super7 skrev:Fanns det inte en tankningsrobot för gasbilar? som själv anslöt slangen till bilen
oavsett om man stod ± 50cm fel ? med en sån i huset borde det ju bli mindre riskfyllt...
Det är ju bara att skaffa en IRB av något slag, väderskydda den, montera någon form av RFID-tagg i närheten av anslutningen, låta IRBn hitta sig fram med hjälp av en RFID-mottagare, ev optisk igenkänning, lämpliga datorer och lämplig programvara.

På 90-talet var det ett Svenskt företag som utvecklade ett robot-system för tankning av bilar, ett antal prototyper byggdes, dock var ingen intresserad av systemet, så det försvann.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: "Snabbkontakt" för motorvärmare?

Inlägg av Andy »

Med induktiv överföring blir det lättare, då blir det ingen "live" som blir åtkomlig, ingen gnistbildning och "dockningen" kan vara konisk utan krav på att "gå rakt in".
Skriv svar