Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 13.51 2019-03-22

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 11.50 2013-09-12 
Användarvisningsbild

Försök till leverans - mottagare var inte hemma

:wall:

Jo, sambon var hemma. Och de var här precis när jag kom hem, såg en DHL-bil yrra omkring och köra lite fram och tillbaka när jag kom gående. Hann tyvärr inte fram till den innan den bestämde sig för att köra iväg, i fel riktning.
Folk har stora problem med att se att man inte måste in i trapphuset för att komma till mig.

Nåja, imorgon ska de komma.

InläggPostat: 14.11 2013-09-12 
Användarvisningsbild

Plötsligt dök de upp i alla fall, ett par timmar senare. :P

Bara för att se hur det ser ut la jag på USB-kontakter och display, mest för att se att jag inte gjort det för trångt, inga problem!
Enda nackdelen är väl att man inte kan byta USB-hanen utan att ta bort displayen...

Så här ser det ut i alla fall:
Bilaga:
DSC_0052 (Large).JPG

Ska löda ihop en av varje modell och testa så att allt fungerar ikväll. :)

Edit: Såg nu att på den raka modellen har viorna av någon anledning blivit utan lödmask på ovansidan, undrar hur det gått till. :humm:
Nåja, det borde inte ha någon betydelse.

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

InläggPostat: 14.34 2013-09-12 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Jättekul, ser fint ut och vad snabbt allting gått!

Lite synd det där med viorna men det påverkar ju inte funktionen om jag fattar saken rätt.

InläggPostat: 18.41 2013-09-12 
Användarvisningsbild

Nejdå, viorna ska inte påverka någonting alls. De enda som syns med komponenterna monterade dessutom är de tre längst uppe på jordplanet.

Nu så är en av varje modell monterad, de tycks fungera utan problem båda två! :)
Firmwaren som var färdigkompilerad man kunde ladda ner saknar funktionen för att få mA-visning upp till 1A, så det ska jag kolla närmare på hur man kan få in.

Lite bilder!

Modell med "bulor":
Bilaga:
DSC_0068 (Large).JPG

Bilaga:
DSC_0067 (Large).JPG

Bilaga:
DSC_0062 (Large).JPG

Rak modell:
Bilaga:
DSC_0070 (Large).JPG

Bilaga:
DSC_0071 (Large).JPG

Bilaga:
DSC_0069 (Large).JPG

De tycks vara rätt lika i sina mätvärden också. :P

Enda problemet jag märkt är den där decimalpunkten som Dave hade problem med i videon. Jag får den aldrig till att råka tändas helt eller så, där emot så tycks den inte vara helt släckt någonsin, utan den syns rätt fort om man kollar snett nedifrån, som att kristallerna är vridna halvvägs. Det är nog inte optimalt att ha en pinnen dragen till jord, borde nog varit till något annat (-5V kanske? Har inte koll på hur man driver dessa displayer).

Hur som helst, ska kolla närmare på firmware och när jag fått igång mA-visning ska jag löda och programmera till de som bett om det, och så blir det sista packningen!

Edit: Och jag har fortfarande en "säker" kvar, om någon är sugen.
Och eventuellt ett par till om någon vecka.

Edit igen 23:33 : Hittade hur man fick den att visa i mA upp till 1A, så nu är det fixat.
Dessutom har jag lött, programmerat och packat till alla vars betalning jag fått in. Ska bara inhandla bubbelkuvert imorgon, så är det helt redo. Borde kunna få iväg dessa redan innan tömning imorgon, så de är framme på Måndag.

InläggPostat: 23.01 2013-09-12 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Strålande :bravo:
Underbart att de funkade också, det vågar man ju aldrig ge sig f-n på :lol:

InläggPostat: 12.44 2013-09-13 
Användarvisningsbild

Tretton paket lagda på lådan, till alla jag fått in betalning ifrån. :)

Lite praktisk info för monteringen,
Exakt vilka komponenter som ska var samt en lämplig monteringsordning finnes här: https://bitbucket.org/jmedved/usbamps/wiki/Parts

I paketet finns två ESD-påsar, en för undersidan och en för ovansidan.
För att se vilka komponenter som är vad går man enklast på antalet, då alla komponenter är i klippta bitar på band i rätt mängd.
U1 (processor) känner man ju igen direkt.
R1 (motstånd) känner man också igen direkt då det är det stora motståndet.
U2 (strömsensor) känner man också igen, då den är ensam i SOT23-kapsel.
R2, R3, R4 är motstånden som är av tre styck, de är i ett pappers-band.
R5, R6 är motstånden som är av två styck, de också i pappers-band.
C1, C2, C3 är de enda kondingarna, tre styck i plast-band.

Kontakter och display hoppas jag alla känner igen. :)
Glöm inte att USB-hanen MÅSTE lödas före displayen, annars kan man glömma att få dit den i efterhand.

Till de som fått processorn monterad och programmerad, det kan vara en god idé att inspektera lödningen efter kortslutningar och dåligt lödda pinnar. De borde vara bra allihop, men jag har inte gjort någon särskilt noggrann inspektion av lödningarna utan har de gått att programmera så har jag varit nöjd (Har dock inte varit någon som inte gått, vilket är ett bra tecken).

InläggPostat: 14.57 2013-09-13 
Tidigare Marta
Användarvisningsbild

Enda problemet jag märkt är den där decimalpunkten...syns rätt fort om man kollar snett nedifrån...Det är nog inte optimalt att ha en pinnen dragen till jord, borde nog varit till något annat...

Det är definitivt inte optimalt att jorda den, LCD'n kommer nu att få DC-bias och det är döden för en LCD. En LCD drivs med AC i form av pulser. Om det bara kommer att skada den aktuella punkten eller sprida skadan vet jag för lite om LCD'er för att våga säga något om.

Den har 24 pinnar och eftersom problemet finns (punken till en egen pinne) antar jag att den inte är muxad utan direktdriven och saknar 1 decimalpunkt för att pinnarna skall räcka. Märk väl antar, jag har bara en teckning gjord av en treåring som schema och inget typnummer på displayen och därmed omöjligt att veta exakt. Orkar inte hellre titta i programkoden eller följa ledarna på bilden just nu. Det rätta är, om antagandet stämmer, att ansluta den icke använda punkten till den gemensamma elektroden. Då följer den med denna och det är alltid 0 volt över punkten så den är släckt. Det går ju att åtgärda med en liten tråd under displayen.

Avslutningsvis ett stort Tack för nedlagt arbete. Jag väntar förväntansfullt på att min komponentsats skall komma med posten nästa vecka.

Edit: Hittade beteckning och därmed datablad. Antagandet var korrekt. Det är pin1 (common) och pin9 (decimalpunkten) som skall sammankopplas för att den skall hålla sig släckt.

Edit2: Där var jag lite sen, vi var mång asom hittade databladet samtidigt...

Senast redigerad av Invaliden 15.53 2013-09-13, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: 15.37 2013-09-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Tur att man valde olödat då (tror jag...), nåja tråden går nog att få dit på undersidan också och värsta fall kan man ju löda av displayen och misslyckas det så tror jag att de kostar typ 15 kr i ental. Vi får väl se om/vad som händer över tid, kanske inte så farligt men synd att du inte snubblade in tidigare Marta.

Spec för displayen finns här:
http://www.lumex.com/specs/LCD-S301C31TR.pdf

InläggPostat: 15.42 2013-09-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Och det är pinne 9 (DP2) som är ansluten direkt till jordplanet, vill man kapa anslutningen till jord går det att göra men det måste göras på ovansidan under displayen då det är där anslutningen görs, däremot är det inte särskilt svårt att fixa det hela med en liten tråd till pinne 1 (common)

InläggPostat: 15.45 2013-09-13 
Co Admin
Användarvisningsbild

Jag tar väldigt gärna hand om den sista nu. Programmerad. :D

InläggPostat: 17.10 2013-09-13 
Användarvisningsbild

Tack Marta för den informationen!

Jag har testat det nu och det stämmer mycket bra. En liten mod-tråd så är den helt släckt.
Synd att man inte visste det tidigare, då hade det varit väldigt lätt att dra den ledaren på mönsterkortet.. Nåja, ett kretskort utan någon mod-tråd är inget riktigt kretskort! :mrgreen:

MadModder: Du har strax ett PM. :)

InläggPostat: 17.25 2013-09-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Jag tänkte väl att något borde vara åtminstone lite knas, allt annat vore ju naturvidrigt ;-)

InläggPostat: 12.55 2013-09-14 
Användarvisningsbild

Ett första fungerande utkast till chassi.. :)
Bilaga:
DSC_0231 (Large).JPG

Bilaga:
DSC_0232 (Large).JPG

Nej, displayen är inte skadad, det är bara skyddsplasten.
Bilaga:
DSC_0233 (Large).JPG

Ska lägga till lite stöd på baksidan så att den ligger an mot kretskortet på fler ställen så att den inte flexar så mycket, och så ska jag göra lite större "tabs" (vad säger man på svenska?) till att hålla kretskortet på plats, och eventuellt samma sak till baksidan så den håller ihop riktigt bra. Men det är helt OK redan så här. :P

InläggPostat: 13.09 2013-09-14 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Gjort med 3D-skrivare eller fräst på något vis?

InläggPostat: 15.15 2013-09-14 
Användarvisningsbild

Med tanke på det röda PCB i första bilden, så säger jag 3D printer.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 100 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme