Försöker fixa kretskortet till en Primus 2490 (värmare)

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JockeP

Försöker fixa kretskortet till en Primus 2490 (värmare)

Inlägg av JockeP »

Vet inte riktig vad som är trasigt eftersom den inte öppnar en magnetventill och tänder. Jag har bytt lite transistorer och dioder. Tänkte om kanske reläna är kassa. Finns 2st och heter VB 6STBN-5 och andra VB 12STUB-5. Kan man på något sätt mäta på dessa och se om de fungerar? http://www.ladda-upp.se/bilder/lpewrlqlwtozas/ Kan man köpa nya någonstans?

Någon ersättningstransistor till BC558C och BC548C?
Om man har en kondensator på säg 22uF 16v. Kan man sätta dit en som är 22uF men tex 63v?
Har även diod som heter BZW04P26. Finns det någon ersättning till denna?
Det sitter en rektangulär (15x10x9mm) kondensator med texten 1u 250. Kan man köra något annat där?

Kanske kommer med mer frågor senare. :-)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Försöker fixa kretskortet till en Primus 2490 (värmare).

Inlägg av danei »

Det är ju klart bättre att mäta sig fram till felet än att byta komponenter på måfå. Får du någon signal fram till reläerna?
Man kan utan problem använda en kondensator med högre spänningstålighet.
Den rektangulära kondensatorn borde vara en 1µF kondensator som tål 250V. Formen har ingen betydelse.
JockeP

Inlägg av JockeP »

Vet inte riktig hur jag ska mäta dem. Allt är ju inkapslat när man ska koppla in. Förmodar att magnetventil och tändare ska vara inkopplat när man ska köra. Stiften som är till inkoppling till kretskort sitter fast i plasthöljet som sitter runt kortet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

förmodligen pillar du i fel ända - dvs det du bytt och lött loss är förmodligen inget fel på.

det man skall kolla är tex. om det kommer ut någon signal från logiken (löd in en tunn virtråd från signalutgången och dess jord så att du kan mäta nivån utanför lådan när allt är igenstängt igen etc. olika trix) som styr detta att det driver sin transistor och efterföljande relä - gör det inte detta så behöver du inte rota med reläerna utan istället lista ut vad som gör att logiken inte vill ge startsignalen - som i sin tur kan bero på sensorer och annat in i logiken.

det är förmodligen som i moderna bilar - det är sensorerna som matar informationen till systemet som bråkar och ligger inte allt inom förväntad nivå så händer det inget - det är lite grand som att pilla med ett kombinationslås - det finns bara ett läge när allt fungerar.
JockeP

Inlägg av JockeP »

Jag lödde loss reläna och la på 6 och 12v på och då klickade de så där ska det inte vara något fel. Undrar bara varför det inte kommer någon signal dit. Kan eventuellt transformatorn vara kass? Hur mäter man en sådan? Jag tror den höjer ifrån 12v till 220v.

Jocke
JockeP

Re: Försöker fixa kretskortet till en Primus 2490 (värmare)

Inlägg av JockeP »

Nu gick skiten igång. När jag hade lös kretskortet så kopplade jag på 12v vid ingången för att kunna mäta lite. Jag byglade även 2 stift där termostaten går in. Då jävlar började det smälla i en kondensator som går till lindningarna för att kunna tända värmaren och då tänkte jag att det var de kretskortet. Jaja jag får köpa en ny. Monterade ihop allt och gick ut och provade för skojs skull och då gick den igång. :-D
Användarvisningsbild
Sinumerik

Re: Försöker fixa kretskortet till en Primus 2490 (värmare)

Inlägg av Sinumerik »

Jag vet en kille som lagar gamla kort till maskiner, finns inga manualer eller datablad, och han mäter aldrig någonting utan hans princip är att byta ut allt som han kan få tag på och hoppas att felet inte låg i det han inte kunde byta ut, och nästan alltid lyckas han.
Skriv svar