Spontant tror jag att det blir lite klent.
Själv kommer jag köra på följande i min konvertering av en ZX45 liknande(lite större) maskin.
z axel 750w
X axel 750w
y axel 400w (3750mm/min upp till abs max 6250mm/min)
400w tror jag kan vara ganska lagom men det är bara kvalificerad gissning.
1,27nm ger dessa så med 1:4 utväxling får du 5,08nm
Över 1:4 utväxling är inte helt lätt att få till med vanlig en-stegs utväxling med rem.
en 100W skulle du nog få växla 1:10 för att få ut 3nm och då går det max 1500mm/mm med 5mm stigning på kulskruv.
så det är som en stegmotor lämplig för en mindre fräs skulle jag säga.
Hjälp med Omron
Re: Hjälp med Omron
ok, ja då behöver jag kanske inte försöka få igång dem något mer.. bara spara ihop pengar till nya, lite större då. damn...
Vilket värde är det man ska titta på när man räknar, i dokumentationen så finns det ju flera Nm värden för motorn jag har?
Rated torque N m 0.318
Momentary maximum torque N m 0.96
Torque constant (see note) N m/A 0.408
Vilket värde är det man ska titta på när man räknar, i dokumentationen så finns det ju flera Nm värden för motorn jag har?
Rated torque N m 0.318
Rated torque går iaf jag på då det är vad de skall klara konstant.
Dock klarar servos att överlasta rejält under kort period (Momentary maximum) vilket kan vara bra när man verkligen vill knäcka av den där fräsen
Dock klarar servos att överlasta rejält under kort period (Momentary maximum) vilket kan vara bra när man verkligen vill knäcka av den där fräsen

geidnert skrev:ok, ja då behöver jag kanske inte försöka få igång dem något mer.. bara spara ihop pengar till nya, lite större då. damn...
Rated torque N m 0.318
Dom gamla har jag ej full koll på men Sigma2 klarar peak momentet i 10sec.
Likaså nyare sigma5 drivar.
Oftast har man bara ett högt moment under själv accelerationen sen avtar det när hastigheten är konstant.