$100 3D printer
Re: $100 3D printer
Det konceptet kommer inte att funka att sälja på det sättet. Det kräver ett ljudkort som är DC kopplat, hur många är det? Dessutom kommer variationen mellan datorer att ställa till det. De måste nog inkludera ett USB ljudkort för att det ska funka bra. En annan aspekt är hur skalligheten blir. Det är inte så viktigt om man vill göra smycken ock liknande, men om saker ska kunna monteras ihop blir det värre.
Man kan nog inte förvänta sig hög precision från en €100 3D skrivare.
Från FAQ (http://www.peachyprinter.com/#!faq/cp2f)
My computer has AC Coupled Audio, will it be able to run the printer?
Yes! We plan to ship a DC coupled USB Soundcard with each printer, or we can use an amplitude modulation circut to convert an AC Coupled signal into a DC signal.
Från FAQ (http://www.peachyprinter.com/#!faq/cp2f)
My computer has AC Coupled Audio, will it be able to run the printer?
Yes! We plan to ship a DC coupled USB Soundcard with each printer, or we can use an amplitude modulation circut to convert an AC Coupled signal into a DC signal.
Finns ju en hel del saker att önska dock från den konstruktionen... ingen styrning av lasern eller hastigheten gör att stora lager kommer att härdas sämre än små lager tillexempel...
Jag tror inte riktigt på just den här $100 skrivaren, men hoppas att det innebär ett steg i rätt riktning för SLA-skrivare i allmänhet.
Meduza: eller så får du droppa långsammare om du har en stor model. Resinet kan väl inte bli mer härdat än fullt härdat?
Visst är det så, vilket dock leder till långsammare utskriftshastighet och en del extra trial-and-error för att få dropphastigheten rätt.
Utskrifthastigheten bestäms uteslutande av hur mycket ljus som behövs för härdning per mm^3.
Eftersom de mäter dropphastigheten så är det väl bara ge visuell feedback hur mycket den måste ändras. När man beräknar modellen så vet man ju vad som behövs. Tror inte det är något problem.
Sen skulle jag vilja se hur bra hans "galvon" presterar på ett större objekt och inte på bara dom pyttegrejorna han kör i demovideon, dom har en otroligt stor rörlig massa jämfört med ett "riktigt" galvo och dessutom en tillverkningsprocess som lägger upp det för variationer.
Sen har han inte heller visat upp hur man ska kalibrera den så att saker faktiskt blir skalenliga i x-y led, och då det inte finns någon optik som kollimerar det bättre än "standardlinsen", vilket antingen gör att strålbredden antingen inte kommer vara så smal eller lida av problem med fokus om man skriver ut höga objekt.
Det kanske helt enkelt bara är så att just denna inte är för mig
Sen har han inte heller visat upp hur man ska kalibrera den så att saker faktiskt blir skalenliga i x-y led, och då det inte finns någon optik som kollimerar det bättre än "standardlinsen", vilket antingen gör att strålbredden antingen inte kommer vara så smal eller lida av problem med fokus om man skriver ut höga objekt.
Det kanske helt enkelt bara är så att just denna inte är för mig

Han har visat ett proof of concept. Att det går att förbättra och optimera är väl ingen tvekan om. Att såga en prototyp kan man ju göra om man känner för det men då är det väl mer konstruktivt se styrkorna och att komma med förbättringar för svagheterna.
Fast det är ju inte en prototyp, utan exakt så som dom första 3500 enheterna som nu är beställda kommer se ut i dagsläget, och det jag är mest kritisk emot är hans bild av att du kommer få en mirakulöst bra fungerande 3D-skrivare för bara 100$, sen gör hans överdrivna video som ska få denna prototyp att framstå som en mirakelmaskin inte det hela bättre.
Jag tror att konceptet i sig går att göra riktigt bra om man tar ett vanligt lasergalvo som sitter i varenda showlaser, en slangpump (naturligtvis en printad eller fräst) med en liten utväxlad dc-motor för att pumpa vätska, ökar avståndet lite mellan vätska och galvo så att fokus spelar mindre roll och bygger en riktig ram till det där man vet avstånd.
Men då pratar vi inte längre om 100$, vilket naturligtvis är den magiska gränsen i detta fall som gör att han får såpass mycket publicitet.
Jag tror att konceptet i sig går att göra riktigt bra om man tar ett vanligt lasergalvo som sitter i varenda showlaser, en slangpump (naturligtvis en printad eller fräst) med en liten utväxlad dc-motor för att pumpa vätska, ökar avståndet lite mellan vätska och galvo så att fokus spelar mindre roll och bygger en riktig ram till det där man vet avstånd.
Men då pratar vi inte längre om 100$, vilket naturligtvis är den magiska gränsen i detta fall som gör att han får såpass mycket publicitet.
Typ såhär hade jag velat att en SLA-skrivare av denna modell såg ut i stället:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Någon annan som beställde den här? Jag tyckte iaf det var billigt nog för att vara en kul grej.
De lägger tyvärr inte ut så många utskrifter, så de har nog fortfarande en del problem. Tyckte dock Yoda-huvudet blev rätt bra. Med den uttanonserade förseningen på 4 månader lär jag få den i november.
New Prints - Yoda and a Rook!
De lägger tyvärr inte ut så många utskrifter, så de har nog fortfarande en del problem. Tyckte dock Yoda-huvudet blev rätt bra. Med den uttanonserade förseningen på 4 månader lär jag få den i november.
New Prints - Yoda and a Rook!
Nej, bara de drygt 100 betatestarna fick den första modellen. Alla andra får en uppdaterad version.Meduza skrev:Fast det är ju inte en prototyp, utan exakt så som dom första 3500 enheterna som nu är beställda kommer se ut i dagsläget