OK, nu har jag gott till källan dvs "Technical Reference" för IBM Personal Computer Hardware Reference Library.
http://www.minuszerodegrees.net/manuals ... _APR84.pdf
Sidan 42 eller 1-44 på IBM språk.
TomasL har både rätt och fel.
Utgången drivs av en 75477 utgång som matar en 10nF kondensator mot GND och ligger i serie med 33 Ohm det ger en maximal ström på 5-0,3/33 vilket är ca 142mA, samt så kan 75477 totalt sinka 300mA men vid 0,6V Vol. Så långt hade TomasL rätt men resten...
Däremot så torde inte man någonsin mata ut DC den vägen för så är det inte tänkt.
Och alla programvaror som använder denna utgång (om dom inte är hemskrivna) lägger en frekvens eller en PWM signal på utgången på 8253 kretsen som sedan grindas via NAND-kretsen.
Så gjordes av diverse specialprogramvaror innan Soundblaster epoken startade för att få ut musik (andra halvan av 80-talet)...
Så i teorin så kan man driva en summer med egen drivelektronik med en PWM baserad insignal, men så är det inte tänkt att det skall fungera, och ingen tillverkare har någonsin gjort det påstår jag.
Jag har aldrig sett någon PC som har haft en summer monterad, däremot så har jag sett många olika sorters högtalare och även ett fåtal piezo-tranzducers, men aldrig någonsin en summer med inbyggd frekvensskapande egen drivelektronik.
Jag uppmanar TomasL igen att visa upp en sådan PC.