Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Agwan

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Agwan »

Har precis snickrat ihop ett kretskort till en 150W peltier-driver som kan värma och kyla. Jag använder ett kommersiellt DC/DC-aggregat som har en styringång där man kan ställa utspänningen 10-110%, mest för att få en snygg filtrerad styrd spänning. Sedan har jag satt en h-brygga på den för reverseringen. Sitter en AVR som mäter lite allt möjligt på kortet samt två PT100-ingångar. Serieport och PWM-ingång. Som bonus kan man koppla in en 132x132-pixlars färgskärm. Kul liten grej att labba med.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Har efter ca 5 år av ihoppillande och moddande på spikplatta så har jag byggt in min klass A hybrid i en låda.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag imponeras ständigt av dina chassi-konstruktioner ! :tumupp:
En hel del "man tager vad man haver" :wink:
Miramithe

Re: Sv: Dina mini-projekt!

Inlägg av Miramithe »

Bytte färg på tangentbordet. Var blå innan och flimmrade störande.

Bild

Nästa gång blir det nog rgb dioder :)
Användarvisningsbild
90kar08

Inlägg av 90kar08 »

Borde ha pluggat idag, men...

Byggde en pryl för att kunna mäta ström, spänning och effekt när man testar propellrar till RC-flyg. Nu ska det bara fixas kretskort och så ska den sättas i en låda så den blir lite mer användarvänlig.

Nuvarande på övre raden och max (Ampere och Watt) respektive min(Volt) på undre raden.
IMG_3521.JPG
IMG_3523.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Det finns ingen annan gång man kan vara så produktiv som när man borde plugga. :D :roll:
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Svängde ihop ett spänningsagg för att kunna leka med rör!
Dom två första trafosarna är bara där för att isolera från elnätet då vridtrafon är sparkopplad!
Snabbt bygge som väger AS!
bild.JPG
1802

Inlägg av 1802 »

Provade en ▶ How to Make a Metal Detector - YouTube
Tog en irfjärr istället för miniräknaren. Jag får in en hörbar signal. Men hur jag än vänder och vrider får jag ingen reaktion med metallföremål :-( .

Jag har en Bild B055_D . Så jag provade om MW radion skulle ge ljud. Det gjorde den ihop med ovan. Genom att placera radion vid sidan på rätt ställe så ökades även räckvidden. Både genom ljud och LED´en på kemo´n.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Det här måste vara det minsta projektet någonsin på EF. Jag ville få kompressorn att fungera smidigt i hemmiljö utanför bilen till olika pumpningar. Köpte en cigarettändarhona på sladd från DX och ett 12V 5A nätagg från tjina. Vojla, en bra cykelpump.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Dagens lilla..
En combiner/mixer låda för ljud. Har länge saknat att kunna ha flera signalkällor till samma ingång på stereon. Så jag snickrade ihop en 4-kanals stereo mixer med fast 1ggr förstärkning. Pottarna på in och utgång är dämpsatser.
Det är en simpel TL072 baserad krets. Drivs av ett switchat nätagg från en större nätverksswitch. Det ger +-12V ut, som även visas med 2st LED's.
Alla signaler till/från kortet går med coax som har skärmen ansluten i endast en ände. Detta för att inte få några jordslingor. Hela konstruktionen är byggd så att det ska bli en stjärnjord i lådan.
Mestadels byggd av delar från junklådan.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det blev lite mer pill. Behövde en RCA kabel med 90 graders pluggar i ena änden. så jag moddade en vanlig rak till detta. Jag hade noterat innan att dessa kontakter i princip är 90% plats, och själva kontakten är en liten stump längst fram. Så jag skar upp ena änden på kabeln, lödde om kablarna och kletade över det hela med smältlim som jag formade till något lite kontaktliknande.. Vilken som är höger och vänster kan jag se på trådfärgen genom limmet.
Bild
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Hur formar du smältlimmet?
När jag försöker med det så trådar det sig och fastnar överallt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Tricket är att blåsa på det ett par sekunder så man får en liiite hårdare yta, sen blöter man upp fingret (går bra att slicka) och sen är det bara att smeta runt det med fingret.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Tack. Det ska jag prova.
rajraj

Inlägg av rajraj »

Har tagit på mig att renovera ett gammalt slutsteg/effektförstärkare från 70-talet.
Sentec (eller i mitt fall Semicon) PA77.

Förstärkarna har några kända sjukdomar, kondingarna C6/C7 är typen tantal och har en förmåga att gå sönder och riva med sig T21/T23 (TIP34), T22/T24 (TIP33).

Ena kanalen har jag märkt sen länge, var lite halvdan, så jag passar på och byter dessa komponenter till att börja med.

Jag upptäckte direkt att electrokit inte hade båda TIP-kondingarna hemma, så jag satsade på BD-varianter istället. När jag väl fått hem dem, såg jag att jag hade beställt fel kapseltyp :p. Nåja på bilden ser man att vänster kanal har fått klara sig med en "adapter", ska strax ge mig på höger kanal.

Av grov ovana med transistorer som har kylfläns hade jag missat att kylflänsen var även en extra kollektorpinne, så jag lyckades bränna en av säkringarna, men men shit happens, säkringen gjorde sitt jobb iaf...'
Bild
Bild
Skriv svar