Förråd fulla med elektronik och gamla datorer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Re: Förråd fulla med elektronik och gamla datorer.

Inlägg av blueint »

En fundering jag haft är att man skulle kunna ha ett gemensamt förråd där man använder varandras saker för att på det sättet hålla igång dessa. Det är liksom mindre jobb om 5 personer reparerar ett SEM än om en skall göra det.. Eller en ABC-dator osv.

Apropå underhåll av SEM/TEM, den kostnaden jag tänkte var att hitta reservdelar, kemikalier, partikelfilter osv. Att arbetskostnaden är stor förstår jag.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det kallas makerspace... :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har under rätt lång tid varit sugen på en fungerande SEM fast vikten och till viss del storleken avskräcker, för att inte snacka om summan för en ev frakt..
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Jag har samma åkomma men tror inte jag har riktigt så mycket prylar. Men vågar knappt räkna hur många datorer jag har hemma. Har på senare tid börjat köpa begagnat istället för nytt och inser att egentligen finns det ingen anledning att spara allting, om jag säljer det kan jag köpa motsvarande eller bättre prylar begagnat igen om behovet skulle uppstå (men jag har inte så ovanliga prylar heller att det är svårt att hitta begagnat).

Men sedan att ta sig besväret att sälja grejerna, det är liksom en tröskel att komma över.
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Electricguy skrev:Vad är det för lustiga tangentbord som står på golvet i mitten på den sista bilden? Layouten är ju helt off i jämförelse med ett "vanligt"
Det är tangentbord till NOTIS-terminalerna, dom har såna praktiska tangenter som "Hjälp", "Fält", "Ord", "Just", "Funk" och "Ångra".

/Göran
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

Electricguy skrev:Hmm, du har ingen icke fungerande maskin liggande? Är lite sugen på att bygga en modernare PC i ett vrålgammlat desktop chassi.. Så en tom låda skulle duga fint. Gärna en som inte är en vanlig PC..
Ska kolla när jag är på väg ner i lagren.... Hmmm, jag har en 486:a inbyggd i ett tangentbord med floppy också. Tyvärr lite för tjock för att vara bekväm. Den ligger dessutom ganska nära till.
Jag har några äldre datorer, kanske en fliptop-låda utan innehåll, kommer inte ihåg om jag gjort mig av med den än.

Jag hör av mig om jag hittar nåt.

/Göran
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

dar303 skrev:Jag måste säga att jag känner igen mig rätt mycket här...jag har ett gäng argonlasrar från sjukhus, CO"-lasrar (upp till 40W), några analogdatorer, megastora mixerbord från SR, ett medelstort PA, flera halvfungerande CNC-maskiner och kronan på verket: en Spitz A3p mekanisk planetariumprojektor med planetverk och 2000 stjärnor med korrekta magnituder... :)
Jag finansierar också delvis min lokal med att sälja av saker, bl.a här på forumet, när jag inte får plats längre!
(Så om någon är intresserad av fungerande JBL-högtalare från sent 60/tidigt70-tal med JBL130F-element så hojta...)
Jag har gjort mig av med de flesta av mina vanliga datorer men har drivor med analogsynthar för att hålla tok-faktorn kvar på topp!

Synd att du bor så långt bort från varandra, annars kunde vi byta grejer! :)
Hehe, byta grejer funkar bra för mig... vet inte om det blir bättre för det men man kan ju alltid försöka!

/Göran
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det där är ett tecken på sjukdom.
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

blueint skrev:Apropå underhåll av SEM/TEM, den kostnaden jag tänkte var att hitta reservdelar, kemikalier, partikelfilter osv. Att arbetskostnaden är stor förstår jag.
Jag hade tur och fick två likadana TEM till så jag har dubbel uppsättning av dom flesta mindre delarna. Har man bara ett nog gammalt instrument kan det säkert gå att hitta reservdelar internationellt allt eftersom motsvarande instrument tas ur bruk. Själv så skickade jag en del från en vacuumpump till Serbien i somras, det var vad som saknades för att få igång ett SEM.

Det är inte så mycket kemikalier i själva mikroskopet, det är snarare ett problem om man vill preparera biologiska prover. Osmiumtetroxid, uranacetat osv... För mineraler räcker det med en mortel och lite sprit.
Har man tur så följer det även med lite vacuumoljor, fett, filament och andra förbrukningsvaror.

/Göran
Användarvisningsbild
G_Axelsson
Kontakt:

Inlägg av G_Axelsson »

ronnylov skrev:Jag har samma åkomma men tror inte jag har riktigt så mycket prylar. Men vågar knappt räkna hur många datorer jag har hemma. Har på senare tid börjat köpa begagnat istället för nytt och inser att egentligen finns det ingen anledning att spara allting, om jag säljer det kan jag köpa motsvarande eller bättre prylar begagnat igen om behovet skulle uppstå (men jag har inte så ovanliga prylar heller att det är svårt att hitta begagnat).

Men sedan att ta sig besväret att sälja grejerna, det är liksom en tröskel att komma över.
Håller fullständigt med, Jag kollade priserna på eBay och satte sen motsvarande på tradera när jag gjorde mig av med mina analoga kameror. Har inte saknat dom en enda gång sen dess.

/Göran
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Komplicerat att preparera t.ex virus för identifikation? eller "chip die" ?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag skulle lätt kunna vara med i detta nollsummespel.

Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Jag får också sälla mig till gruppen som lätt skaffar för mycket. Har just nu ett fullt garage och två förråd. Jag skaffade förråden när jag bodde i lägenhet med tanke att ett framtida hus skulle rymma allt. Men nu har jag lyckats fylla huset utan att tömma förråden :S
Anders Olsson

Inlägg av Anders Olsson »

Jag började också lite på den vägen, men på grund av kronisk akut platsbrist lade jag tidigt till mig med en vana att slakta, ge bort eller helt enkelt låta saker åka i containern.
Tur är kanske det, för hade jag plockat hem alla potentiellt intressanta saker genom åren så hade jag nog fyllt en mindre maskinhall vid det här laget :-)

Kanske är det också så att man blir "mätt" på sådant man jobbar med.
Sedan står inte gamla avlagda saker som man slitit sig tokig med att reparera på jobbet så högt i kurs mig som för andra.

När man vet hur trevliga nya grejor är så vill man inte gärna släpa med gamla klumpiga, halvtrasiga, oljedrypande saker hem och påminnas om allt elände man haft med dom.
Åtskilliga stora lasrar har slaktats genom åren, det finns en del kul och användbara saker i sådana faktiskt.

Ett elektronmikroskop har attackerats med skruvdragare och avbitare också, fast det var en kollega som bestämde att det skulle dö.
En hel del vakuumpumpar och annat har hittat ut till folk här på forumet.
Hade jag samlat på mig allt intressant som slängs så hade jag säkert kunnat bygga ett skapligt labb vid det här laget, men som tur är har förvaringsutrymme alltid saknats :roll: :D

Jag har satsat på att samla små användbara grejor som skruvar, monteringsdetaljer, spänningsaggregat och vanliga komponenter.
På sistone har dock tanken slagit mig om hur mycket kul man kunde gjort om man haft ett rejält garage. Får se om det blir så i framtiden :)
Användarvisningsbild
pbgp

Inlägg av pbgp »

Jag har i omgångar donerat och slängt datorer. Det har bieffekten att det man har kvar är dom finaste sakerna :) Jag tycker dock det är lite skönt att jag numera har en bestämd yta att jobba med, då blir det lättare att avgöra vad som får vara kvar och inte. Att kunna röra sig i lokalerna är ett krav. Nu har jag bara problem med tiden! När ska jag hinna med att lägga ut annonser, skänkes-blänkare och när ska jag hinna packa och skicka allt.. huga /o\
Skriv svar